|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۱
کد خبر: ۴۴۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۲۲
وی افزود: روحانی با تاکید بر لغو تمام تحریم ها در مورد ایران به مقام رییس جمهوری اسلامی ایران رسید و از طرف دیگر برنامه هسته ای ایران ایده ای ملی برای این کشور است.
 الکساندر سوتنیچنکو استاد مسایل خاورمیانه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ روسیه اعلام کرد: با بیانیه سوییس، ایران می تواند برنامه هسته ای خود را حفظ کند و جامعه جهانی آن را به رسمیت بشناسد و این پیروزی موجب افزایش اعتبار رییس جمهوری ایران شده است.

سوتنیچنکو روز یکشنبه در مصاحبه با روزنامه روسی زافترا، یادآوری کرد: تفاهم هسته ای پیروزی بزرگ حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران است که تلاش های خود را برای موفقیت مذاکرات متمرکز کرده است.

وی افزود: روحانی با تاکید بر لغو تمام تحریم ها در مورد ایران به مقام رییس جمهوری اسلامی ایران رسید و از طرف دیگر برنامه هسته ای ایران ایده ای ملی برای این کشور است.

کارشناس روس با اشاره به اهمیت مساله هسته ای ایران برای اروپا اعلام کرد: بیانیه سوییس به نوعی پیروزی برای اتحادیه اروپا نیز محسوب می شود. بروکسل نیاز دارد که کارایی اتحادیه اروپا را به جهان نشان دهد و مذاکرات فشرده و به دنبال آن تفاهم در مورد مساله هسته ای ایران به مقامهای اروپایی برای رسیدن به این هدف کمک کرد.

سوتنیچنکو با بیان این که بیانیه سوییس در واقع موافقت نامه اصولی است اظهار داشت: توافق جامع سه ماه دیگر به امضا خواهد رسید و تا این زمان طرف های ایرانی و کشورهای گروه 1+5 در مورد مسایل مختلف مربوط به برنامه هسته ای ایران مذاکره خواهند کرد.

کارشناس روس خاطرنشان کرد: ایران برای اثبات ماهیت صلح آمیز فعالیت های هسته ای خود بطور داوطلبانه به همکاری با آژانس بین المللی انرژی اتمی می پردازد و در ازای این همکاری ها و کنترل جامعه جهانی بر برنامه هسته ای ایران، تحریم ها در مورد این کشور به تدریج لغو خواهد شد.

تیم مذاکره کننده هسته ای دولت تدبیر و امید، سرانجام بعد از نزدیک به دو سال مذاکرات فشرده و سخت با شش قدرت جهانی، روز پنجشنبه 13 فروردین 94 توانست ضمن حفظ حقوق هسته ای جمهوری اسلامی ایران، در خصوص راه حل های اساسی و چارچوب مشخص برای رسیدن به توافق نهایی، با گروه 1+5 به تفاهم برسد.

بسیاری از کارشناسان، بیانیه سوییس را موفقیت و پیروزی برای ایران دانستند که تیم مذاکره کننده ایرانی به سرپرستی محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان با دستیابی به آن در نتیجه مذاکرات فشرده و طاقت فرسا، مهارت و هنر دیپلماسی خود را به اثبات رساند.


منبع: ایرنا
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۱
لطف الله بهرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۷
0
2
спасибо
превосходительство
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین