کد خبر: ۳۳۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۰
به گفته مرتجا، اگر شاعری تصمیم بگیرد برای جذب مخاطب به طور عمدی دست به ساده‌نویسی بزند موجب کاهش ذائقه و سلیقه شعری مردم می‌شود که آن را می‌توان خیانت ادبی دانست.
 یک شاعر با اشاره به تاثیر فعالیت‌های مجازی بر ادبیات گفت: نوشتن در فضاهایی مانند فیسبوک که تشویق (لایک) حلقه‌ای از آشنایان و افراد ناآشنا با شعر و ادبیات را به دنبال دارد موجب دامن زدن به توهم شاعری در بین افراد شده است.

 محمدحسن مرتجا در بازدید از دوازدهمین نمایشگاه کتاب هرمزگان افزود: البته نمی‌توان تمام نوشته‌های فیسبوکی را آفت و آسیب دانست. معرفی ادبیات مهاجرت و آثار نویسندگان و شاعران دور از کشور نیز در همین فضای مجازی انجام می‌شود که می‌توان گفت بهترین استفاده از فیسبوک است.

او اضافه کرد: ورود جدی به عرصه شعر و ادبیات مستلزم مطالعه و شناخت دقیق ریشه‌های ادبی است و بدون چنین شناختی، فعالیت ادبی ابتر و ناقص خواهد بود.

مرتجا که به تازگی مجموعه شعر «رو‌به‌رو در سه پرده» را منتشر کرده است گفت: با وجود نام‌ها و قله‌های بلندی که در ادبیات کلاسیک و معاصر ایران وجود دارد افراد باید در به کار بردن عنوان شاعر برای خود دقت و وسواس زیادی داشته باشند که متاسفانه این‌گونه نیست.

او در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسشی درباره جریان‌های رواج‌یافته در شعر موسوم به ساده‌نویسی و فرم‌های مقابل آن گفت: سرودن شعر جریانی خودخواسته نیست بلکه ناخودآگاه و خودجوش است و به همین دلیل شاعر پیش از سرایش نمی‌تواند در این‌باره تصمیم‌گیری و فرم شعر را انتخاب کند.

به گفته مرتجا، اگر شاعری تصمیم بگیرد برای جذب مخاطب به طور عمدی دست به ساده‌نویسی بزند موجب کاهش ذائقه و سلیقه شعری مردم می‌شود که آن را می‌توان خیانت ادبی دانست.

این شاعر در جمع‌بندی این بخش از سخنان خود اظهار کرد: صادقانه کار کردن باید اولین اولویت هنرمندان باشد و فرم و شکل اثر در مرتبه‌های بعدی اهمیت قرار می‌گیرد.

او به شاعران جوان توصیه کرد به جای جویای شهرت بودن، همچون مفاخر ادبیات فرزند زمان خود باشند و جهان‌بینی خاص خود را به عرصه هنر منتقل کنند.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین