|
|
امروز: يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۵۰۷۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶
وی به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در شرایطی که ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه نفت در کشور داریم، در شرایط تحریم اجازه فروش بیش ازیک میلیون بشکه را نداریم و همین باعث کاهش چشمگیر درآمدهای دولت شده است.
معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: دولت تدبیر و امید هنوز با برخی مسائل به‌جا مانده از دولت قبل مواجه است و به نوعی گروگان تصمیمات اشتباه گذشته است.

محمدباقر نوبخت در مراسم سالروز انتخاب حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری با حضور گسترده مدیران و اقشار مختلف مردم استان کرمانشاه در تالار انتظار برگزار شد، با اشاره به موضوع مذاکرات هسته‌ای کشورمان، اظهار داشت: دکتر روحانی قبل از پیروزی در انتخابات تاکید داشتند که هم باید سانتریفیوژها بچرخد و هم چرخ زندگی مردم، ایشان هنوز هم روی این موضوع پافشاری دارند و تیم هسته‌ای کشورمان نیز پیگیرند در عین حفظ عزت کشور، این تحریم‌های ظالمانه برداشته شوند.

وی به تاثیر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: در شرایطی که ظرفیت تولید چهار میلیون بشکه نفت در کشور داریم، در شرایط تحریم اجازه فروش بیش ازیک میلیون بشکه را نداریم و همین باعث کاهش چشمگیر درآمدهای دولت شده است.

نوبخت با اشاره به کاهش قیمت نفت، اظهار کرد: در این شرایط باید کشور را با 24 میلیارد دلار اداره کنیم، در حالیکه هزاران طرح نیمه‌تمام و مشکلات بسیار دیگر داریم. این 24 میلیارد دلار را نیز نمی‌توانیم وارد کشور کنیم، بنابراین باید مانعی را که ورود این پول به کشور را منع می‌کند، برداریم.
سخنگوی دولت با بیان اینکه تلاش می‌کنیم حلقه تنگ تحریم‌های ظالمانه را بشکنیم، تاکید کرد: اجازه نمی‌دهیم عده‌ای در این مسیر اشکال‌تراشی کرده و مذاکرات را بر هم بزنند.

وی با بیان اینکه اسرائیل از روند مذاکرات نگران است، افزود: ممکن است یک مقام آمریکایی در جمع آنها یک حرف پوچی بزند، این نباید بارها در یک رسانه ملی تکرار شود. چرا باید بارها حرف پوچ برخی‌ها را تکرار کنیم. ما استقبال می‌کنیم کسانی که دغدغه‌ای دارند مسائلشان را بیان کنند، اما گاهی احساس می‌شود برخی رسانه‌ها فقط ناامیدی و یاس را به جامعه پمپاژ می‌کنند، در حالیکه ملت ما امیدوار است.

نوبخت با بیان اینکه باید تلاش کنیم این تحریم‌ها را بشکنیم، گفت: هم برای شرایطی که احیاناً مذاکرات شکست بخورد برنامه داریم و هم برای شرایطی که مذاکرات به نتیجه برسد و ده‌ها میلیارد دلار وارد اقتصاد کشور شود. نیازمند برنامه‌ریزی برای استفاده درست از منابع هستیم، چون دیدیم در دولت قبل درآمدهای800 میلیارد دلاری به دلیل نبود برنامه‌ریزی موجب رشد اقتصادی منفی 7/5 درصد، افزایش بیکاران و طرح‌های نیمه‌تمام بسیار شد.

معاون رئیس‌جمهور همچنین گفت: خود را برای شرایط سخت آماده کرده‌ایم، اما بسیار امیدواریم مذاکرات به نتیجه برسد. البته اصراری نداریم تا نهم تیر نتیجه مشخص شود، اما تلاش می‌کنیم این ظلم را که به ملت ایران وارد شده برداریم.

سخنگوی دولت:مذاکرات را تا استیفای همه حقوق مردم ترک نخواهیم کرد

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد اظهار نظر اخیر یکی از رسانه‌ها مبنی بر این که رضایت مردم نسبت به دولت 50 درصد کاهش داشته است، گفت: آنچه مردم در شرایط فعلی کشور احساس می‌کنند برآیند تحریم و مدیریت است. در سال 91 بیش از 120 میلیارد دلار صادرات نفت داشتیم که این مبلغ در سال 92 به 52 میلیارد دلار کاهش یافت و امروز به زیر 24 میلیارد دلار رسیده است اما باوجود همه فشارهای تحریم با مدیریتی که مدبرانه انجام شد شاهد کاهش تورم از 40 درصد به زیر 15 درصد هستیم. البته متوجه هستیم که هنوز قیمت‌ها در حال افزایش است و به مردم فشار می‌آید اما روند این حرکت تغییرات مثبتی را در پی خواهد داشت. وی در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات جاسوسانه رژیم صهیونیستی در روند مذاکرات ایران با کشورهای 1+5 تصریح کرد: رژیم صهیونیستی همواره از این دست رفتارهای مجرمانه داشته است و من این خبر را از رسانه‌ها شنیدم و منتظرم ببینم نتیجه چه خواهد شد، البته مطمئنم تیم مذاکره کننده هسته‌ای اقدامات حفاظتی لازم را در نظر خواهد داشت. وی در جواب این سوال که دولت چقدر در مذاکرات جدی است؟ گفت: ما مذاکرات را تا استیفای همه حقوق مردم ترکنخواهیم کرد. نوبخت در پاسخ به خبرنگاری مبنی بر این که علت تفاوت آمارهایی که رئیس جمهور در سخنرانی‌های خود اعلام می‌کنند با آمارهای رسمی اعلام شده از سوی مراکز معتبر چیست؟ گفت: رئیس جمهور مطلع به مصالح کشور هستند و با دقت گزارشات دستگاه های مختلف را رصد می‌کنند و هر یکشنبه و پنج شنبه از صبح تا ظهر گزارش تیم اقتصادی را می‌شنوند. وی اضافه کرد: معتقدم آمارهایی که رئیس جمهور با در دست داشتن اطلاعات وسیع ارائه می‌دهند بسیار متقن‌تر و معتبرتر از آمارهایی است که برخی از دستگاه ها فقط از دید خود ارائه می‌کنند. نوبخت همچنین در پاسخ به سوالی در مورد قانون انتخابات و شفافیت منابع مالی برای کاندیداها گفت: دولت می‌خواهد قانون انتخابات اصلاح شود و منابع تبلیغات کاندیداها فعال شود پس امید است این لایحه با امید بیشتری به نتیجه برسد. به گزارش ایسنا، نوبخت در مورد استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح آقای فانی تنها طرحی نیست که در مجلس وجود دارد و شاهدیم که در ماههای پایانی کار نمایندگان تعداد طرح‌های استیضاح رو به افزایش است. البته ما تا آخرین روز فعالیت نمایندگان مطابق قانون به آنها احترام می‌گذاریم و علی رغم همه تلاش‌هایی که دولت برای تامین اعتبارات وزارت آموزش و پرورش انجام داده است در صورتی که مجلس بتواند منبع دیگری را برای تامین اعتبار به ما معرفی کند از آن استقبال خواهیم کرد. وی در جواب این سوال که برنامه دولت برای روزهای سخت تحریم چه خواهد بود؟ گفت: ما برای استمرار وضع موجود و همچنین برای روزهای سخت در صورتی که مذاکرات به نتیجه نرسد برنامه داریم اما طبیعی است اگر بخواهیم کشور را با 30 هزار بشکه نفت اداره کنیم با زمانی که فروش یک میلیون بشکه یا بیشتر داشته باشیم متفاوت است.

نوبخت همچنین در مورد سوالات متعدد نمایندگان مجلس از وزرا گفت: سوال و استیضاح و کارتهای زرد بسیار مطرح است و ما فعالیت‌هایی در چارچوب قانون نمایندگان را پذیرا هستیم و برای آن پاسخ منطقی خواهیم داشت. اما معتقدیم رسانه‌ها می‌توانند در این زمینه اطلاع‌رسانی کنند و مردم قضاوت داشته باشند که این اقدامات در شرایط تحریم به نفع کشور خواهد بود یا خیر.

وی در پاسخ به سوالی در مورد برداشت مبلغ 35 میلیارد دلار از بانک مرکزی گفت: این مبلغ از بانک مرکزی دریافت شده است که ما به ازای آن برای بازگشت وجود ندارد البته مربوط به دولت قبل است و الان در حساب بدهی‌های دولت فعلی گذاشته شده است.

منبع: آفتاب یزد
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین