|
|
امروز: يکشنبه ۰۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۲
کد خبر: ۴۹۵۸۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۸
این رسانه آمریکایی ادامه داد: ... رهبر عالی این کشور نیز گفت به هیچ وجه اجازه بازرسی سایت های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان را نمی دهد.
پایگاه اطلاع رسانی روزنامه 'وال استریت ژورنال' با بیان اینکه هنوز بعضی قفل ها در مذاکرات هسته ای باز نشده است، نوشت که اختلافات می تواند حصول توافق جامع را با تاخیر روبرو کند.

 'لورنس نورمن' در گزارشی برای این تارنما درباره روند مذاکرات هسته ای افزود که مذاکره کنندگان و دیپلمات ها معتقدند فشارهای سیاسی می تواند رسیدن به توافق را با تاخیر روبرو کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، در حالیکه محور اولین نشست های مذاکرات مخالفت کنگره برای رسیدن به توافق بود، دیپلمات ها می گویند افزایش فشار سیاسی در ایران، بیشترین مخاطرات در نشست های بعدی است.

این رسانه آمریکایی افزود: یکی از دشوارترین مسائل، موضوعی است که دیپلماسی را در دو سال گذشته پیچیده کرده، دسترسی به دانشمندان هسته ای و سایت های ایران است.

به نوشته پایگاه اطلاع رسانی روزنامه وال استریت ژورنال، در حالیکه مقامات ارشد غربی اصرار دارند زمان رسیدن به توافق هسته ای رسیده است، می گویند اظهارات مقامات ارشد ایرانی قدرت مانور مذاکره کنندگان را کاهش داده است.

به گزارش این روزنامه، 'رابرت آینهورن' از اعضای تیم مذاکره کننده آمریکا تا سال 2013، می گوید چالش هایی وجود دارد به ویژه از این جهت که رهبر عالی ایران گفته است ایرانی ها توافق های قبلی را باید باز بررسی کنند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات مطلع از روند مذاکرات می گویند فرآیند نوشتن متن توافق جامع و ضمیمه های آن پیشرفت کرده است. ضمایم شامل جزییات کلیدی در مورد تعهدات هر یک از طرفین است.

بر پایه این گزارش، دیپلمات ها معتقدند در مورد بعضی موضوعات بعد از بیانیه لوزان توافق هایی صورت گرفته که شامل چگونگی اعمال مجدد تحریم ها است؛ همچنین اینکه در اولین مرحله، کدام یک از تحریم ها لغو می شود. با وجود این دیپلمات ها معتقدند هنوز بعضی از قفل ها بازنشده باقی است.

'یکی از موضوعات این است که ایران کدام گام ها را برای بهره مندی از لغو تحریم ها ابتدا باید بردارد.'

وال استریت ژورنال نوشت که جزییات در مورد اینکه ایران چه فعالیت هایی را می تواند در تاسیسات فردو ادامه دهد، هنوز حل نشده است با آنکه در این مورد در لوزان توافق حاصل شده بود.

پایگاه خبری این روزنامه آمریکایی ادامه داد: از این گذشته، مسائلی در این مورد وجود دارد از جمله که ایران چه تحقیقات هسته ای را می تواند ادامه دهد و موضوع زمان دقیق لغو تحریم های مواد با استفاده دوگانه چگونه حل خواهد شد؟، مقامات غربی گفته اند این وضع ممکن است سال ها به طول انجامد.

وال استریت ژورنال نوشت: ایران باید پروتکل الحاقی را نیز بپذیرد که بر اساس آن آژانس می تواند سایت های غیرهسته ای را نیز بازدید کند. در حالیکه بعضی دیپلمات ها می گویند ایران اکنون با جدیت در مورد گام های مورد نیاز برای رفع نگرانی ها مذاکره می کند، در انظار عمومی موضع سخت گیرانه ای را اتخاذ کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: ... رهبر عالی این کشور نیز گفت به هیچ وجه اجازه بازرسی سایت های نظامی یا مصاحبه با دانشمندان را نمی دهد.

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که اختلاف نظر بین دو طرف مذاکرات هسته ای همچنان باقی است و می تواند رسیدن به توافق جامع را با تاخیر یا شکست روبرو کند.

منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین