|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۵۷
کد خبر: ۴۱۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۰:۴۰
سرگئی لاوروف و فرانک والتر اشتاین مایر وزیران امور خارجه روسیه و آلمان در گفتگویی تلفنی در مورد اوضاع مناطق مناقشه شرق اوکراین بحث و تبادل نظر کردند.
به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، لاوروف و اشتاین مایر به وضعیت متشنج استان های دونتسک و لوهانسک به رغم پیشرفت های حاصله در اجرای مفاد توافقنامه مینسک اشاره کردند.

توافقنامه 13 ماده ای مینسک روز 12 فوریه در نشست سران روسیه، فرانسه، اوکراین و آلمان موسوم به گروه نورماندی در پایتخت بلاروس امضا شد.

وزرای خارجه روسیه و آلمان در ادامه گفتگوی تلفنی بر لزوم خروج کامل تسلیحات سنگین از خطوط حائل در استان های لوهانسک و دونتسک و رعایت آتش بس از سوی طرف های مناقشه تاکید کردند.

لاوروف و اشتاین مایر به اهمیت عادی سازی فوری اوضاع انسانی و اقتصادی مناطق مناقشه در شرق اوکراین و از سرگیری ارائه خدمات بانکی به ساکنان این مناطق با حمایت فنی آلمان و فرانسه مطابق با توافق به عمل آمده در اجلاس 12 فوریه سران گروه نورماندی در مینسک اشاره کردند.

مقامهای روس در روزهای اخیر از وضعیت منطقه دونباس در شرق اوکراین و عدم امکان استفاده ساکنان این مناطق از سیستم بانکی و خودداری اوکراین از پرداخت حقوق کارکنان و مستمری بازنشستگان ابراز نگرانی کرده اند.

وزیر خارجه روسیه امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی با تاکید بر لزوم اجرای توافقنامه مینسک گفت: ما خواهان اجرای این توافقنامه برای حل مسایل انسانی مناطق دونتسک و لوهانسک، برقراری روابط میان این دو منطقه و سایر مناطق اوکراین، آغاز مذاکرات میان کی یف و نمایندگان شرق اوکراین و تعیین موقعیت ویژه برای منطقه دونباس از طریق اصلاح ساختار حکومتی اوکراین،هستیم.

لاوروف یادآورشد: در توافقنامه مینسک برقراری روابط بانکی و انسانی میان مناطق دونباس (استان های دونتسک و لوهانسک) و سایر مناطق اوکراین پیش بینی شده است.

وی ادامه داد: درخواست های مکرر روسیه برای برقراری دوباره روابط بانکی و مالی میان کی یف و منطقه دونباس تاکنون از سوی مقام های اوکراینی نادیده گرفته شده اما این امر در توافقنامه مینسک مورد تاکید قرار گرفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین