|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۳۴۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۳
آمارهای منتشره نشان می دهد همه ساله میزان تولید خودرو در شرکت های خودروساز افزایش می یابد ، این بدان معناست که رقابت برای فروش خودرو در بازار های جهانی نیز روز به روز بیشتر ، سخت تر و پیچیده تر می شود.
صنعت خودرو ایران در حالی که تحریم های اقتصادی علیه آن بود سر پا ماند و شرایط لازم و کافی برای رشد را در درون صنعت حفظ کرد و درصورت حمایت های منطقی،اعتماد مصرف کننده داخلی را بیش از پیش جلب خواهد کرد.این صنعت بیش از هر فعالیت صنعتی دیگری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی جذاب است و توانایی جذب سرمایه های زیادی از داخل و خارج را دارد.استقبال بنگاه های اقتصادی برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران این روزها بیش از گذشته است.
 
آمارهای منتشره نشان می دهد همه ساله میزان تولید خودرو در شرکت های خودروساز افزایش می یابد ، این بدان معناست که رقابت برای فروش خودرو در بازار های جهانی نیز روز به روز بیشتر ، سخت تر و پیچیده تر می شود. در این بین تولید کنندگان نیز می کوشند با بهره گیری از روش های مختلف ضمن تامین نیاز داخل ، به سایر بازار ها نفوذ کرده و سهمی از بازار آن کشور را از آن خود نمایند. شرکت های خودروساز داخلی نیز با آگاهی از این وضعیت و با هدف تولید خودرو با برند ملی ، تامین نیاز داخل و همچنین حضور جدی در بازار های جهان طی سالهای گذشته سرمایه گذاری های خوبی در بخش های مختلف صنعت خودرو کشور انجام داده و در زمینه های مختلف از جمله طراحی ، نوآوری، آنالیز مواد ، تست خودرو و ....... دستاورده های قابل توجهی داشته اند.

برنامه ها و اقدامات مثبت انجام شده از سوی خودروسازان داخلی طی سالهای گذشته موجب شد تا نگاه بسیاری از مردم ومسوولان به این صنعت و میزان توانمندی مدیران و کارشناسان داخلی کاملا تغیر نماید. در حال حاضر دست آورده های بدست آمده در این بخش از صنعت کشور بر هیچکس پوشیده نیست . استقبال و جلب اطمینان بیشتر مردم به استفاده از محصولات داخل و کاهش علاقه آنان به خرید خودروهای خارجی خود گواه این واقعیت است که زحمات کشیده شده فرزندان این مرزو بوم در سالهای اخیر به بار نشسته و حاصل آن نیز اعتماد مصرف کننده به برند های داخلی و ملی است.

این چشم انداز مثبت نه تنها در بین مصرف کنندگان بلکه در سایر مراکز و بنگاههای اقتصادی نیز کاملا مشهود است. نگاهی به وضعیت سهام شرکت های خودروساز داخلی به ویژه ایران خودرو و سایپا در بازار بورس و ترکیب خریداران آن ، نشان می دهد که خودرو سازان موفق شده اند با اتکاء به دانش و توانمندی جوانان کشور علاوه بر مردم ، اعتماد بنگاهها و مراکز اقتصادی را نیز بخود جلب نمایند. نتیجه ایجاد این اعتماد ، استقبال بنگاهها اقتصادي برای سرمایه گذاری در صنعت خودرو کشور می باشد. در حال حاضر شاهدیم که روز به روز بر تعداد مراکز اقتصادی و بنگاه های تجاری که تمایل خود را برای حضور و سرمایه گذاری در این صنعت اعلام می کنند، افزوده می شود. این در حالی است که دست اندرکاران صنعت خودرو کشور با مشکلات فراوانی از جمله افزایش نرخ ارز ، کمبود نقدينگي و عدم پرداخت تسهيلات از سوی بانک ها دست و پنجه نرم مي کنند . بدون شک رغبت مردم ، بنگاه ها تجاری و همچنین مراکز اقتصادی کشور برای سرمایه گذاری دراین صنعت بیانگر این واقعیت است که مدیران و کارکنان این صنعت علی رغم وجود مشکلات فروان و بدون توجه با برخی کم لطفي ها موفق شده اند که به برنامه ها و اهداف خود به خوبي دست یابند.

بی شک در شرایط کنونی هر گونه انتقاد غیر کارشناسی در خصوص تولید خودروی های ملی در کشور توهین به توانایی و استعداد جوانان ایرانی است ، در حالی که متخصصان ایرانی در عرصه های مختلف نشان دادند که می توانند نسبت به بومی سازی و تولید ملی اقدام کنند و این توانایی را در حوزه مختلف به عینه نشان داده اند.البته بدون شک اشکالاتی به برخی بخش های خودروسازی وجود دارد اما به هر حال این صنعت امروز به نقطه‌ای رسیده که حیات صدها واحد صنعتی دیگر در کشور به آن وابسته است و صدها هزار نفر در این صنایع مشغول بکار هستند که نمی‌توان این مسائل را نادیده گرفت.

اما در کمال تاسف گاهی مشاهده می شود برخی سخنان درباره صنعت خودروسازی از سردلسوزی و نقد نیست بلکه این اقدامات صرفا برای نابود کردن یک این صنعت است که از روی بی‌انصافی مطرح می‌شود.

منبع: ساعت 24
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین