|
|
امروز: چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳
کد خبر: ۳۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۵
خيلي از چهره‌ها به دليل كم‌حرف بودنشان براي مخاطبين رسانه‌ها جذابند اما "امين حيايي" از آن دسته نيست. او خيلي مصاحبه كرده و همچنان مي‌كند اما چه مصاحبه‌هايي؟!
"حيايي" خيلي حرف‌ها را هنوز نزده چون مطبوعات از او نپرسيده‌اند و لابد نمي‌خواستند ناراحت شود يا خود او اجازه نمي‌داده اما ما اين بار با همان سؤال‌ها سراغ او رفتيم و برخورد تحريك پذيرفته و برتافنده‌ي او هم در نوع خود واقعا جالب بود.

بايد از "حيايي" پرسيده مي‌شد كه آرمان او در بازيگري چيست؟ فقط پول و شهرت و ...؟ البته اگر اينطور بود او از بازي‌اش در "قلاده‌هاي طلا" اظهار پشيماني نمي‌كرد اما مخاطب سينماي ايران اين را لازم داشت كه هنرپيشه‌ي مشهورش در اين رابطه‌ها صادقانه و كاملا واضح سخن بگويد و موضعش را اعلام كند.


بايد از "حيايي" پرسيده مي‌شد كه از كسوت رقيب "محمدرضا گلزار" بودن و جزو مانكن‌هاي سينما قرار داشتن چطور به نقش‌هاي طنز پل زد و چرا اين جايگاه جديد را در مرتبه عالي‌اش نگاه نداشت.
او چند وقتي است كه ابداً نقش اول بازي نكرده و حضورش در هر كاري صرفا به درد پوستر آن فيلم مي‌خورده.
"امين حيايي" چند وقتي مي‌شود كه در حال تكرار خود است و مرتب يك تيپ كليشه شده را بازي مي‌كند.

طنز او هم به يك طنز كلامي ضعيف رسيده يعني بازي با الفاظ. مثلا حاجي گرينف (شريفي نيا) در "اخراجي‌هاي 1" هنگام صلاة صبح به او مي‌گويد كه (بلند شو، اذونه) و او پاسخ مي‌دهد (از كدومه؟) اين متلك‌ها طوري هستند كه اولا تمام لطافت آنها در ترجمه از بين مي‌رود و اين يعني آكتور بزرگ سينماي طنز ما هيچگاه جهاني نخواهد شد و ثانيا همه‌ي اينها براي مردم خود ما هم قديمي شده چنانكه در حدود بيش از 20 سال پيش مدتي لطيفه‌هايي به اين سبك باب شده بود و چند سال بعد هم از مد افتاد (به كسي گفتند با ... جمله بساز و ...).

"حيايي" زياد بازي كرده و بايد بگويد رويكرد او براي تكراري و هميشگي نشدنش پيش مخاطبين چيست؟ بايد بگويد آيا قصد ندارد به نقش‌هاي جدي برگردد؟ بايد بگويد بعد از اينكه فيزيك ظاهري‌اش را از دست داد چه چيزي براي سينما دارد و سؤال‌هاي بسيار ديگري كه در اين مصاحبه از او پرسيده‌ايم و پاسخ‌هاي اين هنرپيشه و حتي واكنش‌هاي او احتمالا مي‌تواند براي شما خيلي جالب باشد.

مشروح گفتگوی شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید را با این بازیگر مطرح سینمای کشور در زیر می خوانید.

*گويا از همسر اولتان جدا شده ايد و حتي براي اين موضوع خود كشي هم كرده ايد اما حالا انگاردر كنار خانم "خوش خلق" حال و روز خوبي داريد خودتان در اين باره توضيحي داريد؟
-به هيچ وجه حاضر نيستم درباره زندگي خصوصي و نحوه آشنايي با همسرم صحبتي كنم اين موضوع به هيچ كس ربطي ندارد.


* درباره پسرتان "دارا" چطور؟ درباره او نمي خواهيد صحبتي كنيد؟
-"دارا"ي 14 ساله دوست ندارد مانند من بازيگر شود اما علاقه مند به هر كاري كه باشد كمك و پشتيباني اش مي كنم پسرم بيشتر به كامپيوتر و ورزش علاقه دارد و هر كاري كه از دستم بر بيايد براي رسيدن به آرزوهايش مي كنم.

* مي خواهيم كم كم از اين حواشي خارج شويم و به سوالات فني تر بپردازيم شما آمادگي اش را داريد آقاي حيايي؟
-از اول هم منتظر همين سوالات بودم.

*بسيار خوب بگذاريد اول در مورد دوره اي با شما صحبت كنيم كه تقريبا رقيب "محمد رضا گلزار" به حساب مي آمديد. البته شما الان از آن وضعيت به نقش هاي طنز پل زده ايد كه در ادامه سوالات به نقش هاي طنز شما هم خواهيم رسيد فعلا مي خواهيم درباره گلزار صحبت كنيم...
-هيچ گاه با "محمد رضا گلزار" رقابتي نداشتم و با او رفيق بودم و اين دوستي و رفاقت ما هميشه پا بر جا خواهند ماند.


*آقاي حيايي! طنز شما طنز كلامي است البته آن هم صرفا بازي با الفاظ. به نظر شما اين موضوع چقدر يك بازيگر را به كمدين بودن واقعي نزديك مي كند؟
-شما بگوييد كه كدام يك از كارهاي كمدي من موقعيت طنز نداشت؟ آيا "اخراجي ها" موقعيت طنز نداشت؟ "كما" و "شام عروسي" چطور؟ كدام يك از اين فيلم ها فارغ از اين موضوع هستند؟ آيا آنها طنز ديالوگ نبودند؟ ما كه كارهجو و يا "خنده بازار" نمي سازيم
كه بخواهيم با ديالوگ مردم را بخندانيم تمام كارهاي من طنز موقعيت بودند البته شايد برخي از كاراكترها به موازات شخصيت آن شخص يك ديالوگ طنز داشته باشد اما هيچ كدام از اين ها دليل بر اين مدعا نيست.
 

*چند وقتي است كه نقش اول بازي نمي‌كنيد و حضور شما در هر پروژه اي بيشتر به درد پوستر و بيلبوردها مي خورد (آقاي حيايي ! البته ناراحت نشويد ولي بايد اين سوال را از شما مي پرسيدم انتهاي اين مسير به كجا خواهد رسيد؟)
در اين سالها نقش اصلي نيز داشته‌ام به عنوان مثال در "آتش بازي" نقش اصلي آن كار را به عهده داشتم اما چند وقتي است كه به علت نبودن فيلمنامه هاي سينمايي جالب از سينما فاصله گرفته ام به طوريكه يك سال تمام به ايفاي نقش در يك تئاتر موزيكال مشكل پرداخته ام با توجه به مشكلات عديده سينما در حال حاضر بسياري از افراد بيكار  هستند و به تعبيري كار سينما خوابيده است و من نيز به تبع اين موضوع بيكار هستم و در حال حاضر هيچ كاري بجز استراحت نمي كنم.
 

*البته همان نقش هايي هم كه از آنها دفاع مي كنيد دچار تكرار و كليشه شده اند الان همه مخاطبان تيپ طنز "امين حيايي" را از بر هستند خود شما چه پاسخي به اين انتقادها داريد؟
هيچ كدام از نقش هايم به يكديگر شباهت نداشته اند و هميشه سعي كرده ام نقش هايم را متفاوت بازي كنم به طوريكه همه به اين امر واقف هستند زيرا مردم در خيابان و هر كجا كه مرا مي بينند مي گويند حتي هنگامي كه نقش دزد را هم بازي مي كني متفاوت به ايفاي نقش مي پردازي آنها مي‌گويند تو حتي وقتي به ايفاي نقش يك لات در كاري مي‌پردازي متفاوت از نقش هاي لات ديگر كارهاي قبلي ات است اما به دليل اينكه "اخراجي ها" سه قسمت بود استثناً، اين اتفاق افتاد.
 


*آقاي حيايي! از يك شخص ديگر كه قصد ندارم اسمش را ببرم اگر بگذريم، شما پر حضورترين بازيگر سينما هستيد سالي چند فيلم از شما مي‌بينيم فكر نمي‌كنيد اين كار جذابيت شما را براي مخاطبان كم بكند؟
اگر اين نقش ها خوب از آب دربيايند هيچ مشكلي پيش نخواهد آمد."قلاده هاي طلا" فيلمي بود كه ظاهرا از ايفاي نقش در آن پشيمان هستيد آيا "كلاه پهلوي" هم همين طور بود؟
در رابطه با اين كارها در سايت ها و خبرگزاري ها بسيار صحبت كرده ام و گفتگويي نيز چند وقت پيش در خصوص كلاه پهلوي انجام داده ام كه از تلويزيون پخش شد و ديگر تمايلي به پاسخ دادن به اين سوال ندارم.
 

*آقاي حيايي! فيزيك جسمي و ظاهري از فاكتورهاي اصلي شما در كار بازيگري به حساب مي‌آيد البته شايد اين عيب نباشد اما بايد از شما بپرسيم بعد از بالا رفتن سنتان كه احيانا اين فيزيك به هم بخورد چه تدبيري براي ادامه كار بازيگري خود داريد؟
هر كس فيزيك خاص خود را دارد الان آقاي انتظامي در اين سن مشغول به كار هستند و اقاي مشايخي به ايفاگري نقش مي پردازند در حالي كه فيزيك آنها تغيير كرده اما مشكلي براي حرفه بازيگري آنها پيش نيامده است براي من  هم پيش نخواهد آمد.
 

*آقاي حيايي! در اين سالهاي اخير حاشيه هاي مالي فراواني داشته ايد خودتان در اين باره هر توضيحي داريد بفرماييد؟
 چند وقتي است كه فشار مالي زيادي به من وارد شده و دليل آن اين است كه كار قبلي ام مورد حمايت قرار نگرفت، اسپانسر نداشت و دچار ضرر مالي شد اما تلخ تر از همه اين ها حرفهايي بود كه در رابطه با اين كار دهان به دهان در بين مردم مي‌چرخيد مي‌گفتند مبلغ 2 ميليارد تومان از وزير گرفته ام و فرار كرده ام اما اين چنين نبود زيرا هزينه 5.5 ميلياردي آنرا از جيبم پرداخت كردم.
 

*خيلي ممنون آقاي حيايي مصاحبه ما خيلي چالشي شد اما از حوصله و تحمل شما بايد ممنون بود. خيلي لطف كرديد كه دعوت ما را براي گفتگو قبول كرديد.
-خواهش مي‌كنم اما سوالهاي شما بسيار تند و تيز بود و به صورت قاطعانه همه چيز را مطرح ميكرديد به طوريكه مرا مجبور به واكنش مي كرديد من هم به سوالات شما به صورت قاطعانه  پاسخ دادم.
 

*در ادامه اگر صحبتي با مخاطبان شبکه اطلاع رسانی "تدبیر و امید" داريد بفرمائيد.
- براي همه آنها آرزوي موفقيت وسلامتي مي‌كنم و همين طور براي شما.



گفتگو از: زهرا منصوري – "تدبير و اميد"
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
|
در حال بررسی: ۰
|
انتشار یافته: ۶
ناشناس
|
United States
|
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
5
34
چطور در همه چیز از هنرپیشه های خارجی تقلید می کنند اما در جائی که آن ها همه مسائل زندگیشان خیلی راحت در معرض دید و آگاهی و قضاوت مردم است , به هنرپیشه های ایران که می رسد دوباره دچار پنهان کاری و خصوصی سازی می شود؟ هنوز شهامت راحت زندگی کردن را پیدا نکرده اند.
ستاره
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۳
5
12
از مصاحبه صریحتون لذت بردم
ممنونم
سمیه
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۲۵
8
5
بسیار عالی بود
ممنون
سعیده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۴
1
5
الان چون دولت عوض شده از بازی در قلاده های طلا ابراز پشیمونی میکنن .بده ادم حزب باد باشه
Fatima
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۷
0
0
امين حيايي خيلي ماهه هميشه عشقه جواباش عالي بود
سرباز
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۳۰
0
0
وإلا أمين حيايي تكه .من سرباز راهور بودم تو تهران خداشاهد ماشينشو بديم كنار كه سلام عليك باهاش بكنيم سوري منو دوست سربازمو تحويل كرفت كه فكر ميكرديم مارو ميشناسه خداوكيل تو خدمتم خيلي هارو كنار زدم أما بامرام تر از حيايي نديدم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین