|
|
امروز: شنبه ۳۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۰
کد خبر: ۵۰۱۳۰
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
تامارا کافمن وایتس کارشناس اندیشکده بروکینگز تاکید کرد که اقدام اسرائیل و عربستان در پرده برداشتن از مذاکرات محرمانه 18 ماهه، نشانه ناامیدی ریاض و تل آویو از تحولات و مذاکرات ایران با آمریکا است.
وایتس در در پایگاه اطلاع رسانی این اندیشکده آمریکایی نوشت: یکی از مقامات سابق عربستان و اسرائیل روز پنجشنبه در رویدادی شگفت آور در واشنگتن، از یکسری نشست های غیررسمی بین اسرائیلی ها و سعودی ها برای گفت وگو درباره امنیت منطقه بویژه در زمینه ایران پرده برداشتند.

به نوشته وایتس، هر چند در این نوع دیپلماسی که شامل گفت و گوهای مقامات غیررسمی است، مقام های دولتی حضور ندارند، اما غالبا از محتوای چنین مذاکراتی خوب آگاه هستند و از نتایج آن در دیپلماسی رسمی خود استفاده می کنند.

با این وجود، دیپلماسی غیررسمی محدودیت هایی نیز دارد که در بررسی افشای رسمی مذاکرات اسرائیل – عربستان باید به این امر توجه داشت. این محدودیت ها نشات گرفته از این واقعیت است که لازمه رسیدن به موفقیت، خروج تفاهم های غیررسمی از سایه و تاب آوردن در برابر نیروی سیاست های داخلی، افکار عمومی و رسانه ای است.

نویسنده افزوده است: اکنون باید به این پرسش پاسخ داده شود که چرا اسرائیل و عربستان تصمیم گرفتند از 18 ماه مذاکرات مخفیانه خود پرده برداری کنند؟ از سوی دیگر دو طرف از دهه 1960 راه هایی برای تماس و حتی همکاری با یکدیگر درباره مسائل مختلف منطقه از جمله چالش مشترک جمال عبدالناصر در مصر پیدا کرده بودند.

وایتس افزوده است: در حقیقت، از منظر همکاری اسرابیل - عرب، ظاهرا این روند غیررسمی وارد دوره ای نامناسب شده است. اسرائیل و شبه نظامیان مستقر در غزه در حال تبادل آتش هستند و احتمال ترسناک بروز جنگی دیگر در غزه و تبعات وحشتناک انسانی آن در حال ظهور است. همزمان دولت های عربی امید ندارند که انتخاب مجدد بنیامین نتانیاهو به نخست وزیری اسرائیل حامل پیشرفتی دیپلماتیک باشد.

وایتس با طرح تکرار پرسش «علت برملا کردن این دیپلماسی غیررسمی چیست؟» افزوده است: الی لیک یک خبرنگار نوشته است که «مذاکرات پنهانی و اکنون فاش شده اسراییل و عربستان، نشانه ناامیدی تل آویو و ریاض از کارکرد دیپلماسی در حال جریان آمریکا - ایران است و ادامه تعامل این دو کشور، اسراییل و عربستان را در این موقعیت ناامید کننده و گرایش به هم قرار داده است.

وایتس با اشاره به امید نتانیاهو برای استفاده از دیپلماسی غیررسمی ریاض و تل آویو برای فرار دولت در حال تشکیل خود از بحران های کنونی در فلسطین اشغالی و تاثیر بر مذاکرات سازش علیه محمود عباس مسئول تشکبلات خودگردان فلسطین، نوشت: تعامل با اسرائیل احتمالا ابتکار عملی پادشاه قبلی عربستان بوده ولی اکنون، با تغییر سریع سیاست ها و مقامات در این کشور و اینکه پادشاه جدید جای ملک عبدالله را گرفته است، سعودی ها دیگر دلیلی برای مخفی ماندن این کانال نداشتند و شاید امیدوارند، افشای مذاکرات 18 ماهه ریاض و تل آیو فشارها بر ملک سلمان پادشاه جدید را افزایش دهد تا ناچار شود برخی ایده های ناشی از این گفت و گوهای غیررسمی را بپذیرد.

کارشناس بروکینگز در پایان نوشت: صرفنظر از این گفت و گوها و آنچه از افشای آن می آموزیم، واضح است که به رغم تلاش های شدید کاخ سفید برای رفع اختلاف نظرها، نگرانی های متحدان آمریکا در خاورمیانه و ناامیدی از سیاست واشنگتن در قبال ایران، فروکش نکرده است و افشای این گفت وگوها آن هم در واشنگتن، یکی دیگر از راه های عربستان و اسرائیل است که می توانند با هم باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین