|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۹۱۵۲
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۵۰
داستان خبرنگاری که در اولین نشست رسانه ای دکتر روحانی پس از انتخاب مردم در خرداد 92 انتقادات تندی علیه رییس جمهور انجام داد ولی تیم رسانه ای دولت هرگز مانع او نشدند هنوز از یادها نرفته است. مشابه چنین اتفاقی در دولت سابق دیده نمی شود.
جوسازی جدید تندروهاعلیه دولت تدبیر و امید با طرح یک ادعای عجیب کلید خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید، یکی از نمایندگان اصولگرای مجلس امروز، دولت تدبیر و امید را به خاطر آنچه "برخورد حذفی با رسانه‌ها" نامیده، سرزنش کرده و گفته است که این برخورد به ضرر دولت خواهد بود.

به نظر می رسد جوسازی اخیر تیم رسانه ای دولت را نشانه رفته است به گونه ای که بر اساس ادعای این نماینده، رویکرد تیم اطلاع‌رسانی دولت در پوشش نشست‌های رئیس‌جمهور و سخنگوی دولت، "حذفی" بوده است!

هنوز به درستی معلوم نیست منظور از "رویکرد حذفی" در ادعاهای اخیر چیست؛ اما این برخورد ادعایی بیش از هر موضوع دیگری، یادآور رفتار رسانه ای تیم اطلاع رسانی دولت قبل است.

در نشست های خبری رییس جمهور و سخنگوی دولت تدبیر و امید، نهایت زمان به منتقدان دولت که علیرغم تعدادشان، از امکانات رسانه ای وسیعی برخوردارند داده شده است. با این وجود، دولت هرگز در صدد محدود کردن آنها برنیامده است. حتی انتشار لیست دست و دلبازی های دولت سابق برای این رسانه های تندرو نیز دولت تدبیر و امید را به محدود کردن آنها مجاب نکرده است.

از سوی دیگر، دکتر روحانی در شروع به کار دولت یازدهم، طی دستوری، تمامی شکایات دولت از رسانه ها را پس گرفت؛ محمدرضا صادق مشاور رسانه ای رییس جمهور به صراحت اعلام کرده است که "در دولت تدبیر و امید بر اساس قانون، فضای آزاد رسانه‌ای برای رسانه‌های مختلف فراهم می‌شود؛ قانون بر اساس مبانی دینی اصولی را تعیین می‌کند و همه باید به قانون ملتزم باشند."

داستان خبرنگاری که در اولین نشست رسانه ای دکتر روحانی پس از انتخاب مردم در خرداد 92 انتقادات تندی علیه رییس جمهور انجام داد ولی تیم رسانه ای دولت هرگز مانع او نشدند هنوز از یادها نرفته است. مشابه چنین اتفاقی در دولت سابق دیده نمی شود.

جالب است که مسئولان دولت سابق، ابایی از علنی کردن هشدارهای خود به رسانه ها نیز نداشتند. وزیر سابق ارشاد در موارد متعددی به رسانه ها هشدار داده و در یکی از آنها اعلام کرده بود که کشور ما در شرایطی نیست که هر رسانه ای هر خبر یا تحلیلی را منتشر کند که با مصالح نظام و منافع ملی سازگاری نداشته باشد.

در مثالی دیگر، وزیر سابق ارشاد به دفاع تمام قد از توقیف ضربتی یک روزنامه پرداخته و گفته بود: این‌که برخی می‌گویند به خاطر یک کاریکاتور روزنامه توقیف شده، درست نیست، بلکه کارکرد روزنامهٔ «شرق» به‌ گونه‌ای بوده که بار‌ها در گذشته به آن تذکر داده و چند بار توقیف شده است؛ اما با وجود این، این روزنامه از یک مشی برخوردار است که آن را ادامه می‌دهد.

با این وجود معلوم نیست که منظور منتقدان تندروی دولت از برخورد حذفی با رسانه ها در دولت تدبیر و امید چیست. سیاست دولت در اعطای فرصت برابر به رسانه ها، به صورت صریح در یکی از سخنرانی های رییس جمهور اعلام شده است. اما ظاهرا برخی منتقدان تندروی دولت نه تنها خواهان آزادی بی حدوحصر در حمله به دولت هستند – که از آن نیز برخوردارند - بلکه هرگونه نظر مخالف خود را نیز تحمل نمی کنند و به کمتر از حذف رسانه های حامی دولت نیز راضی نیستند!

روی صحبت رییس جمهور با همین رسانه ها و منتقدان افراطی دولت بود که گفته بود: «چطور امروز برخی آزاد آزادند و برخی از این آزادی سهمی اندک در اختیار دارند؟ منتقدان دولت، مخالفان دولت آزادند و آزاد خواهند بود اما بگذارید به همان اندازه همراهان دولت هم از آزادی و امنیت برخوردار باشند ... دولت معتقد است، توقف ها، توقیف ها آخرین راه است نه اولین راه حل. ممکن است مطبوعه‌ای، جریده‌ای، خطا کند. یا مرتکب اشتباه بزرگی شود. اولین قدم این است اگر می خواهیم برخورد کنیم با نویسنده، با مدیرمسئول. چرا کل آن رسانه بسته شود؟»

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین