|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۴
کد خبر: ۴۱۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
عباسعلی منصوری آرانی اظهار داشت: برای پیگیری مسایل و مشکلات و درخواست های مطرح شده از سوی ایرانیان و نیز نهادهای ایرانی در انگلیس، دیدارهایی با مسوولان ذیربط در تهران برگزار خواهد شد.
عباسعلی منصوری آرانی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس شامگاه جمعه در جریان نشست صمیمانه هیات پارلمانی ایران با ایرانیان مقیم انگلیس که با حضور کاردارغیر مقیم جمهوری اسلامی ایران، در لندن صورت گرفت، عنوان کرد گفت وگوها با مقامات انگلیسی صریح و روشن بوده است.

عباسعلی منصوری آرانی دراین نشست به دیدارهای هیات پارلمانی ایران با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه، رییسان مجالس عوام و اعیان و نمایندگان پارلمان انگلیس اشاره کرد و اظهار داشت: فکر می کنم که مقامات انگلیس نیز همانطور که در جریان این دیدارها دیده شده، عزم و اراده را برای برقراری ارتباط میان دو کشور دارند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: این دیدارها در فضایی دوستانه اما صریح صورت گرفت و ما کاملا روشن و بی پرده صحبت کردیم.

وی با اشاره به برخورد سطح بالای مقامات انگلیس با اعضای هیات پارلمانی ایران، گفت: رفتار و سخنان این مقامات می تواند حاکی از اراده و عزم شان برای توسعه روابط و شکل گیری گفت وگوها میان دو کشور باشد.

منصوری آرانی بخشی از این تغییر رفتار را ناشی از نقش بی بدیل جمهوری اسلامی ایران در منطقه دانست و گفت: با توجه به تحولات اخیر در منطقه ، دنیا به این نتیجه رسیده است که ایران با داشتن یک عمق استراتژیک، کشوری ثبات دهنده در منطقه بشمار می آید.

وی با اشاره به اینکه در جریان دیدارهای هیات پارلمانی ایران با مقامات انگلیس، مشکلات و مسایلی که ایرانیان و نهادهای ایرانی با آنان مواجه هستند نیز مطرح شده است، گفت تلاش می شود با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت، این مشکلات و مسایل که برخی از آنها متاثر از روابط کنونی دو کشور هستند، به نحوی کاهش و یا حل شوند.

عباسعلی منصوری آرانی اظهار داشت: برای پیگیری مسایل و مشکلات و درخواست های مطرح شده از سوی ایرانیان و نیز نهادهای ایرانی در انگلیس، دیدارهایی با مسوولان ذیربط در تهران برگزار خواهد شد.

محمد حسن حبیب الله زاده کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، نیز در این نشست با اشاره به این نکته که سفر هیات پارلمانی ایران به لندن همزمان با اولین سالگرد برقراری رسمی مناسبات دیپلماتیک دو کشور پس از دوره توقف روابط در سال 1390 صورت گرفت، گفت: یکی از اولویت های مهم و اصلی ما در دوره جدید روابط با انگلستان رسیدگی به مشکلات صدها هزار هموطن ایرانی مقیم این کشور و ارائه خدمات کنسولی به آنها بوده است. این موضوع به چند شکل مورد پیگیری و اجرایی شده است.

وی افزود: نخست، به دلیل مشکلات ناشی از تعطیلی چند ساله سفارت و تقاضاهای انباشته هموطنان به هنگام بازگشایی رسمی بخش کنسولی در اسفند 1392 و طی سال جاری مواجه با حجم زیادی از متقاضیان دریافت خدمات کنسولی بودیم. خوشبختانه با تلاش موثر همکاران بخش کنسولی موفق شدیم که به بخشی بزرگی از این تقاضاها را در لندن پاسخ بدهیم.

کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس اضافه کرد: طی 12 ماه گذشته فقط قریب به سی هزار مورد مراجعه حضوری هموطنان به بخش کنسولی صورت پذیرفته است. البته باید موارد زیادی از مراجعات غیرحضوری اعم از مکاتبات پستی و مکاتبات الکترونیکی را نیز اضافه نمود.

حبیب الله زاده افزود: از طرف دیگر بدلیل پراکندگی جغرافیایی ایرانیان مقیم انگلستان و بعد مسافت و درخواست هایی که هموطنان داشته اند، هیات های کنسولی به مناطق مختلف انگلستان اعزام شده است تا خدمات و مشورت های کنسولی را به آن دسته از هموطنانی که امکان سفر به لندن را ندارند، در محل ارائه دهند.

وی گفت: در این رابطه طی یکسال اخیر هیات های کنسولی به شهرهای منچستر (2 نوبت) کاردیف و گلاسگو و اعزام که با استقبال خوب هموطنان روبرو شده است و بنا داریم این روند را در سال آینده تقویت نماییم.

کاردارغیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس افزود: از رهگذر اعزام این هیات ها همچنین فرصتی برای دیدار و تعامل نزدیک و در محل با اقشار مختلف ایرانی های مقیم نیز فراهم می آید که موضوع مهم و درخور توجهی است. در همین رابطه جلساتی نیز با ایرانیان مقیم در شهرهای مرکزی و مهم انگلستان مختلف برگزار شده است.

حبیب الله زاده اضافه کرد: ارائه خدمات کنسولی از طریق سامانه خدمات تایید اسناد است که ظرف چند هفته اخیر فعال شده و هموطنان ایرانی اکنون می توانند به طریق آنلاین نسبت به ثبت درخواست تایید مدارک و نیز وکالتنامه های خود اقدام نمایند که گام مهمی در رایطه با تسهیل و تسریع در ارائه بخشی از خدمات کنسولی به شمار می رود.

در این نشست صمیمانه که درمحل اقامتگاه سفارت ایران برگزار شد، ایرانیان مقیم که از فعالان بخش های مختلف اقتصادی، دانشگاهی، علمی و تحقیقاتی شمرده می شوند، در سخنانی با اشاره به برخی مسایل و مشکلاتی که با آنها مواجه هستند، پیشنهاداتی را مطرح کردند.

فراهم کردن زمینه ها و بسترهای لازم برای استفاده بیشتر از توان علمی و دانش نخبگان ایرانی خارج از کشور، توجه بیشتر به جوانان ایرانی در خارج از کشور، گسترش همکاری میان محافل علمی دو کشور، تقویت رسانه های ایرانی در خارج با توجه به فضای مسموم تبلیغاتی و هجمه رسانه های غربی و یافتن راه حل هایی برای کاهش فشارهای ناشی از تحریم های اعمال شده ، از جمله درخواست هایی بود که از سوی ایرانیان مقیم در این نشست مطرح شد.

علاوه بر منصوری آرانی رییس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس، عباس قائید رحمت عضو کمیسیون اجتماعی، حجت الله درویش پورعضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، سید شکرخدا موسوی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی و حمید رضا عزیزی فارسانی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دیگر اعضای گروه دوستی نیز در سخنانی در این نشست قول پیگیری خواسته مطرح شده از سوی ایرانیان مقیم انگلیس را دادند .

آنان عنوان کردند برای پیگیری مسایل و مشکلات و درخواست های مطرح شده از سوی ایرانیان و نیز نهادهای ایرانی در انگلیس، این هیات پس از بازگشت به تهران دیدارهایی با مسوولان ذیربط برگزار خواهند کرد.

هیات پارلمانی ایران که روز یکشنبه گذشته وارد انگلیس شده بود، شامگاه جمعه، لندن را به مقصد تهران ترک کرد.

این هیات در جریان این سفر علاوه بر دیدار با رییسان مجالس عوام و اعیان، اعضای گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران و سایر نمایندگان پارلمان انگلیس، با وزیر خارجه انگلیس و معاونش و اعضای اتاق بازرگانی انگلیس و ایران دیدار داشت.

بازدید از مرکز اسلامی انگلیس، دیدار با جمعی از علما و روحانیون شیعه و روسای مراکز اسلامی انگلیس مقیم لندن و دیدار از دانشگاه کمبریج و گفت وگو با رییس و اساتید و دانشجویان این دانشگاه از دیگر برنامه های سفر هیات پارلمانی ایران بود.

سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به کشور انگلیس بعد از سفر هیأت پارلمانی انگلستان در سال گذشته به تهران، و دعوت صورت گرفته از هیأت ایرانی برای سفر به لندن صورت پذیرفت.

هیات پارلمانی انگلیس متشکل از 4 نفر از اعضای پارلمان این کشور به ریاست 'جک استراو' رییس گروه دوستی پارلمانی انگلیس و ایران در پارلمان انگلیس و وزیر خارجه پیشین این کشور، آذرماه سال 92 به دعوت گروه دوستی پارلمانی ایران به تهران سفر کرده بودند.


منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین