|
|
امروز: جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۴۰۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۴
به دنبال نگرانی باستان‌شناسان از احتمال ادامه‌دار بودن این تخریب‌ها، «جامعه‌ باستان‌شناسان ایران» و «انجمن علمی باستان‌شناسان ایران» در دو بیانیه‌ جداگانه این اقدامات را محکوم و از سازمان‌های بین‌الملل خواستند در این زمینه اقدامی انجام دهند.
جوامع باستان‌شناسی ایران در بیانیه‌هایی جداگانه، ‌تخریب آثار تاریخی عراق توسط داعش را محکوم و از یونسکو در این زمینه درخواست کمک کردند.

هفته‌ی گذشته داعش در اقدامی تخریب‌گر به موزه‌ی موصل حمله و بسیاری از آثار این موزه را تخریب کرد. از سوی دیگر روز گذشته نیز وزارت گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد گروه تروریستی داعش پس از نابودی آثار باستانی شهر موصل اکنون با ابزار آلات‌سنگین دست به تخریب و نابودی شهر باستانی "نمرود" واقع در شمال عراق زده است.

به دنبال نگرانی باستان‌شناسان از احتمال ادامه‌دار بودن این تخریب‌ها، «جامعه‌ باستان‌شناسان ایران» و «انجمن علمی باستان‌شناسان ایران» در دو بیانیه‌ جداگانه این اقدامات را محکوم و از سازمان‌های بین‌الملل خواستند در این زمینه اقدامی انجام دهند.

در متن بیانیه "جامعه باستان‌شناسی ایران" در محکومیت تخریب و نابودی میراث فرهنگی موزه موصل آمده است؛ «در روزهای اخیر اخبار بسیار ناگواری از تخریب بخشی از میراث فرهنگی عراق که در موزه موصل نگهداری می‌شد در سرتاسر جهان منتشر شد که نمایی دیگر از توحش و تحجر گروه تروریستی موسوم به «داعش» را نشان داد. آثاری که در موصل و دیگر نقاط تحت سلطه‌ی داعش تخریب شده یا در معرض نابودی است، به واقع میراث فرهنگی بشری محسوب شده و هیچ مرز و جغرافیایی نمی‌شناسند.

جامعه‌ باستان‌شناسی ایران هم‌صدا با دیگر گروه‌های علاقمند به فرهنگ و تاریخ بشر، این اقدام شوم و تأثربرانگیز را محکوم می‌کند. متأسفانه چنین برخوردی با ارزشمند‌ترین آثار برجای‌مانده از تمدن و فرهنگ بشری از گروهی که به وحشیانه‌ترین شکل ممکن با حیثیت و «کرامت انسانی» بازی می‌کند و مرتکب جنایت‌هایی شده که موجبات شرمساری نوع بشر در قرن بیست و یکم شده، متصور بوده است.

متأسفانه این رویداد همانطور که اولین در نوع خود نبوده آخرین نیز نخواهد بود. هنوز تخریب ناباورانه پیکر‌ه‌های بودا در بامیان افغانستان که در سال ۲۰۰۱ توسط طالبان صورت گرفت فراموش نشده است. تخریب و غارت موزه ملی عراق در بغداد پس از تصرف این شهر توسط نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا و سرنگونی صدام حسین که باعث تخریب وسرقت هزاران اثر باستانی شد تنها نمونه‌هایی از تبعات جنگ و تحجر هستند.

پرسش مهم اینجاست که برای پیشگیری از تکرار چنین فجایعی در آینده چه می‌باست انجام داد؟. آنچه که مسلم است این مهم نیازمند عزمی جهانی است. امیدواریم سازمان‌های بین‌المللی مسئول چاره‌ای برای این موضوع بیاندیشند تا دست کم در آینده کمتر شاهد نابودی میراث تجدید ناپذیر فرهنگی بشری باشیم. »

بر اساس این گزارش، در نامه‌ انجمن عملی باستان‌شناسان به «ایرینا بووکوا»، دبیرکل یونسکو که به دو زبان انگلیسی و فرانسه نیز ترجمه و به یونسکو ارسال شده، ‌آمده است؛ «بدیهی است که هر شهروند جهانی نسبت به اقدامات شیطانی گروه اشرار داعش در خاور نزدیک احساس نگرانی می‌کند. سوای رفتار وحشیانه‌ی اعضای این گروه آدمکش نسبت به مردم بی‌گناه، تخریب یادمان‌هایی با ارزش‌های باستانی، تاریخی، فرهنگی و مذهبی، به‌ویژه آنچه در روزهای اخیر در موصل رخ داد به یادآورنده‌ی فجایعی است که طالبان در سال ۲۰۰۱ در افغانستان مرتکب شدند و زنگ خطری است برای تمام اعضای جامعه‌ی جهانی که افراط گرایی تحت هر شکل و فرقه‌ای می‌تواند به چه نتایج وخیمی منتهی شود، مگر این که به موقع از آنها جلوگیری شود.

انجمن علمی باستان‌شناسی ایران ضمن محکوم کردن جدی این اقدامات ددمنشانه، به‌ویژه فاجعه‌ای که در موزه و کتابخانۀ موصل رخ داد، از یونسکو – در حکم نگهبان بنیادین میراث فرهنگی بشریت – به جد خواهان است که با همکاری دیگر شاخه‌های سازمان ملل هر چه سریع‌تر نسبت به اقدامات جدی و اساسی روی آورده و به این اتفاقات پایان بخشد یا دست کم از خسارات بیشتر به بقایای بی‌مانند میراث مشترک ما جلوگیری کند.»


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین