کد خبر: ۳۴۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۹
مهدخت بروجردی عصر چهارشنبه در کارگاه آموزشی ارتباطات اقناعی با حضور مدیران روابط عمومی در دانشگاه شهید باهنر کرمان خطاب به مدیران روابط عمومی گفت: حتما در رسانه ها حضور داشته باشید و رسانه ها باید احساس کنند که با آنان یکرنگ هستید زیرا آنان بال پرواز روابط عمومی ها هستند.

وی گفت: روابط عمومی تصمیم گیر نیست بلکه با ارایه مدارک، آمار و اخبار نزد مدیر خود نوعی تصمیم ساز است.

وی تصریح کرد: بیش از 500 تعریف در رابطه با روابط عمومی وجود دارد و مهمترین تعریف این است که روابط عمومی خوب وکیل مدافع سازمان نزد مردم و وکیل مدافع مردم نزد سازمان و مدیر خود است.

وی در تشریح اقناع و جایگاه آن در دنیای امروز بیان کرد: گذر کلی تمدن از سوی زور به سمت اقناع بوده است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، زور را بدترین ابزار کنترل برشمرد و گفت: اینکه من دستور می دهم و دیگران موظف به گوش کردن هستند بدترین نوع ارتباط است.

وی خاطرنشان کرد: استفاده از این نوع ارتباط می تواند دو حالت داشته باشد؛ یا اینکه قدرت کافی برای اعمال زور داشته باشید یا زیر دست شما مطیع کامل باشد و البته باید دانست امروز هیچ کس زیر بار زور نمی رود.

بروجردی افزود: کسی که زور می گوید اما ژست او به صورت دموکراتیک است فرقی با زورگو ندارد و اگر با زور یک کار را به دیگری محول یا با تعامل و گفت و گو آن کار را محول کنیم و فرد موظف به انجام آن باشد این دو یکی است.

وی اظهار کرد: برتری شما به عنوان مدیر این نیست که به زیردستان خود امر و نهی کنید چرا که امروزه امکانات تحصیل در مقاطع بالاتر و دسترسی به اطلاعات برای همه وجود دارد و این برتری دیگر کاربرد ندارد.

مدرس علوم ارتباطات اجتماعی گفت: امروزه مدیر باید قدرت قضاوت و خلاقیت داشته باشد تا بتواند تصمیم واقعی بگیرد و مدیریت موفق امروز با مشارکت تک تک اعضا و به صورت مدیریت افقی امکان پذیر است.

وی افزود: مدیریت ایرانی بر مبنای تصمیم گیری اکثریت است در حالی که در کشوری مانند ژاپن بر مبنای جامعیت است و اگر یک نفر هم مخالف باشد باید آن نفر را راضی کنیم و به مخالفت او گوش دهیم.

بروجردی ادامه داد: مدیر باید الهام بخش مسئولیت و وظیفه شناس باشد تا الگویی برای کارکنان آن مجموعه شود و مدیر امروز باید مدیر ارزشی و کاریزماتیک باشد یعنی اقتدار داشته باشد که امام خمینی (ره) شخصیتی کاریزماتیک بودند و همه کارهای مربوط به خود را به تنهایی انجام می دادند و در عین حال حریم ها حفظ می شد.

وی گفت: امروزه ابهامات اخلاقی عظیم ما را محاصره کرده است و می توان گفت برجسته ترین و مهمترین اقناع کار روابط عمومی هاست.

وی تصریح کرد: سالانه میلیونها تومان خرج روابط عمومی ها می شود و افراد متخصص اقناع و پول ساز در روابط عمومی ها مشغول به کار هستند و راه های متفاوتی برای تغییر نگرش در مردم وجود دارد و یکی از این راه ها تبلیغ زیر سطح هوشیاری است.

مشاور وزیر علوم در تشریح تبلیغ زیر سطح هوشیاری گفت: الان متوجه نیستیم که ماهواره ها چگونه ذهن ها را درگیر خود می کنند و از این بابت تحت تاثیر تبلیغات اقناع شده ایم و خرید می کنیم و این خود زور به زبان خوش است.

وی افزود: آدم هایی که می توان به راحتی روی ذهن آنان تاثیر گذاشت در روانشناختی بی سواد محسوب می شوند و البته باید گفت که نمی توان روی همه ذهن ها نفوذ کرد.

وی با اشاره به اینکه در خانواده های قدیم اقتدار بود، گفت: شخصیت پدر بین خانواده خود از جذبه خاصی برخوردار بود ولی امروز دیگر وجود ندارد و متاسفانه الگو و منبع خوبی برای فرزندان خود نیستیم و اگر به این ارزش برسیم آن وقت کودکان ما به ما اعتماد می کنند.

بروجردی، دو نکته مهم برای بودن منبع اقناع را قابل اعتماد بودن و داشتن دانش لازم برای کار ذکر کرد و افزود: انحصار در اقناع یعنی آیا آن مخاطبی که شما انتخاب کرده اید تحت تاثیر منبع دیگری است و البته باید گفت که انحصار اقناعی دیگر در این زمانه امکان پذیر نیست و نماد آن شرایط امروز است که همه مردم تحت تاثیر منابع مختلفی قرار دارند.

وی ادامه داد: هماهنگی رویدادها با کلمات در کار روابط عمومی یعنی آیا رویدادهایی که داریم با کلمات هماهنگ است یعنی یک روابط عمومی به مدیر خود بگوید مادامی که کاری را انجام نداده ایم نباید آن را بازگو کنیم که اگر این کار صورت گیرد باعث می شود تا اعتماد مردم از بین برود و مطمئنا عدم هماهنگی بین حرف و عمل بی اعتمادی را به همراه دارد.

مدیرکل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اظهار کرد: می توان در روابط عمومی ها از تکنیک مجاورت استفاده کرد یعنی دو رویداد را به طور همزمان اجرا کرد که این کار ماندگاری زیادی دارد و اجازه دهید واقعیت ها به مردم رسانده شود و با مردم مستند گونه صحبت کنیم که مردم انصاف و تفکر عقلانی دارند و وقتی واقعیت را به مردم بگویید آنها خواهند پذیرفت.

وی گفت: فضای امروز از این موضوع اندکی بیمار است و اگر همدیگر را باور و سرمایه قوی اجتماعی داشته باشیم بی شک جواب می دهد.

بروجردی افزود: بدترین روابط عمومی این است که به مردم و هم به مدیر خود اطلاعات اشتباهی را می دهد و این نوعی بزرگنمایی است که به طور یقین در ادامه آن تقلباتی به وجود می آید و باعث یک دگرگونی می شود بلکه باید اطلاعات درست و به صورت واضح منتقل شود.

وی گفت: با وجود همه سیستم های ارتباطی در دنیای امروز هنوز هیچ ارتباطی مانند چهره به چهره نیست.

وی اضافه کرد: به مدیران خود در زمان جلسات مطبوعاتی و رسانه ای مدارک و مستندات فراهم شده و صحیح را بدهید و حتما آمار ارایه شده به روز باشد و او را متقاعد کنید که چگونه صحبت کند و تذکر دهید که از مسائل ساده شروع تا به مسائل پیچیده برسد.

مدرس علوم ارتباطات اجتماعی گفت: به عنوان روابط عمومی حق مردم را در نظر بگیرید و آنها را ارضا کنید، ارتباطات و اطلاعات درون سازمانی یک واقعیت است و باید علاوه بر رسانه ها و مردم به همکاران درون سازمان هم اخبار را برسانید.

وی خاطرنشان کرد: در ارتباطات انسانی و میان فردی یکی از اعتباراتی را که می توان برای خود به وجود آورد اینکه اگر در حوزه ای اطلاعات کافی نداریم یا کسی هست که بیشتر از ما اطلاعات دارد صحبت نکنیم.

بروجردی گفت: هر وقت راجع به موضوعی صحبت می کنید باید اول بگویید که به نظر من یا از دیدگاه من و با قاطعیت حرف زدن یکی از بدترین شیوه هایی است که می تواند به اعتبار انسان صدمه بزند.

وی تاکید کرد: روابط عمومی یکی از مهمترین نهادهای اداره است و در چارت سازمانی می تواند به طور مستقیم با مدیر ارتباط بدون واسطه داشته باشد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین