|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۲
کد خبر: ۴۹۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۷
اصولا آژانس در قبال پرونده هسته ای ایران نقش مثبت و مستقلی ایفا نکرده است. به عبارتی آژانس همواره تحت فشار دولت های غربی گزارش های خود را منتشر می کند.
 روزنامه آرمان روز شنبه در یادداشتی نوشت: کارویژه های آژانس بین المللی انرژی اتمی، کارویژه های متغیر و پرنوسانی است؛ یعنی چه زمانی که آژانس گزارش منفی می دهد، چه زمانی که گزارش مثبت و چه زمانی که گزارش راهبردی، نمی توان با یک دید راهبردی به آن نگاه کرد.

این یادداشت به قلم حشمت ا... فلاحت پیشه در ادامه می افزاید: اصولا آژانس در قبال پرونده هسته ای ایران نقش مثبت و مستقلی ایفا نکرده است. به عبارتی آژانس همواره تحت فشار دولت های غربی گزارش های خود را منتشر می کند. طبیعتا این نوسانات بستگی به نوع بازی ای که برای آژانس بین المللی انرژی اتمی تعریف شده دارد.

متأسفانه همین رویه آژانس باعث شده که پرونده ایران در آژانس از حالت فنی و حقوقی خارج شود. گزارش اخیر آژانس جنبه های مثبت زیادی دارد و جنبه های مثبت آن از جنبه های منفی قوی تر است. اما واقعیت این است که ایران تنها عضو آژانس است که به تمام تعهدات خود به صورت کامل پایبند است و در چند سال گذشته هم سعی داشته همکاری خوبی با آژانس داشته باشد تا دیپلماسی هسته ای با ناکامی روبه رو نشود. چون برنامه هسته ای ایران برنامه ممنوعه ای نیست آژانس نمی تواند موضوعی را به عنوان خلاف تعهدات ایران در گزارش های خود نشان دهد.

آژانس درمورد پرونده هسته ای ایران گاه گزارش های منفی و گاه مثبتی را منتشر می کند که باید گفت هر آنچه آژانس از گزارش های مثبت درمورد پرونده هسته ای ایران ارائه می دهد مبتنی بر اسناد عینی و واقعی است اما گزارش های منفی آن مشکوک و مبتنی بر اسناد واقعی نیست بلکه تنها براساس یکسری ادعاهاست و طبق مقررات نباید به آنها رسیدگی شود. گزارش مثبت اخیر آژانس آخرین گزارش این نهاد نیست و این امکان وجود دارد که در مراحل بعدی گزارش های غیرواقعی از عملکرد ایران به صورت ناحق ارائه شود.

از طرفی دور جدید مذاکرات درجریان است و مقامات وزارت خارجه ایران و آمریکا امروز با یکدیگر دیدار دارند و دیپلمات های طرفین هم سعی کرده اند فارغ از موضع گیری های سیاسی موانع اختلافی را حل کنند. از نظر فنی نیز طرفین سعی کرد ه اند مواضع خود را پیش ببرند و به نظر می رسد این اراده در میان دو طرف مذاکره کننده وجود دارد که توافق به رغم حساسیت هایی که در خارج از میز مذاکره به وجود آمده و ممکن است رسیدن به توافق احتمالی را با دشواری مواجه کند، صورت گیرد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین