|
|
امروز: يکشنبه ۰۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۰
کد خبر: ۴۴۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۰۸
ژنرال 'لئونید ایواشف' رییس مرکز مطالعات مسایل ژئوپلیتیک روسیه گفت که روسیه باید روابط با ایران را توسعه دهد و این امر به نفع دو کشور است.
به گزارش روزنامه روسی 'زافترا' ، ایواشف که چندین سال ریاست اداره همکاری های بین المللی وزارت دفاع روسیه را برعهده داشت، روز یکشنبه گفت: ایران همسایه جنوبی روسیه است و گسترش روابط و همکاری ها با این کشور باید در اولویت قرار گیرد.

وی در مورد 'احتمال تلاش دولت آمریکا برای جلب نظر ایران به سوی خود یا حداقل بی طرفی تهران در روابط مسکو و واشنگتن' خاطرنشان کرد: این وضعیت تا اندازه ای به مهارت دیپلماسی روسیه بستگی دارد. اگر روسیه در روابط با ایران به مواضع واشنگتن و تل آویو توجه کند، خواهد باخت. اما اگر موضع صریح در قبال ایران اتخاذ و روابط دوستانه را با این کشور توسعه دهد، مناسبات مسکو با تهران گسترش خواهد یافت.

ایواشف بر ضرورت تلاش روسیه برای کمک به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگ های و نیز گروه بریکس در آینده تاکید کرد و آن را در راستای توسعه روابط مسکو با شرق و غرب خواند.

رییس مرکز مطالعات مسایل ژئوپلیتیک روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا موقعیت خود را در خاورمیانه و دیگر مناطق جهان از دست می دهد.

ایواشف همچنین به برخورد منافع آمریکا و اروپا و اختلاف شدید آن ها در برخی موارد، اظهار داشت: آمریکا برای این منظور و نیز تشدید فشار بر روسیه به بیانیه سوییس تن داد.

وی گفت: اوباما این اقدام را به رغم فشارهای اسراییل و لابی یهودی در آمریکا انجام داد.

کارشناس ارشد روس بیانیه سوییس را رویداد مهم خواند و افزود: این بیانیه مسیر لغو تحریم های ایران را فراهم می کند و این کشور می تواند با استفاده از فرصت های جدید، اقتصاد خود را توسعه دهد.

وی با بیان این که بیانیه سوییس بسیار به موقع به دست آمده است، اظهار داشت: تنش ها در خاورمیانه به شدت تشدید شده و در برخی کشورهای منطقه درگیری های خونینی جریان دارد و ایران می تواند از توانمندی خود برای پایان دادن به این مناقشات استفاده کند.

مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای گروه 1+5 با حضور نماینده عالی اتحادیه اروپا در لوزان سوییس که از ششم تا سیزدهم فروردین ماه 1394 برگزار شد، به صدور یک بیانیه مشترک حاوی دست یابی به راه حل های یک توافق جامع انجامید. راه حل هایی که ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند و کلیه تحریم ها را به صورت کامل لغو نماید.

در این بیانیه مشترک آمده است: امروز ما یک گام تعیین کننده برداشتیم. ما به راه حل هایی در مورد مولفه های مهم برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دست یافتیم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین