|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۴
کد خبر: ۳۶۰۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۳
برتی آهرن نخست وزیر سابق ایرلند به دعوت علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در راس یک هیات تجاری و بازرگانی وارد تهران شد و در فرودگاه امام خمینی (ره) مورد استقبال محمدتقی حسینی قائم مقام وزیر کار در امور بین الملل قرار گرفت.
از روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، هیات سرمایه گذاران ایرلندی علاوه بر گفت و گو با مسئولان دولتی با نمایندگان بخش خصوصی و شرکت های سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران در مورد همکاری های تجاری و سرمایه گذاری مشترک مذاکره خواهند کرد.

حسینی در خصوص این سفر هیات ایرلندی به تهران، گفت: حضور هیات تجاری و سرمایه گذاری ایرلندی در جمهوری اسلامی ایران فرصت مناسبی است تا شرکت های ایرانی و اروپایی همکاری های خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به ظرفیت های سرمایه گذاری در زیرمجموعه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: آمادگی داریم در این زمینه با کشورهای مختلف همکاری نماییم و به نظر می رسد ایرلند در این زمینه هدف مناسبی برای همکاری بیشتر با کشورهای اروپایی باشد. در این سفر شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) و هلدینگ های زیرمجموعه آن گفت و گوهایی را با هیات ایرلندی به عمل خواهند آورد.

حسینی با توجه به نقش آهرن به عنوان یک سیاستمدار برجسته و شناخته شده در اتحادیه اروپا، خاطرنشان کرد: وی نقش سازنده ای در تحولات اتحادیه اروپا ایفا کرده و همواره سیاست های متعادلی را در خصوص جمهوری اسلامی ایران داشته و از جمله سیاستمدارانی است که خواهان رابطه متوازن بین ایران و اتحادیه اروپا است.

آهرن نخست وزیر سابق ایرلند در این سفر با تعدادی از مقامات ارشد دولتی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز دیدار خواهد کرد.

وی با اشاره به نقش جمهوری اسلامی ایران در تحولات بین المللی و منطقه ای، تاکید کرد: گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران برای اتحادیه اروپا ضروری است.

وی تصریح کرد: شرکت های ایرلندی برای سرمایه گذاری در ایران علاقه زیادی دارند و امیدوارند که سفر وی نقطه شروع خوبی برای همکاری های بیشتر بین دو کشور باشد.

یادآور می شود، برتی آهرن جایگاه کلیدی در دولت ایرلند و اتحادیه اروپا داشته است. وی به مدت 11 سال نخست وزیر ایرلند بوده و در زمان وی موافقتنامه جمعه خوب در سال 1998 میلادی در مذاکره با تونی بلر نخست وزیر انگلستان و رهبران احزاب سیاسی شمال منعقد شد که گام مهمی در حل مسالمت آمیز اختلافات این دو کشور بود.

تعهد وی برای ایجاد صلح و ثبات در ایرلند شمالی بی وقفه ادامه داشته است. یکی دیگر از موفقیت های آهرن در امضای موافقت نامه عمومی اقتصادی با کارفرمایان، اتحادیه ها و کشاورزان در سال 1987 و 1990 میلادی و نقش او در تشکیل نخستین دولت ائتلافی با دمکرات های پیشرو در سال 1989 میلادی در ایرلند است.

وی همچنین به عنوان وزیر کار، وزیر امور مالی و وزیر امورخارجه در دولت ایرلند فعالیت داشته است. وی ریاست حزب کارگری کشور ایرلند را نیز مدتی برعهده داشته است.

آهرن در سال 2004 به عنوان رئیس اتحادیه اروپا و به نمایندگی از طرف این اتحادیه برای مذاکره در مورد اساسنامه جدید اتحادیه اروپا به مذاکره پرداخت و به یک موفقیت بزرگ در اروپا دست یافت. وی همچنین الحاق ده کشور عضو جدید به اتحادیه را نیز تحت ریاست خود برعهده داشته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین