|
|
امروز: چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۴۰۳ - ۰۶:۲۱
وزیر راه در کمیسیون ایمنی راه ها خواستار شد:
کد خبر: ۵۱۹۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۶
وزیر راه وشهرسازی در جلسه کمیسیون ایمنی راه ها خواستار تجدید نظر در زمان معاینه فنی وسایل نقلیه عمومی، تعیین شیوه های آموزش حرفه ای به رانندگان حمل و نقل عمومی و پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حمل و نقل عمومی برون شهری شد.
عباس آخوندی روز یکشنبه در شصت و یکمین جلسه کمیسیون ایمنی راه بر برنامه ریزی مناسب برای دور دوم سفرهای تابستانی توسط دستگاه های اجرایی تاکید کرد.

وزیر راه وشهرسازی در پایان این جلسه با جمع بندی موضوعات مطرح شده در این نشست در خصوص تجدید نظر در زمان بندی معاینه فنی ناوگان حمل و نقل عمومی، گفت: در حال حاضر براساس مصوبه دولت انواع خودروهای شخصی و عمومی صفر کیلومتر تا 5 سال نخست از دریافت معاینه فنی معاف هستند که این میزان باید برای وسایل نقلیه عمومی تجدید نظر شود تا قواعد مکمل برای این مصوبه تدوین شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کارگروه ناوگان کمیسیون ایمنی راه ها موضوع تجدید نظر در زمان بندی معاینه فنی انواع خودروهای حمل و نقل عمومی را بررسی کند و پیشنهادهای خود را در جلسه آینده کمیسیون ارائه دهد٬ گفت: به عنوان مثال می توانیم دریافت معاینه فنی برای وسایل نقلیه سنگین را از 5 سال به 2 سال کاهش دهیم ضمن آنکه بعد از اتمام این مدت فواصل زمانی کوتاه 4 تا 6 ماهه برای دریافت معاینه فنی مجدد می توان در نظر گرفت که البته همه این موارد با در نظر گرفتن پارامتر زمان بندی و همچنین پارامتر کیلومتر باید در کارگروه یادشده بررسی و پیشنهادهای مربوطه در جلسه بعدی کمیسیون مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی افزود: این مقررات نه تنها برای وسایل نقلیه سنگین بلکه می تواند مشمول سایر ناوگان حمل و نقل عمومی مانند سرویس ادارات٬ مدارس و حتی سرویس جابه جایی نیروهای نظامی شود.



** لزوم یکپارچگی اطلاعات معاینه فنی بین وزارت راه و پلیس راهور

یکپارچگی داده های سیستم های معاینه فنی بین وزارت راه و شهرسازی و پلیس راهنمایی و رانندگی یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در کمیسیون ایمنی راه ها بود که در این خصوص وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر برخط شدن اطلاعات برای دسترسی هر دو دستگاه گفت: این موضوع نیز در 2 ماه آینده مورد بررسی قرار گیرد و در جلسات آینده کمیسیون گزارش کاملی از آن ارائه شود.

آخوندی در ادامه جلسه درباره ضرورت آموزش حرفه ای به رانندگان حمل و نقل عمومی گفت: این بحث بسیار مهمی است؛ در بخش آموزش حرفه ای حوزه های مختلف حمل و نقل در حال حاضر کامل ترین دوره آموزشی را در حرفه خلبانی کشور داریم که یک خلبان تنها به صرف داشتن گواهینامه نمی تواند فعالیت کند بلکه باید دوره انواع آموزش های ایمنی٬ اجتماعی و غیره را طی کند. این سیستم در ناوگان حمل و نقل عمومی نیز باید مدنظر باشد.



** تهیه گزارشی برای شیوه آموزش به رانندگان حمل و نقل عمومی

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در راستای آموزش حرفه ای به رانندگان ناوگان حمل و نقل عمومی مسافر و بار طی سه ماه آینده گزارشی را تهیه کند که قطعا این دوره های آموزشی نباید به یک یا دو روز ختم شود بلکه باید انواع آموزش های رانندگی٬ مقررات٬ حقوقی و غیره به رانندگان داده شود تا یک برنامه بنیادی در بحث تغییر رفتار رانندگان تهیه کنیم.

وی یادآور شد: البته در این آموزش ها می تواند برحسب نوع ناوگان حمل و نقل عمومی باشد و رانندگان در دوره های مربوط به خود شرکت کنند تا هر راننده به طور تخصصی با ناوگان مربوطه آشنایی داشته باشد همانطور که در حمل و نقل هوایی یک خلبان آموزش متناسب با نوع هواپیمای خاص را می بیند.

در ادامه این جلسه موضوع بازرسی اتوبوس ها و ناوگان حمل و نقل عمومی مطرح شد، وزیر راه و شهرسازی در این خصوص گفت: در این باره گزارشی از طرف کمیسیون ایمنی راه ها آماده شود تا این موضوع را از طریق وزیر کشور و رییس سازمان برنامه و بودجه پیگیری کنم تا از محل مواد 10 و 12 قانون پیگیری از بحران برای این بخش تامین سرمایه کنیم. این بخش نیازمند حدود 800 میلیون تومان اعتبار است.



** بررسی پیشنهاد تعیین محدودیت سرعت برای حمل و نقل عمومی برون شهری

وزیر راه و شهرسازی درباره پیشنهادی از سوی نماینده وزارت کشور مبنی بر تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حمل و نقل عمومی تا سقف 100 یا 105 کیلومتر بر ساعت برای تردد برون شهری گفت: برای این بخش کارگروه ناوگان کمیسیون نیز گزارشی را تهیه کند و در آن ضمن بررسی وضعیت محدودیت سرعت در سایر کشورها٬ آثار آن نیز مورد بررسی قرار گیرد.

آخوندی افزود: گزارش کارگروه یادشده درباره تعیین محدودیت سرعت برای ناوگان حمل و نقل برون شهری متناسب با وضعیت جغرافیایی کشور تهیه شود تا در جلسات بعدی کمیسیون ایمنی راه ها مورد بحث و تصمیم گیری قرار گیرد.

وی در خصوص رعایت ماده 22 قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی که قانون آن در سال 89 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است گفت: این موضوع نباید به منزله افزایش قیمت تلقی شود در این خصوص کمیسیون ایمنی راه ها با همکاری پلیس، وزارت دادگستری و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای گزارشی را تهیه کند تا این گزارش به رئیس جمهور یا معاون اول دولت ارائه شود البته این گزارش باید با استدلال های ایمنی باشد.



** دستوالعمل ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راه ها تهیه می شود

وزیر راه و شهرسازی درباره ضمانت اجرایی مصوبات کمیسیون ایمنی راه ها گفت: در این خصوص دبیرخانه کمیسیون برای ضمانت اجرایی مصوبات به منظور پایش آنها دستورالعملی تهیه کند تا مصوبات ضمانت اجرایی داشته باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین