|
|
امروز: دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۳۳۰۵۷
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۱
سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان روز پنجشنه و در نخستین نشست خبری خود در سال جدید میلادی، از سفر قریب الوقوع وزیر امور خارجه آمریکا به اسلام آباد با هدف انجام مذاکرات راهبردی میان دو کشور خبر داد.
خانم 'تسنیم اسلم' بدون اشاره به روز دقیق سفر 'جان کری' به اسلام آباد، گفت: مذاکرات راهبردی میان پاکستان و آمریکا در ماه جاری میلادی (ژانویه) برگزار خواهد شد و جان کری وزیر خارجه آمریکا در راس یک هیات عالی رتبه و با هدف شرکت در این مذاکرات، به اسلام آباد سفر خواهد کرد.

دور قبلی مذاکرات راهبردی میان پاکستان و آمریکا، ماه ژانویه سال 2014 در واشنگتن برگزار شد.

در این مذاکرات که در سطح وزرا انجام می شود، معمولا موضوعاتی چون انرژی، امنیت، ثبات راهبردی، منع گسترش سلاح های هسته ای، مبارزه با تروریسم، اقتصاد و مسایل مربوط به امور دفاعی و امنیتی مورد بحث و گفت و گو قرار می گیرد.

مذاکرات راهبردی میان پاکستان و آمریکا از سال 2010 آغاز شد و از آن سال تاکنون، چند دوره از این مذاکرات انجام شده است. اما بعد از سال 2011، به دلیل ایجاد برخی مسایل و اختلافات پی در پی میان دو کشور، انجام این گفت و گو ها برای مدت سه سال (تا ژانویه 2014) متوقف شد.

مقامات پاکستان می گویند که با آغاز دور جدید دولت نواز شریف در این کشور، روابط اسلام آباد – واشنگتن نسبت به چند سال قبل بهبود یافته و از سرگرفته شدن مذاکرات راهبردی میان دو کشور بعد از شروع بکار دولت جدید نواز شریف، نشانه بهبودی روابط میان پاکستان و آمریکا است.

آمریکا، به رغم اینکه خود را کشور دوست و هم پیمان پاکستان می داند، اما رویکردهای تروریست پرورانه واشنگتن در منطقه و نیز حملات مرگبار هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به مناطقی از پاکستان موجب شده است تا احساسات ضدآمریکایی در میان افکار عمومی این کشور به خصوص در سال های اخیر، تشدید شود.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین