|
|
امروز: شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۹۶۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۱
ارزش هر دلار آمریکا در بازار ترکیه روزسه شنبه از 2.53 لیر فراتر رفت که بالاترین حد کاهش ارزش پول رسمی این کشور در مقابل دلار در 11 سال گذشته است.
ارزش نرخ دلار که در یک ماه گذشته رشد فزاینده خود را در مقابل ارزش پول ترکیه ادامه داده، در اوایل هفته جاری به 2.50 لیر و امروز به بالاتر از 2.53 لیر رسید.

با افزایش فزاینده بهای دلار و کاهش ارزش لیر ترکیه، امروز نرخ طلا، مواد سوختی و خدمات نیز در این کشور افزایش یافت.

کارشناسان عقیده دارند که بروز اختلاف میان رجب طیب اردوغان رییس جمهوری و اردم باشچی رییس بانک مرکزی ترکیه، در این موضوع نقش اساسی دارد.

رییس جمهوری ترکیه هفته گذشته از نافرمانی رییس بانک مرکزی کشورش به علت کاهش ندادن نرخ بهره بانکی به میزان مورد نظر وی، به شدت انتقاد کرده بود.

وی گفته بود که مقام های بانک مرکزی به بهانه استقلال این نهاد مالی و پولی، از کاهش دادن نرخ بهره های بانکی خودداری می کنند.

اردوغان افزود که اگر استقلال بانک مرکزی در جهت منافع ترکیه و مردم این کشور باشد، اعتراضی ندارد، اما در صورت مشاهده اشتباه و نقصی، تذکر می دهد.

وی سیاست های بانک مرکزی را با واقعیت های اقتصادی ترکیه، مغایر دانسته بود.

این سخنان اردوغان و مطرح شدن مخالفت وی با ریاست باشچی در بانک مرکزی، سبب نگرانی محافل اقتصادی در این کشور شده است.

اردم باشچی در سال 2011 میلادی در زمان نخست وزیری اردوغان به این سمت منصوب شد.

اردوغان ماه ها است که با اعتقاد به این موضوع که بالا نگهداشته شدن نرخ بهره از سوی این بانک، عامل تورم در این کشور است، این نهاد را زیر فشار قرار داده است.

به رغم تمامی اعتراض های کارشناسان به نحوه برخورد اردوغان با این موضوع، وی بر اجرای این طرح پافشاری می کند.

در حال حاضر مهم ترین نتیجه رویارویی اردوغان با بانک مرکزی، پایین آمدن ارزش لیر ترکیه در برابر دلار آمریکا در یک ماه گذشته بوده است.

برخی اقتصاد دانان معتقدند که ترکیه در شرایط فعلی دچار بحران اقتصادی و وضعیت اقتصادی این کشور نگران کننده نیست، زیرا با وجود کاهش ارزش لیر، میزان تورم در این کشور در حال کاهش است.

آنان بیم دارند که فشارهای مداوم سیاسی بر بانک مرکزی به بحران سیاسی در کشور تبدیل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین