|
|
امروز: يکشنبه ۰۴ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۳۸۲۸۰۶
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۳
رئیس پلیس راهور فراجا درباره مجازات تخلفات رانندگی نیز گفت:‌ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال ۹۰ اجرا شد؛ در این قانون قانونگذار به دولت اجازه داد تا هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم بازنگری انجام دهند. امسال قصد بازنگری پس از هفت سال وجود دارد که نیازی به مصوبه مجدد مجلس ندارد. نگاه ما در این موضوع به گونه‌ای است که قصد داریم رفتارهای انسانی را اصلاح و در واقع از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کنیم.

ایسنا: رئیس پلیس راهور فراجا گفت که بر خلاف باور رایج غلط در نوروز ۱۴۰۳ سهم کسانی که کمتر از یک سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد بوده است. همچنین تنها چهار درصد از تصادفات به خاطر رانندگانی است که بین یک تا دو سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد و این یعنی ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال از دریافت گواهینامه رانندگیشان گذشته است.

سردار سید تیمور حسینی درباره فعالیت پلیس‌ راهنمایی رانندگی در ایام تعطیلات نوروزی گفت: طرح نوروزی پلیس در جاده‌ها از ۲۴ اسفندماه آغاز شد، اما به عبارت بهتر می‌توان گفت که فعالیت ویژه ما در خصوص سفرها از ابتدای ماه رمضان آغاز شد و تا پایان تعطیلات عید فطر و بازگشت مسافران ادامه داشت. می‌توانم بگویم که همکاران من در پلیس راهور به مدت یک ماه درگیر ماموریت سفرهای جاده‌ای بودند.

رئیس پلیس راهور فراجا در خصوص آمار بالای تلفات در تصادفات نیز گفت:‌ موضوع تصادف یک موضوع تک مولفه‌ای نیست و مسائل بسیاری در آن دست دارند. در یک تقسیم‌بندی کلی می‌توان گفت سه عامل راه، وسیله نقلیه و انسان در وقوع تصادف نقش دارند. تصادف از منظر حادث شدن بیشتر به عامل انسانی بستگی دارد. در طول سال ۱۴۰۲ و طرح نوروزی حدود ۹۱ درصد از تصادفات به دلیل عامل انسانی بوده‌ است. متاسفانه در نوروز امسال نیز عامل انسانی ۹۲ درصد سهم را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: اما نباید فراموش کنیم که وسایل نقلیه و راه بیش از هر چیز در نتیجه و آثار تصادف نقش دارند؛ به این صورت که زمانی که خطای انسانی منجر به تصادف می‌شود، شرایط و استانداردهای راه می‌تواند این خطا را جبران کند و به این مسئله بخشنده بودن راه می‌گویند. وسایل نقلیه نیز در اثر تصادف نقش دارند؛ به این مسئله که سامانه‌های ایمنی خودرو می‌توانند از جان راننده و سرنشینان محافظت کنند. در نتیجه سهم انسانی تنها در وقوع تصادفات بسیار بالا است.

رئیس پلیس راهور فراجا درباره مجازات تخلفات رانندگی نیز گفت:‌ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی از ابتدای سال ۹۰ اجرا شد؛ در این قانون قانونگذار به دولت اجازه داد تا هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم بازنگری انجام دهند. امسال قصد بازنگری پس از هفت سال وجود دارد که نیازی به مصوبه مجدد مجلس ندارد. نگاه ما در این موضوع به گونه‌ای است که قصد داریم رفتارهای انسانی را اصلاح و در واقع از وقوع تصادفات مرگبار جلوگیری کنیم.

حسینی درباره آمار تصادفات نیز گفت: ما در سال ۱۴۰۲ بیش از ۳۴۹ هزار فقره تصادف منجر به جرح و فوت داشتیم که در اثر آن ۴۳۵ هزار نفر مصدوم شده یا جان باختند. ما خواستیم ببینیم خودروهای ما چقدر توانسته‌اند پس از تصادف از جان شهروندان حفاظت کنند؛ این آمار بسیار مهم است چرا که امروز یکی از مسائل جدی ما توجه ویژه به استحکام بدنه در ایمنی خودروهای ما است. ما باید بدانیم که پس از وقوع تصادف نیاز به ایمنی در خودروها داریم تا آمار فوتی و جرح کاهش پیدا کند.

وی ادامه داد: یکی از نکاتی که ما با آن در تعطیلات و شرایط خاص مواجه هستیم تاثیر رانندگان بومی و غیر بومی در تصادفات است؛ رانندگان غیربومی همان مسافران ما هستند که به هرجایی از کشور رفته‌اند. یکی از دلایل اصلی تصادف اعتماد به نفس بالای رانندگان بومی نسبت به محیط است. به همین دلیل نیز تعداد رانندگان بومی مقصر معمولا بیشتر از دیگر گروه است. در موضوع سوانح رانندگی در ایام خاص نیاز به تقسیم‌بندی مناسبی هستیم تا بدانیم جمع‌بندی و نتیجه‌گیری بهتری دست پیدا کنیم.

 رئیس پلیس راهور فراجا درباره نقش رانندگان جدید در وقوع تصادفات گفت: معمولا ایراد می‌گیرند که چون آموزش‌ها کیفی نیستند، رانندگان جدید بیشتر تصادف می‌کنند، اما آمار نشان می‌دهد که اینطور نیست. طبق آمار ارائه شده در نوروز ۱۴۰۳ سهم کسانی که کمتر از یک سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد در وقوع تصادفات صفر درصد است. همچنین تنها چهار درصد از تصادفات به خاطر رانندگانی است که دو سال از گواهینامه آن‌ها می‌گذرد. این یعنی ۹۶ درصد از تصادفات توسط کسانی بوده که بیش از ۲ سال است که رانندگی کرده‌اند.

وی افزود: موضوعات بسیاری از جمله روانشناختی، اجتماعی یا حتی اقتصادی می‌توانند در تصادفات تاثیرگذار باشند و ما باید با دقتی بیشتر تحلیل‌ها را انجام دهیم. متاسفانه بسیاری از تصادفات برای سنینی رخ می‌دهد که برای کشور به عنوان جوان شناخته می‌شوند. متاسفانه از ۲۰ الی ۵۰ ساله‌ها ۷۰ درصد از قربانی‌ها را شکل می‌دهند.

حسینی همچنین گفت: متاسفانه ۵۲ درصد از افراد پس از تصادف شدید در محل فوت می‌کنند و پس از آن شش درصد در مسیر جان خود را از دست می‌دهند و در نهایت ۴۲ درصد از افراد در مراکز درمانی فوت می‌کنند. این یعنی ما باید تمرکز ویژه‌ای به تصادفات و مراکز درمانی داشته باشیم. ما از وزارت بهداشت و دولت انتظار داریم که به این شرایط رسیدگی کنند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین