|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴
کد خبر: ۳۴۱۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۸

ایسنا: پس از جنجال‌های فراوان برای انتخاب هفت فیلم نوروزی، گیشه سینماها سرانجام بعد از ۱۳ روز فقط حدود ۳۳ میلیارد تومان عایدش شد آن هم با مخاطبی که حتی به ۹۰۰ هزار نفر هم نرسید. حالا زمان آن است که کارشناسان بررسی کنند آیا در شکست اکران نوروزی گران شدن بلیت سینماها عامل موثر بوده یا خود فیلم‌هایی که چندان تبلیغی هم نداشتند یا سفرهای نوروزی؟ البته شاید هم عده‌ای بگویند اصلاً نباید این آمار را شکستی برای مهمترین اکران سال دانست چراکه این تازه شروع دوران پساکرونا برای سالن‌های سینماست!

 از اواخر اسفند سال گذشته پس از بالا و پایین شدن‌های زیاد فهرست اکران نوروزی و حذف دو فیلم «لامینور» و «علفزار»، فیلم‌های «موقعیت مهدی»، «شادروان»، «روز صفر»، «مرد بازنده»، «سگ بند»، «گل به خودی» و قدغن روی پرده سینماها رفتند. در این بین انتقادهایی به برخی فیلم‌های انتخاب شده وارد می‌شد از جمله «قدغن» چون تهیه‌کننده و کارگردانش (محمدحسین فرحبخش و مجید مافی) سال گذشته هم با فیلم «تکخال» در اکران نوروزی بودند و همچنین انتخاب «قدغن» را که به تازگی علاوه بر نمایش روی پرده، در پلتفرم‌ها نیز اکران آنلاین شده به حضور فرحبخش در شورای صنفی نمایش بی‌ربط نمی‌دانستند.

«قدغن» که در نهایت با تایید سازمان سینمایی به اکران نوروزی رسید، با وجود شروع نمایش از ۱۸ اسفندماه فقط حدود پنج هزار و ۶۰۰ نفر تماشاگر تا پایان تعطیلات عید جذب کرد و کمی بیش از ۱۹۸ میلیون تومان فروش نداشت تا به این ترتیب نامش به عنوان کم‌ تماشاگرترین فیلم اکران نوروزی تاکنون ثبت شود.

در سوی مقابل، فیلم کمدی «سگ بند» به کارگردانی مهران احمدی که جایگزین یکی از دو فیلم حذفی شده بود، بشترین مخاطب را در اکران نوروزی داشته و تا پایان ۱۳ فروردین با ۳۴۵ هزار ۴۰۰ هزار بلیت به فروش حدود ۱۳ میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان رسید.

البته صدر و ذیل این آمار فروش را فقط می‌توان در میان همین هفت فیلم اکران نوروز سنجید و اگر قرار باشد با سال‌های پیش از شیوع کرونا قیاسی صورت گیرد، به آمار و رکوردهای قابل تأملی خواهیم رسید.

اما دومین فیلم پرفروش و پرمخاطب اکران نوروزی که از تبلیغات بسیار خوبی در تلویزیون برخوردار بود، «موقعیت مهدی» به کارگردانی هادی حجازی‌فر است. این فیلم دفاع مقدسی تا پایان تعطیلات حدود ۱۹۳ هزار و ۵۷۰ بلیت فروخت و رقم فروش خود را به بیش از ۶ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان رساند.

سومین فیلم جدول فروش نوروزی کمدی «شادروان» به کارگردانی حسین نمازی است که ۱۴۲هزار و ۴۷۲ بلیت فروخته و اندکی بیش از ۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان تا پایان تعطیلات فروش داشت.

فیلم پلیسی - امنیتی «روز صفر» هم به کارگردانی سعید ملکان که از دو سال قبل در نوبت اکران بود، در این نوبت راهی سینماها شد و تنها ۹۴ هزار و ۲۳۳ تماشاگر را تا پایان تعطیلات میزبانی کرد و به فروش سه میلیارد و ۶۸۰ میلیون تومان رسید.

فیلم تازه و پلیسی محمدحسین مهدویان با نام «مرد بازنده» نیز که در جشنواره فجر سال گذشته رونمایی شد، با وجود بازیگری جواد عزتی فقط ۸۱ هزار و ۷۷۴ نفر را به سینماها کشاند و ۳ میلیارد و ۳۷۰ میلیون تومان تا پایان ۱۳ فروردین فروش کرد.

فیلمی که در رده ششم جدول فروش اکران نوروزی قرار می گیرد هم «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری است که در دسته فیلم‌های کودک و نوجوان قرار دارد و با ۱۰ هزار و ۱۳۷ بلیت تنها حدود ۳۷۳ میلیون تومان فروش کرد.

مجموع آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان با ۸۷۳ هزار و ۲۵۷ نفر تماشاگر است.

 در روزهای گذشته بارها به گیشه کم‌رونق سینما در یکی از بهترین مقاطع اکران - که گل سرسبد اکران شناخته می‌شود - اشاره شده است و به نظر می رسد با وجود نگرانی‌هایی که بسیاری از سینماگران بخاطر سانسور زیاد فیلم‌های خود در مرحله دریافت پروانه نمایش در چند وقت اخیر مطرح کرده‌اند و احتمالاً همین مسئله می‌تواند یکی از دلایل عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده باشد، ضروری است یک آسیب‌شناسی دقیق برای وضعیت آینده فیلم‌ها و اکران آن‌ها در سینماها صورت گیرد تا با چینش مناسب‌تر فیلم‌ها، راهکار برای تبلیغ‌های موثر، ارائه بلیت‌ با قیمت‌های شناور و ... از سوت وکور ماندن سالن‌های سینمایی و بی‌تماشاگر ماندن فیلم‌ها جلوگیری کرد.

رئیس انجمن سینماداران گفت: اکران نوروزی ضعیفی را پشت سرگذاشتیم که عمده‌ترین دلیل آن، فیلم‌های انتخاب شده بودند بنابراین باید برای اکران عید فطر، فیلم‌های بهتری روی پرده بروند.

محمدقاصد اشرفی در گفت‌وگویی با ایسنا ارزیابی خود از اکران نوروزی که تعداد مخاطبانش به 900 هزار نفر هم نرسیده را اینطور تشریح کرد: آنچه من از پیگیری و گفت‌وگو با تماشاگران در سالن‌ سینما درک کردم این بود که اکران بسیار ضعیفی داشتیم و برخلاف صحبت‌های برخی دوستان و همکاران درباره گرانی بلیت، معتقدم اصلاً چنین عاملی در اکران ضعیف نوروز دخیل نبود، چرا که تماشاگران پس از دیدن بعضی فیلم‌ها با نارضایتی از سالن بیرون می‌آمدند و  آنچه از فیلم انتظار داشتند حاصل نمی‌شد. در واقع حتی فیلم‌هایی که با عنوان کمدی معرفی می‌شدند هم نتوانستند خیلی مخاطب را راضی کنند.

 
او درباره پیش‌بینی‌ خود از اکران عید فطر گفت: برای آن مقطع باید تصمیم دیگری گرفته شود. در اکران نوروز تجربه کردیم که اگر فیلم خوب بویژه کمدی خوب داشتیم ، نتیجه اکران نوروزی بهتر می‌شد چون این فیلم‌ها مناسب اکران در نوروز نبودند. ما برای تئاترهای آزاد مراجعه‌کننده خوبی داشتیم و اگر فیلم‌های مناسبی با این تعطیلات انتخاب می‌شدند می‌توانستیم نوروز خوبی را در سینماها تجربه کنیم که متاسفانه از دست رفت و حالا باید رایزنی شود تا تصمیم درستی برای اکران عید فطر بگیریم.

 
اشرفی در پاسخ به اینکه آیا طرح ویژه ماه رمضان از افطار تا سحر در سینماها اجرا می‌شود؟ بیان کرد: در این‌ مورد درخواستی نداشتیم و تصمیمی گرفته نشده است. باید در شورای صنفی نمایش مسئله مطرح شود و فکر می‌کنم اگر به این نتیجه برسیم که چنین درخواستی را مطرح کنیم، درصورت تبلیغ خوب، به نتیجه آن می‌توان امیدوار بود.

او یاداور شد: یکی از دلایل اکران ضعیف نوروز به میزان سفرها در تعطیلات نوروز هم ربط داده می‌شود و شاید مردم با پایان تعطیلات، علاقه داشته باشند به تماشای فیلم‌های سینمایی بنشینند و بتوانند در اکران ماه رمضان این فرصت را پیدا کنند، اما این موضوع هم به شرط اطلاع‌رسانی خوب، صدا و سیما اتفاق می‌افتد.

مجموع آمار فروش فیلم‌های اکران نوروزی بر اساس اطلاعاتی که در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا) تا ساعت پایانی روز ۱۳ فروردین درج شده، ۳۳ میلیارد و ۴۱۰ میلیون تومان با ۸۷۳ هزار و ۲۵۷ نفر تماشاگر است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین