|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۱
کد خبر: ۵۰۴۴۱
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷
اکنون بیش از دوسال است که دولت با قراردادن تمام توان خود بر توسعه پارس جنوبی در تلاش است تا با رساندن سقف برداشت ایران به قطر از ادامه تضییع حقوق ملت ایران در این میدان مشترک جلوگیری نماید.
هم اکنون برای مدیران صنعت نفت ایران پروژه ای مهم تر از طرح توسعه میدان مشترک پارس جنوبی وجود ندارد؛ امروز نه تنها صنعت نفت، بلکه همه تصمیم گیران کشور به توسعه هر چه سریعتر فازهای باقی مانده این میدان مصمم هستند، از این رو پروژه های توسعه این میدان مشترک به اولویت نخست پروژه های صنعتی ایران تبدیل شده است، زیرا در حال حاضر قطر، معادل ١٦ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و چیزی در حدود دو برابر ایران (٦٥٠ میلیون متر مکعب در روز) از این میدان مشترک  گاز برداشت می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، شاید بتوان دلیل اصلی این عقب ماندگی بزرگ را وقفه هشت ساله بوجود آمده در روند توسعه این میدان در دولتهای نهم و دهم دانست.

اما اکنون بیش از دوسال است که دولت با قراردادن تمام توان خود بر توسعه پارس جنوبی در تلاش است تا با رساندن سقف برداشت ایران به قطر از ادامه تضییع حقوق ملت ایران در این میدان مشترک جلوگیری نماید.

طی یک سال گذشته بیش از 100 میلیون متر مکعب به تولید میدان گازی پارس جنوبی افزوده شده و پیش بینی میشود امسال نیز حداقل 100 میلیون متر مکعب دیگر به این تولید اضافه شود، سهم فاز 17 و 18 پارس جنوبی در این میان از این افزایش تولید حدود 50 میلیون متر مکعب است، این فاز به گفته بیژن زنگنه، وزیر نفت، قرار است در اوایل نیمه دوم امسال به صورت رسمی و با حضور مقامهای ارشد کشور افتتاح شود.

گفتنی است درآمد سالانه این دو فاز بیش از 5 میلیارد دلار برآورد می شود. طرح توسعه فازهای 17 و 18 پارس جنوبی یکی از فازهای قدیمی این میدان مشترک گازی است؛ توسعه این فازبه منظور تولید روزانه ٥٠ میلیو ن متر مکعب گاز طبیعی، ٨٠ هزاربشکه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و تولید سالانه یک میلیو ن تن اتان و 1.5 میلیون تن گاز مایع انجام می شود.

مراحل توسعه ٢ بخش خشکی و دریایی این پروژه از جانب کنسرسیومی از شرکتهای ایرانی  در حال اجرا است.  پیمانکاران  طرح توسعه فازهای ١٧ و ١٨ پارس جنوبی، سازمان گسترش ونوسازی صنایع ایران، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و شرکت مهندسی و ساخت صنایع نفت و صدرا هستند.
 
هم اکنون دورترین پالایشگاه این فاز با گاز ترش و خشک فازهای 6 تا 8 میدان گازی پارس جنوبی در مدار تولید قرار دارد، همچنین دو سکوی اصلی این فاز در دریا راه اندازی کامل شده و آماده ارسال گاز به خشکی هستند، از این روبه نظر می رسد با کمی تمرکز روی بخش پالایشگاهی می توان شاهد تحقق قول صنعت نفت در این فاز بود. بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته قرار است تا پایان امسال ٢٨ و ٢٠ میلیون متر مکعب گازبه ترتیب از دریا و فازهای ٦ تا ٨پارس جنوبی در پالایشگاه این فاز فرآورش شود.
 
امسال تمرکز ما بر اجرای تعهدهای سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به عنوان پیمانکار اجرایی بخش خشکی پروژه مبنی بر را ه‌اندازی بخش دوم‌ این پالایشگاه است. انتقال  گاز تولیدی سکوهای فاز ١٨ از طریق خط  لوله نیزمنوط به اجرای بخش های باقیمانده پالایشگاه این فاز خواهد بود که همسو با این هدف، شرکت های مدیریت  طرح  های صنعتی ایران  و پیمانکاری عمومی ایران  ماموریت دارند در زمانبندی تعیین شده وزارت نفت،  تعهدهای  خود  را مطابق سرعت و کیفیت مورد نظر کارفرما انجام دهند.

تاکنون دو ردیف شیرین سازی گاز پالایشگاه فازهای ١٧ و ١٨ از سوی شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت  (اویک) راه  اندازی شده است که هم اکنون روی اجرای شرح کار ایدرو در حوزه های تامین  کالا  و  نصب  تجهیزات  برای  راه اندازی  نهایی طرح و ایجاد یکپارچگی در تاسیسات دریافت و فرآورش گاز تمرکز شده ا ست.
 
امسال با توجه به پیشرفت 65 درصدی ساخت سکوهای اقماری فازهای 17 و 18 و نرسیدن این سکوها به  تولید،  قرار است  سکوهای فاز 14 پارس جنوبی که از پیشرفت بهتری برخوردار هستند به کمک این فاز بیایند  تا  ظرفیت  پالایشگاه  این فاز تکمیل شود.
 
بر اساس برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت صدرا، به عنوان پیمانکار سازنده این دو سکوی اقماری  قرار بود. تیرماه  سال  94 این پروژه به اتمام برسد.

بدون شک، تولید حدود 50 میلیون متر مکعب گاز در فاز 17 و 18 پارس جنوبی در سال جاری، در نتیجه تراز مثبت  گاز،  سبب جلوگیری از واردات فرآورده های نفتی و صرفه جویی ارزی قابل توجهی میشود که این امر یكي از  محورهاي  سیاست اقتصاد مقاومتی را در حوزه گاز به بهترین شکل رقم می زند.

برخورداری از دومین رتبه در میان کشورهای دارنده ذخایر گاز طبیعی، این حامل انرژی را به عمده ترین سوخت مزیت‌دار کشور تبدیل کرده است.

افزون بر آن جایگزین کردن این حامل انرژی با فرآورد ههای نفتی به لحاظ فنی امکان پذیراست وبه لحاظ اقتصادی  نیز  صرفه  اقتصادی قابل ملاحظه ای برای کشور به همراه دارد.

جایگزین کردن یک متر مکعب گاز به جای یک لیتر فرآورده نفتی که ازنظر ارزش حرارتی نیزبا هم برابر هستند، تاسیساتی پالایشگاهی با ارزش بالغ  بر 1.5 میلیارد دلار را از حضور در چرخه فرآوری محصول خارج می کند؛ به گونه ای که گویی جایگزینی گاز با فرآورده نفتی صرفه جویی انرژی به میزان یک و نیم میلیارد دلار  به همراه خواهد داشت، بنابراين، افزایش تولید گاز گامی مثبت در راه اجرای اقتصاد مقاومتی است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین