کد خبر: ۳۶۷۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۹
ما نیازمند انواع و اقسام قطعات بودیم و باید همیشه انبار‌ها پر باشد. در دوره قبل به دلیل نوسان دلار خریدی انجام نشده بود و فقط از انبار‌ها استفاده کرده بودند. این را بگویم که قطعات عمر مفید دارند و ما باید همیشه در انبار این قطعات را داشته باشیم. زمانی که وارد مدیریت شهری شدیم وضعیت خوب نبود ابتدا چرخ‌هایی برای مترو خریداری شد که البته نیاز اصلی بود و بعد سراغ سایر قطعات رفتیم. در حال حاضر وضعیت انبار‌های مترو مناسب است.

فارس: عضو شورای اسلامی شهر تهران از ورود متروباس‌ها به تهران از مهر سال جاری خبر داد و گفت: متروباس ها، ۳ اتوبوس به هم چسبیده هستند و می‌توانند حجم بالایی از مسافر را جابه جا کنند.

در خصوص آخرین اقدامات انجام شده شهرداری تهران در زمینه حمل ونقل عمومی با محمد آقامیری عضو شورای شهر تهران و رییس کمیته حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفتگو نشستیم.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال و روغن کاری پله برقی‌های  مترو توضیح دهید. بفرمایید زمانی که مترو را تحویل گرفتید وضعیت پله‌های برقی چگونه بوده است؟

۱۱۸۹ پله برقی در تهران داریم  و تعمیر نگهداری دوره‌ای انجام می‌شود/سال گذشته تمام پله برقی‌ها روغن کاری شد

۱۱۸۹ پله برقی در مترو داریم و حداقل روزی یک عدد از این پله برقی‌ها نیاز به تعمیر دارد ما تلاش می‌کنیم که مشکلی برای پله برقی‌ها ایجاد نشود و به صورت مداوم تعمیرات صورت می‌گیرد، اما به هر حال یک وسیله مورد استفاده است و امکان دارد دچار خرابی شود، اما تعمیر نگهداری دوره‌ای پله برقی‌ها در مترو انجام می‌شود. خبری مبنی بر اینکه سه سال است روغن کاری پله برقی‌ها انجام نشده منتشر شد که البته این یک اشتباه بود همین سال گذشته تمامی پله برقی‌ها در تهران روغن کاری و مورد تعمیر و نگهداری قرار گرفت و قرارداد‌هایی هم در این زمینه وجود داشت. تقریبا سرویس کامل تمام پله برقی‌ها صورت گرفت.

استفاده زیاد از پله برقی‌ها و تراکم جمعیت بالا/زمانی که مترو را تحویل گرفتیم انبار قطعات خالی بود/دوره چهارم انبار پر به دوره پنجمی‌ها داد

ببینید استفاده از پله برقی‌ها زیاد است تراکم جمعیت هم بالاست. روی برخی از پله برقی‌ها شاید ۳۰۰ نفر هم بایستند بالاخره امکان ایجاد  مشکل وجود دارد، اما ما تلاش می‌کنیم که موردی ایجاد نشود. اما در خصوص اینکه ما در چه وضعیتی مترو را تحویل گرفتیم باید بگویم که انبار قطعات یدکی برای واگن‌ها خالی بود. این در حالی است که زمانی که در دوره چهارم شهر را تحویل دوره پنجمی‌ها داده بودند انبار لوازم یدکی پر بود البته باید همیشه پر باشد چرا که مترو قطعات مصرفی دارد، اما زمانی که ما در این دوره تحویل گرفتیم انبار‌ها خالی بود.

به دلیل نوسان دلار تجهیزات در دوره قبل خریداری نشد و فقط از انبار‌ها استفاده شد/چرخ برای مترو خریداری شد/در حال حاضر وضعیت انبار‌های مترو مناسب است

ما نیازمند انواع و اقسام قطعات بودیم و باید همیشه انبار‌ها پر باشد. در دوره قبل به دلیل نوسان دلار خریدی انجام نشده بود و فقط از انبار‌ها استفاده کرده بودند. این را بگویم که قطعات عمر مفید دارند و ما باید همیشه در انبار این قطعات را داشته باشیم. زمانی که وارد مدیریت شهری شدیم وضعیت خوب نبود ابتدا چرخ‌هایی برای مترو خریداری شد که البته نیاز اصلی بود و بعد سراغ سایر قطعات رفتیم. در حال حاضر وضعیت انبار‌های مترو مناسب است.

در خصوص آخرین وضعیت اورهال واگن‌های مترو توضیح دهید و همچنین بفرمایید چند و اگن از رده خارج شده بود؟

بازسازی ۲۰۰ واگن از رده خارج توسط واگن سازی

۲۰۰ واگن از رده خارج شده بود، اما در حال حاضر شرکت واگن سازی در حال بازسازی و اورهال است همچنین دسترسی به قطعات سهل‌تر شده و ما مرحله به مرحله در حال تعمیر و اورهال هستیم.

خرید ۶۳۰ دستگاه واگن از چینی‌ها به کجا رسید، برخی می‌گویند پیش پرداخت آن داده شده است آیا این امر رخ داده، بفرمایید از زمان انعقاد قرارداد چه زمانی این واگن‌ها وارد خطوط می‌شوند؟

۱۶۰ دستگاه واگن به قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن چینی اضافه شد/قطعات از خارج وارد و  در داخل واگن تولید می‌شود/تولید ۱۰۰ واگن توسط واگن سازی و ۱۱۳ دستگاه توسط مپنا

قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن با چینی‌ها است، البته به این ۶۳۰ دستگاه واگن ۱۶۰ دستگاه دیگر اضافه شده و حدود یک و نیم سال طول می‌کشد تا این واگن‌ها به مرور وارد کشور شوند. البته قطعات وارد و در شرکت واگن سازی تولید می‌شود. شرکت واگن سازی فعال شده و قرار است که ۱۰۰ واگن تولید کنند البته با شرکت مپنا هم قرار و مدار‌هایی گذاشته و قرار است ۱۱۳ واگن تولید کنند و ما از آن استقبال کردیم چرا که تولید داخل است.

باید ۱۰۰۰ دستگاه تا ۱.۵ سال آینده وارد خطوط شود و ظرفیت دو برابر شود/روزانه ۲ میلیون مسافر در مترو جابه جا می‌شود/بخشی از پیش پرداخت واگن‌ها پرداخت شد

طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته باید بتوانیم تا یک و نیم سال آینده به مرور هزار دستگاه واگن به واگن‌های موجود اضافه کنیم در حال حاضر ۱۲۰۰ واگن داریم عملاً با ورود واگن‌های جدید ظرفیت ما ظرف دو سال دو برابر می‌شود. ما در حال حاضر روزانه یک و نیم میلیون تا ۲ میلیون سفر انجام می‌شود و در صورت افزایش واگن‌ها میزان جابه جایی‌ها به ۴ تا ۵ میلیون نفر می‌رسد. سفارشات لازم برای واگن چینی داده شده است. بخشی واریزی هم داشته ایم و قطعا کار انجام می‌شود. قرارداد با چینی‌ها از دوره قبل استارت اش زده شده بود، اما کاری صورت نگرفت. در این دوره پیگیری‌ها انجام شد و بخشی از پیش پرداخت توسط دولت داده شده است.

ارتباط خوبی با دولت داریم/در دوره قبل به وعده‌هایی که در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نشد

حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران در دولت خیلی به شهر کمک می‌کند. ارتباطاتی که شهرداری با دولت دارد خوب است و همین موضوع نقطه عطف ما است. رویکرد‌های خوبی در این دوره وجود دارد هر چند که در دوره قبل به وعده‌هایی که در خصوص سیستم حمل و نقل عمومی داده بودند عمل نشد.

آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی کلانشهر تهران است هر چند  که مدیریت شهری بودجه خوبی را در سال جاری برای توسعه حمل و نقل عمومی در نظر گرفته است قرار است خطوط جدید مطالعه و همچنین خط ۶ و ۷ تکمیل شود در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای توسعه حمل و نقل عمومی توضیح دهید.

رفع آلودگی هوا و ترافیک مهترین اولویت شهروندان تهرانی/۴۰ درصد بودجه شهرداری تهران برای اولین بار به حمل ونقل اختصاص یافت/ تفاهم نامه‌ای برای ساخت ۲ هزار دستگاه اتوبوس بسته شد/واردات اتوبوس با بخش خصوصی است

طی نظرسنجی‌های صورت گرفته از شهروندان تهرانی، مهمترین اولویت خود را آلودگی هوا و ترافیک عنوان کرده اند طی برنامه ریزی‌های صورت گرفته امسال برای اولین بار در تاریخ شهرداری تهران ۴۰ درصد بودجه برای حمل و نقل و ترافیک در نظر گرفته شده است. تفاهم نامه‌ای برای ساخت ۲ هزار دستگاه اتوبوس بسته شده است. بازدید‌های از شرکت‌های اتوبوسرانی داشتیم و گفتیم هر چقدر اتوبوس تولید شود خریداری می‌کنیم البته بخش واردات اتوبوس را هم دنبال می‌کنیم. این را هم بگویم ورود اتوبوس‌های خارجی با بخش خصوصی است.

چه تعداد دستگاه اتوبوس تا پایان سال وارد خطوط می‌شود؟

 اورهال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس در تهران/باید تا پایان سال ۵۰۰۰ اتوبوس در تهران داشته باشیم/شهر را با ۸۵۰ دستگاه اتوبوس فعال تحویل گرفتیم/ در ۴ سال دوره قبلی مدیریت شهری  یک عدد اتوبوس هم به شهر اضافه نشد

قول داده اند تا مهر ماه بخشی از اتوبوس‌ها وارد خطوط شود البته اتوبوس‌ها به صورت پارت به پارت وارد می‌شود. ما برنامه اورهال ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را هم داریم و همچنین با ورود ۲ هزار دستگاه اتوبوس حجم اتوبوس‌ها در تهران به ۵ هزار دستگاه می‌رسد. زمانی که دوره پنجمی‌ها شهر را از آقای قالیباف تحویل گرفتند، بیش از ۵ هزار دستگاه اتوبوس تحویل داده شد که بیش از ۳۸۰۰ دستگاه اتوبوس فعال بوده است. زمانی که در سال ۱۴۰۰ ما شهر را تحویل گرفتیم، ۳ هزار اتوبوس داشتند که ادعا کردند ۱۸۰۰ اتوبوس فعال است، اما طی آماری که ما گرفتیم عملا ۸۵۰ دستگاه اتوبوس فعال بود. در ۴ سال دوره قبلی مدیریت شهری نه تنها یک عدد اتوبوس به شهر اضافه نشد، بلکه ۲ هزار دستگاه اتوبوس هم از رده خارج شده است در اصل اتوبوسرانی را نابود کرده بودند و به پارکینگ قبرستان اتوبوس‌ها تبدیل شده بود. البته ما از بین همان اتوبوس‌هایی که آن‌ها به پارکینگ فرستاده بودند می‌گردیم و اتوبوس‌هایی که کم هزینه هستند و می‌توانیم اورهال کنیم با تعویض قطعات آن‌ها را نوسازی می‌کنیم و برنامه داریم که ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را از قبرستان اتوبوس‌ها بیرون بکشیم و با تعمیر و نوسازی وارد خطوط کنیم.

چرا اینقدر از اتوبوس‌ها فرسوده شده بود؟

قطعات در دوره قبل تامین نشد/در حال حاضر ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس فعال در شهر داریم/تا پایان این دوره مدیریت شهری قطعا در تهران ۱۰ هزار اتوبوس خواهیم داشت

قطعات یدکی را تأمین نکرده بودند و نمی‌رفتند خرید کنند و رها شده بود. در همان ایام هم دوران کرونا بود و مسافران اتوبوس کم بود در نتیجه آن‌ها هم ول کرده بودند و اصلا به این فکر نکرده بودند که بالاخره دوران کرونا تمام می‌شود. ما از ۸۵۰ اتوبوس فعال به ۲۵۰۰ اتوبوس رسیده ایم و تا آخر سال جاری به ۵ هزار اتوبوس می‌رسیم و تا پایان این دوره مدیریت شهری قطعا در تهران ۱۰ هزار اتوبوس خواهیم داشت. با توجه به نیاز و استاندارد‌های شهر باید ۱۰ هزار اتوبوس تأمین شود. ما زمانی که شهر را با ۸۵۰ اتوبوس تحویل گرفتیم در آستانه مهر بودیم مراکز آموزشی هم باز شده بود البته تعدادی اتوبوس طی تفاهم نامه‌هایی که ازقبل بسته شده بود وارد شد که البته پول آن را هم نداده بودند ما پول را دادیم و اتوبوس‌ها را وارد کردیم و بخشی از ناوگان را تجهیز کردیم.

میزان استفاده از خودروی شخصی در تهران چقدر است و چرا مردم تمایل به استفاده از خودروی شخصی دارند در اینباره توضیح دهید.

۷۰ درصد سفر‌های درون شهری توسط وسایل نقلیه شخصی است

در حال حاضر میزان استفاده از خودروی شخصی حدود ۷۰ درصد است یعنی بخش عمده‌ای رفت و آمد‌ها با خودروی شخصی انجام می‌شود. هر اتوبوس ۵۰۰ تا هزار مسافر جابه جا می‌کند و اگر ما تعداد اتوبوس را بیشتر کنیم قطعا بار ترافیکی کمتر می‌شود و مردم بیشتر به سمت حمل و نقل عمومی می‌روند و الودگی هوا و ترافیک کمتر می‌شود. بعد از کرونا همه جا باز شد و بخش عمده‌ای از مشکلات دیده شد؛ سیستم هم فرسوده بود و تجهیزات خریداری نشده بود.

لایحه فرونشست زمین به کجا رسید؟

در دوره قبل فقط گفتار درمانی کردند/لایحه فرونشست به مجلس رفت

جالب است بگویم  در دوره قبل در خصوص لایحه فرونشست هم کاری نکرده بودند و ما یک لایحه تهیه و طی بررسی‌ها و کار جدی آن را به شورای عالی استان‌ها و بعد مجلس فرستادیم، ایراداتی که مجلس گرفته بود را هم برطرف کردیم این لایحه یک لایحه کشوری است ماجرای فرونشست مهم است و باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود. مدیران قبلی ادعا می‌کنند که نظرسنجی کرده اند و معضل تهران فهمیده اند، بگویند که در آن دوره چه کرده اند؟ در خصوص حمل و نقل، مترو، فرونشست و ... هیچ کاری نکرده اند؛ فقط گفتاردرمانی صورت گرفت در لایحه جدید فرونشست وظایف تمام سازمان‌ها و ارگان‌ها مشخص شده است یک طرح ملی است.

شما در خصوص ساخت و ساز‌های غیرمجاز تذکراتی داده اید و معتقدید که در برخی مناطق این ساخت وساز‌ها زیاد شده است در این زمینه توضیح دهید.

قانون بازدارندگی لازم را در بحث ساخت و ساز‌های غیرمجاز ندارد/ اگر قانون محکم باشد دیگر خلافکار نمی‌تواند آجر روی آجر بگذارد

بحث ساخت و ساز غیرمجاز فقط به تهران برنمی گردد در تمام کشور وجود دارد. قانون بازدارندگی لازم را در این زمینه ندارد و باید قوانین اصلاح شود. باید مشخص شود چه کسی تخریب کند، با مالک باید چه کاری کرد. سازنده‌ای که خلاف کرده باید چطور به قانون پاسخ دهد و ... در برخی موارد قانون سکوت کرده است باید جرم انگاری‌های لازم در خصوص ساخت و ساز‌ها صورت گیرد. اگر قانون محکم باشد دیگر خلافکار نمی‌تواند آجر روی آجر بگذارد.

قرار بود در مهر سال جاری متروباس‌ها وارد شهر شوند کار به کجا رسید؟

قرارداد ۱۰۰ دستگاه متروباس بسته شد/ورود اتوبوس‌های به هم چسبیده از مهر

در مهر سال جاری اتوبوس‌های جدید وارد می‌شوند و متروباس‌ها هم وارد خطوط می‌شوند متروباس‌ها سه اتوبوس به هم چسبیده هستند که ظرفیت بالای ۳۰۰ نفر را در جابه جایی‌ها دارند و به روزترین مدل اتوبوس است البته به نوعی این متروباس‌ها طراحی شده که افراد سالخورده هم می‌توانند از آن به راحتی استفاده کنند. قرارداد ۱۰۰ دستگاه متروباس بسته شده و این دستگاه حمل و نقل عمومی وارداتی است البته ما این متروباس‌ها را به شرط انتقال فناوری به داخل کشور خریداری کردیم.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین