|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۲:۱۲
کد خبر: ۴۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۹
سحر تلقانی طراحی لباس مطرح کرد: متاسفانه در کشور ما طراحان از حمایت برخوردار نیستند باید یک سازمان طراحان را با اختصاص بودجه تحت حمایت قرار دهد.
سحر تلقانی، طراح لباس ایرانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با اشاره به تنها بودن خود در حرفه طراحی گفت: طراحان لباس باید تحت حمایت یک سازمان قرار بگیرند تا با اختصاص بودجه ای به آن بتوانند به فعالیت و نمایش و عرضه آثار خود بپردازند، من یک نفر هستم و بدون حمایت کار خود را تا اینجا پیش بردم اما احترام دبیر کارگروه و ساماندهی در لباس و کمک وزارت ارشاد به من و طرح‌هایم در ایران  و خارج از ایران هویت و رسمیت بخشید.

وی بیان کرد:‌ من 14سال است مقیم کشور امارات هستم و رشته‌ام طراحی دوخت بوده است، من سال‌های قبل از مهاجرت به امارات مثل طراحان دیگر و با وجود سن کمی که داشتم طراح لباس بودم ولی طراحی در حد مانتو و لباس شب بود.

تلقانی در ادامه افزود: پس از مهاجرت به امارات، زاویه دید من نسبت به طراحی عوض شد، دیدم که قشر محجّبه کشور من نیاز به پوششی دارند که هم زیبایی داشته باشد و هم پوشش کاملی باشد که هم بتواند با آن در جامعه فعالیت کند و هم حسن زیبایی و ارضاء کننده داشته باشد.

وی با انتقاد از اختصاص ندادن بودجه به طراحان لباس در ایران گفت: متاسفانه هیچ حمایت مالی از طراحان انجام نمی‌گیرد، یعنی سازمانی که بخواهد طراحان را زیر مجموعه خود قرار دهد و به این سازمان بودجه تعلق بگیرد تاکنون نداشته‌ایم، اما ظاهرا اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است.

تلقانی ادامه داد: من چون در ایران نیستم از ریز اطلاعات خبر ندارم، اما به زودی قرار است اتفاقات خوبی بیفتد و در این زمینه هویت سازی شده است.

حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی و لباس با همکاری و حمایت وزارت ارشاد یک‌سال و نیم قبل اقدام به تاسیس موسسه تک منظوره هنری کرده‌اند که به ثبت رسید و با هویت بخشی به طراح من در حال حاضر با هویت و رسمیت هم در داخل و هم در خارج ایران به عنوان طراح فعالیت می‌کنم، این برای من حمایت است.

این طراح اظهار داشت: هویتی که با این اقدام به من داده شد می‌تواند برای فعالیت و اجرای نمایشگاه‌ها در داخل و خارج از کشور، به من کمک کند. در گذشته در خارج از کشور هم ما را به چشم خیاط می‌دیدند اما این هویت‌سازی کمکم کرد.

وی در خصوص حرفه طراحی‌اش گفت: در بخش رقابتی معمولا تعداد محدودی لباس تولید می کنم و مرحله به  مرحله  تغییرات را با نظر خواهی انجام می‌دهم، مثلا برای طراحی چادر قبل از اینکه چیزی اضافه کنیم طرحش را تغییر می‌دهم، طرح‌هایم در هر مرحله اشکالاتش برطرف میشود و وقتی به مرحله نهایی رسید و اشکالاتش برطرف شد در بخش رقابتی شرکت می‌کنم.

تلقانی تاکید کرد: وقتی در مورد تیراژ کوچک طرحم به یک نتیجه مطلوب رسیدم آن را در تیراژ بالا تولید می‌کنیم.

وی افزود: چون پوشش بانوان محجّبه ما مشکی است، این مشکل وجود داشت که این رنگ در روحیه تاثیر می‌گذارد، من در نمایشگاه‌های مختلف پای درد و دل بانوان محجّبه می‌نشستم که از مشکی بودن کامل پوشش خود در رنج بودند البته با پوشش مشکل نداشتند من تصمیم گرفتم رنگ را به این پوشش وارد کنم.

تلقانی با بیان اینکه اضافه کردن رنگ‌ها به چادر مشکی کار سختی است گفت: نمی‌شد به یک باره رنگ را اضافه کرد، لازم بود در حاشیه این رنگ‌ها کم کم به چادر مشکی اضافه شود ولی باز وقار و پوشیدگی لباس اسلامی را سعی می‌کنم حفظ کنم با حاشیه دوزی و سنگ دوزی طرح چادر را متنوع کنیم.

این طراح در خصوص لباس ایرانی گفت: متاسفانه زمانی که به عنوان یک ایرانی در یک  جمع که ملل مختلف در آنجا حضور دارند قرار می‌گیریم لباس رسمی ایرانی نداریم، ما در پوشش لباس سر در گم هستیم، در مجمع‌های بین المللی فیلیپین، چین، ژاپن و پاکستان با لباس‌های رسمی خودشان حاضر می‌شوند اما ما دچار سردرگمی هستیم.

تلقانی با اشاره به لباس ادوار گفت: چیزی که ما در سطح جامعه می بینیم این است که اتفاق بدی افتاده است و بانوان در پوشش مشکل دارند هویتشان زیر سوال رفته، در بحث ادوار تصمیم گرفتم کار تحقیقاتی کنم، لباس ادوار 21دوره کامل را جمع آ‌وری کردم و این کار تحقیقاتی از سایت‌ها، مو زه‌ها و اسناد مختلف بوده است. در تلاش بودیم که اقتدار و هویت زن ایرانی و صنعت نساجی این 21دوره مشخص شود، لباس ادوار با افزودن ابتکار و خلاقیت به شکلی درمی آید که در جامعه متقاضی آن خواهند بود.

وی با اعلام اینکه لباس ادوار مختلف قرار است به تولید انبوه برسد گفت: طراحی ما فقط مختص چادر نیست بلکه مانتو و لباس را در بر می‌گیرد.

تلقانی با ابراز امیدواری از صادرات لباس‌های ادوار مختلف به کشورهای دیگر گفت: ‌با  تلفیق خلاقیت و طرح‌های ادوار مختلف می‌توانیم نظر مثبت را جلب کنیم، چون مردم ما شعور دارند و تشخیص می‌دهند که چقدر لباس ایرانی می‌تواند زیباتر شود و صادرات هم داشته باشیم.

وی در خصوص طراحی روسری گفت: ما با استفاده از تکنیک لیزر و برش و طرح‌های لیزری در روسری‌ها یک طرح جدید به وجود آورده است.

وی با اشاره به حقوق معنوی طراح‌های خود گفت: بسیاری از ‌آثار و طرح‌های من به طور پیوسته از حقوق معنوی برخوردار می‌شود و کارهایم در وزارت ارشاد هم پذیرفته می‌شود. در حال حاضر طرح "شیما" از حقوق مالکیت معنوی برخوردار است.

تلقانی با اشاره به یکی از طرح‌های خود گفت: در طرح گبّه تکه‌هایی از لباس ادوار مختلف را آورده‌ایم و به شکل یک طراح بوجود آمده است.

وی عنوان کرد:‌من تنها هستم، من یک نفر هستم و حمایت شده‌ام، امید دارم اتفاقات خوبی بیفتد که یک محل دائمی داشته باشیم و برای نمایش آ‌ثار مختلف و سخت حمایت دولت قرار بگیریم.

این طراح لباس در خصوص تلفیق هنر و صنعت گفت: هنر یعنی اثری که از آن لذت ببری و دلنشین باشد، ما در طول یک سالی که با صنعت آشنا شدیم من هنوز نفهمیدم چگونه می‌توانم از صنعت کمک بگیرم، اما خروجی هنر و صنعت مطلوب من نشد، باید کارشناس صنعت آنقدر توانا بوده و در اصل هنرمند باشد که حرف طراح را بفهمد و بتواند همان زیبایی و لطافت را در صنعت اجرا کند، اما صنعت کارها را آسان‌تر می‌کند و هزینه‌ها را کمتر می‌کند.

تلقانی در پایان  گفت: در دبی که برنامه ما اجرا شد با استقبال خوبی مواجه شدیم، با وجود اینکه کار خیلی سخت بود، اما نتیجه کار بسیار عالی شد، همچنین در جشنواره ملل آسیایی که در سفارت هند برگزار شد ایران خوش درخشید، من در این افتخار هم ایرانیان را با خود شریک می‌دانم، وقتی نمایندگان ملل مختلف با این موفقیت و در واقع فهمیدند که ایران این است، برای من غرور آفرین و باعث خوشحالی بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین