|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۴:۰۴
کد خبر: ۵۱۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۶
پیش از این نیز برخی مداحان در اقداماتی مشابه و چه بسا بدتر از این وارد حوزه هایی شدند که ابدا با کار آنها که نوحه سرایی برای اهل بیت(ع) است ارتباطی ندارد.
پس از توهین برخی مداحان به رئیس جمهور کشورمان و حامیان جدی او از جمله هاشمی رفسنجانی و همچنین اهانت به رئیس مجلس این بار مداحان دست اندرکاران سریال محبوب پایتخت را ملعون خطاب کردند!

دوشنبه شب در مسجد ارک تهران جایی که خانه خدا شناخته شده و در آن عبادت و نماز خواندن و راز و نیاز می کنند مراسمی برگزار شد که ویژه ماه مبارک رمضان بود، ماهی که خداوند در آن میهمانی می دهد و همه بندگانش را به سفره اش فرا می خواند.

در این میهمانی که گویا در قسمتی از آن مراسم مداحی نیز برگزار شده است، مداح مشهور
اهل بیت(ع) در سخنانی وظیفه اصلی و مهمش که همانا خواندن نوحه و مداحی بود را به کناری نهاده و در اقدامی تعجب برانگیز سریال پایتخت 4 که این شبها از تلویزیون پخش می شود را دستمایه قرار داده و درباره سکانس خاصی از قسمت دوم این سریال سازندگان این مجموعه تلویزیونی را با لحن تندی مخاطب قرار داده و آنها را شماتت کرده است. ماجرای این سکانس مربوط به قصه قولی که نقی معمولی به رقیب هما سعادت که در انتخابات شورای شهر مغلوب همسر نقی معمولی شده بود بر می‌گردد جایی که نقی معمولی قول داده بود که اگر همسرش در انتخابات پیروز شده و به شورای شهر راه پیدا کند تنش را به غسال شهر سپرده تا آن را روی سنگ مرده شورخانه بشوید. این تمام قصه ای است که موجب غضب مداح مشهور اهل بیت(ع) شده و او را وادار کرده که سخنانی را که در ادامه می آید درباره این سریال بزند. وی در این مراسم با اشاره به سکانس مرده شورخانه در قسمت دوم این سریال آن را "تمسخر مرگ" نامیده و گفت: «با این کارها معارف دینی رو زیر سوال می برند که دین رو به تمسخر گرفتند. یواش یواش به مبانی دین رخنه می کنند این ملعونین، مردم حواسشون باشه. به این فیلم‌ها نخندید.»

پیش از این نیز برخی مداحان در اقداماتی مشابه و چه بسا بدتر از این وارد حوزه هایی شدند که ابدا با کار آنها که نوحه سرایی برای اهل بیت(ع) است ارتباطی ندارد.

نمونه بارز این موضوع به مراسم با شکوه تشییع پیکر شهدای غواص بر می گردد که در آن مراسم یکی از مداحان، علیرغم تاکید مقام معظم رهبری بر لزوم وحدت در جامعه و عدم توهین به مسئولان گفت: «مردمی که در وسط جنجال هسته‌ای در این مراسم حاضر شده‌اند آمده‌اند به کسی که می‌رود و می‌نشیند و می‌گوید توافق هسته‌ای کمتر از شهادت نیست، بگویند که اگر مردی یک ساعت بیا در شلمچه، اگر مردی یک ساعت بیا در هور،‌ اگر مردی یک ساعت بیا در جزیره مجنون. اینجا می‌نشینی و توافق هسته‌ای و آب این مملکت را به تحریم ربط می‌دهی. اگر عرضه نداری برو کنار.» و البته این پایان ماجرا نبود چرا که این مداح دقایقی بعد در همان مراسم در سخنان خود نسبت به دیدار علی لاریجانی با هیئت اروپایی واکنش نشان داد و گفت: «مسئولان ما چگونه به خود اجازه می‌دهند در نظام جمهوری اسلامی، حالا در بیرون هرکاری می‌کنید خودتان می‌دانید و خدای خودتان، آن هم اجازه نمی‌دهیم بهتان. مسئولی که در جمهوری اسلامی به خاطر پز دادن مقابل یک دیپلمات با هزار قلم آرایش و سر باز و فقط یک کلاه نمادین بر روی سر می‌روی و با او حال و احوال و مذاکره می‌کنی...»

البته این تنها ماجرای حضور و اظهار نظر تند مداحان درباره مسائلی که به حوزه کاریشان مربوط نمی شود نبود چرا که ... یکی دیگر از مداحان در دومین شب مراسم مناجات‌خوانی ماه مبارک رمضان در مهدیه امام حسن مجتبی(ع)، طی سخنانی گفت: «من چند تا حرف با جناب آقای هاشمی دارم. یکی اینکه: در کربلای چهار فرمانده چه کسی بود؟ خودت بودی! سال 65 شما فرمانده بودی. اگر واقعا دلت برای این مردم می‌سوزد سه چهار تا سوال من را جواب بده! یک: کدام عید به جای کیش پا شدی رفتی جبهه‌ها؟ این همه مردم رفتند سر زدند. چطور این مردم می‌روند به محل شهادت رفقایشان سرمی‌زنند؟ چطور این پدر و مادرها می‌روند به محل شهادت فرزندانشان سر می‌زنند؟ چطور این خواهر و برادرها می‌روند به محل شهادت عزیزان‌شان سر می‌زنند؟ شما می‌روی جت اسکی!؟ ما باور کنیم که شما دلت برای این مردم می‌سوزد؟ وی در بخش دیگری از سخنانش با مخاطب قرار دادن هاشمی رفسنجانی گفت: همین یک سوال من را پاسخ بده که شما (هاشمی رفسنجانی) کدام دفعه یک سر به مناطق جنگی زدی؟ وقتی این همه آدم رفتند شلمچه و دوکوهه و فکه تو که فرمانده جنگ بودی، بلند شدی و رفتی کیش!؟ بعد می‌گویند تشییع جنازه را مصادره کردند. بله بنده هم موافق نیستم که یک نفر با زرنگ‌بازی و رندی برود آن بالا و بنشیند در جایی که جایش نبوده است. آنجا جای نوحه‌خوان‌ها بوده است.»

اما پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا اصولا در چارت سازمانی کشور شغلی برای اینگونه مسائل تعریف نشده که مداحان کار خود را رها کرده و به واکنش نشان دادن به اینگونه مسائل فرهنگی و سیاسی آن هم به این لحن تند اقدام می کنند؟ آیا هر مسئول سیاسی و هر فعال فرهنگی برای اینکه به انجام عملی مبادرت ورزد باید کارها و حرفها و سخنانش را با عقاید و اصول و منش مداحان مطابقت دهد و از رفتار آنان به عنوان کلید واژه استفاده کند تا مبادا فردا روز مورد خطاب زشت ترین واژه ها قرار گیرد؟ مگر نه اینکه در بعد هنری قصه کارگردان و بازیگران و عوامل سریال پایتخت 4 بخاطر مردم همین کشور که قسمت اعظمشان را مسلمانان شیعه تشکیل می دهند سر ماه رمضانی گرسنه و تشنه به منطقه شیرگاه مازندران رفته اند و خواب و خوراک را بر خود حرام کرده اند و شب و روز می نویسند و بازی می کنند و فیلم می گیرند؟ اگر قرار باشد هر سکانسی که بر می دارند کسی بیاید و اعتراضی کند که باید گفت در کل سال حتی یک فیلم و سریال هم ساخته نمی شود جدا از این موضوع مگر مداح کارش مداحی و نوحه سرایی نیست و مگر نه اینکه باید سیره و روش و اخلاق و منش کسی را که برایش مداحی می کند را الگوی خود قرار دهد و لطافت و مهربانی ائمه را در دستور کار خود قرار دهد آیا این شیوه و استفاده از این الفاظ برای کسی که مداح بزرگان دین است صحیح و جایز است؟

* مرتضی مداح: چنین ادبیاتی درست نیست

در همین ارتباط آفتاب یزد نظر یک کارشناس مذهبی را در این خصوص جویا شده است. مرتضی مداح کارشناس مذهبی در باره این سریال و اظهارنظر مداح مشهور درباره این سریال گفت: اصولا نمی دانم چرا برخی مداحان در مورد برخی مسائل ورود پیدا می کنند و عجله می کنند، درباره آن سکانس سریال پایتخت باید بگویم که اولا این اتفاق سال گذشته در یکی از شهرستانها افتاده و یک نفر رفته و به غسال گفته مرا غسل کن و ثانیا این سریال یک سریال طنز است و گمان نمی کنم تیم سازنده این سریال قصد این را داشته باشد که بخواهد تمسخری انجام دهد. به نظر من هر کسی باید در حوزه کاری خودش فعالیت کند و اینکه بخواهد در حوزه های دیگر وارد شود آن هم با چنین ادبیاتی فکر نمی کنم کار درستی باشد. در هر کاری مهمترین چیز اخلاقیات است . این کارشناس مذهبی در ادامه در خصوص مسائل پیش آمده در حوزه سیاست و توهین هایی که به برخی شخصیت های سیاسی شده نیز گفت: به نظر من این کار هم درست نیست و نباید مداحان در مسائلی که در حوزه تخصصی آنها نیست ورود پیدا کرده وبا ادبیات توهین آمیز اظهار نظر کنند. آن هم شخصیت های بزرگی که در انقلاب نقش بسیار مهمی داشته اند یار امام و
مقام معظم رهبری بوده اند و در همه عرصه های انقلاب و دفاع مقدس امتحان خود را پس داده اند. وی در ادامه سخنانش به ذکر دو خاطره درباره اظهارنظرهایی که در خارج از حوزه کاری صورت می گیرد گفت: من نمی دانم چرا برخی از آقایان مداح قدر خودشان را نمی دانند، به نظر من اگر کسی قدر خودش را بداند به این آسانی هر حرفی را بدون دقت لازم نمی زند . خاطرم هست روزی من می خواستم لباس روحانی بدوزم به قم رفتم و خیاطی که می‌خواست برای من لباس بدوزد مدام درباره مسائل دینی که درباره آن اطلاعاتی نداشت نظر می داد من هم به او گفتم شما خیاطی ، خیاطی ات را بکن و مسائل دینی را به اهلش بسپار. به نظر من اگر هر کسی بخواهد در هر حوزه ای وارد شده و اظهار نظر کند آن هم با ادبیات غیر قابل قبول سنگ روی سنگ بند نمی شود. وی در ادامه با ذکر خاطره دوم اظهار داشت: در سفری که به مکه داشتم در مسجد در منا نشسته بودیم که یک نفر از اهل سنت به من اصرار می کرد که مانند او نماز بخوانم و من که حرف او را قبول نمی کردم از او پرسیدم: شغل شما چیست؟ گفت من نجار هستم من هم به او گفتم من روحانی هستم، من باید درباره نماز و شیوه خواندن آن نظر بدهم نه تو. وی ادامه داد: این خاطره را بیان کردم تا بگویم که آدم‌ها نباید در حوزه های مختلف ورود پیدا کرده و با این ادبیات اظهار نظر کنند. آیا بهتر نیست اگر می‌خواهیم اظهار نظری کنیم با خوش اخلاقی و ادبیات پسندیده نظرمان را بیان کنیم ؟ آیا اینگونه جواب بهتری نمی گیریم؟ مرتضی مداح در پایان سخنانش اظهار داشت: من نمی دانم چرا برخی از این آقایان گمان می کنند کلید بهشت و جهنم در دست آنهاست و بهشت و جهنم رفتن افراد را آنها تعیین می کنند. این اشتباه است که ما چنین فکری کنیم، ما میزان سنجش اعمال نیستیم که همه مسائل را با ما بسنجند و وزن و اندازه کنند.

منبع: آفتاب یزد
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۲
خداپرست
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۴
0
2
چرا به طور مستدل و منطقی به سوالات مداحان جوابی داده نشد؟
نیلو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۲۹
0
1
من فکر نمی کنم ارزش ها حوزه کاری بردار باشه ربطی به شغل طرف نداره وقتی به ارزش ها توهین می شه همه باید واکنش نشون بدن
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین