|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۵
کد خبر: ۳۳۰۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹

 در دو سال و نیم گذشته، صدا و سیما، ۱۵ درصد از مخاطبان اخبار خود را از دست داده و به همین میزان، بر تعداد کاربران فضای مجازی، افزوده شده است.

 مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا)، در یک نظرسنجی، با طرح پرسشِ «شما اخبار روز جامعه را بیشتر از چه منبعی پیگیری می‌کنید»، به سراغ مردم رفته است.

این نظرسنجی، شهریور امسال، در یک جمعیت آماری که ۱۵۸۱ نفر بوده و همگی بالای ۱۸ سال داشته‌اند، به صورت تلفنی انجام شده و نتیجه آن با نظرسنجی مشابه در اسفند ۱۳۹۷ (دو سال و نیم پیش) مقایسه شده است.

بر اساس این نظرسنجی، مشخص می‌شود در دو سال و نیم گذشته، تعداد کسانی که اخبار روز جامعه را از صدا و سیما پیگیری می‌کنند، به شدت افت پیدا کرده و از ۵۷.۷ درصد به ۴۲.۱ درصد رسیده است که کاهشی ۱۵ درصدی را نشان می دهد. به عبارت دیگر، در حال حاضر، تنها کمی بیش از ۴۰ درصد از مردم برای دریافت خبرها، به رادیو و تلویزیون داخلی مراجعه می‌کنند.

در مقابل، مراجعه به فضای مجازی برای آگاهی از اخبار روز، رشدی چشمگیر داشته و از ۲۶.۱ درصد در اسفند ۹۷ به ۴۱.۴ درصد در شهریور ۱۴۰۰ رسیده که نشان‌گر افزایش ۱۵ درصدی استقبال مردم به شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خبری است. بر این اساس، مشخص می‌شود آن ۱۵ درصدی که از مخاطبان صدا و سیما کم شده‌اند، به کاربران فضای مجازی افزوده شده‌اند.

همچنین این نظرسنجی مشخص می‌کند سهم شبکه‌های ماهواره‌ای در خبررسانی به مردم، در دو سال و نیم گذشته تغییر چندانی نکرده است و از ۵.۳ درصد به ۵.۱ درصد رسیده و همچنان سومین منبع دریافت خبر در کشور به شمار می‌آید.

دوستان و آشنایان و روزنامه‌ها، در رده‌های چهارم و پنجم این نظرسنجی قرار دارند که هر دو با کاهش مخاطب روبه‌رو بوده‌اند. اگر دو سال و نیم پیش، ۴.۹ درصد مردم اخبارشان را از دوستان و آشنایان می‌گرفته‌اند، اکنون این درصد به عدد ۲ رسیده است. سهم روزنامه‌ها هم در خبررسانی به شدت کاهش یافته و از ۱.۸ درصد به ۰.۲ درصد رسیده که به صفر خیلی نزدیک است.

اگر این روند در آینده هم ادامه یابد، باید منتظر این باشیم که صدا و سیما بیشتر از گذشته، سهم خود در خبررسانی را به رقیب قدرتمندش که همان فضای مجازی است، واگذار کند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین