|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۰
کد خبر: ۳۲۳۲۵
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۵۶
در این مراسم‌ سخنرانان در وصف و ثنای حضرت امام رضا (ع) سخنرانی کرده و مداحان اهل بیت(ع) به مداحی پرداختند. برخی زائران برای شرکت در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) با پای پیاده راهی مشهد مقدس شده بودند.
مراسم سوگواری شهادت ثامن الحجج علی ابن موسی الرضا (ع)، همزمان با 30 صفر با حضور عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام با شور و شعور خاصی در سراسر ایران برگزار شد.

 عزاداران و ارادتمندان امام هشتم شیعیان جهان - که به حق یکی از شخصیت‌های ماندگار تاریخ اسلام بوده و خواهد بود - با تجمع در اماکن متبرکه، مساجد، حسینیه‌ها و امام‌زادگان در قالب هیات‌های عزاداری و دسته جات سینه زن و زنجیر زن به عزاداری پرداختند و فریادهای لبیک یا رضا(ع) و یا حسین(ع) در سراسر ایران طنین انداز شد. بیرق‌های سیاه بر سر در منازل و معابر نشان از عزای شهادت هشتمین اختر تابناک آسمان امامت و ولایت دارد.

در این مراسم‌ سخنرانان در وصف و ثنای حضرت امام رضا (ع) سخنرانی کرده و مداحان اهل بیت(ع) به مداحی پرداختند. برخی زائران برای شرکت در مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) با پای پیاده راهی مشهد مقدس شده بودند.

درسالروز شهادت جانگداز هشتمین خورشید ولایت و امامت ، صاحب مقام کرامت و رضایت، بزرگ‌ترین کاروان پیاده زائران رضوی بامداد سه‌شنبه به مشهد الرضا و حرم مطهر رضوی رسید. این کاروان پیاده 4 هزار و 500 نفری بانوان با عنوان حامیان ولایت رهپویان حضرت مهدی(عج) در 3 روز مسیر 120 کیلومتری شهرستان نیشابور به مشهد را عاشقانه با پای پیاده طی کردند و به مناسبت سالروز شهادت حضرت رضا (ع) به این آستان ملکوتی مشرف شدند.

حرم ملکوتی امام رضا(ع) از ساعت 9 صبح امروز - سه‌شنبه 30 صفر - و در ادامه عزاداری‌های روز‌های قبل، ماوای موج خروشان جمعیت عزاداری بوده است که با عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از همه نقاط ایران اسلامی و همچنین دیگر بلاد دنیا از هر نژاد و ملیتی به این مکان قدسی مشرف شده‌اند و در دو نوبت قبل و بعد از نماز جماعت ظهر و عصر در رواق امام خمینی(ره) به عزاداری پرداختند.

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام رضا در حسینیه ها ، تکایا ، مساجد و منازل در نقاط مختلف مشهد الرضا برپاست و خیابان های منتهی به حرم رضوی مملو از حضور زائران و دسته‌های عزاداری است و ایستگاه‌های پذیرایی از زائران در نقاط مختلف شهر با شربت و چایی از عزاداران پذیرایی می‌کنند.

هیئت‌های عزادار زنان نوغان مشهد نیز با برگزاری مراسم تشییع نمادین پیکر مطهر امام رضا(ع) در مصیبت شهادت آن حضرت به سوگ نشستند و با شاخه‌های گل در دست در این مصیبت با نجوای یا رضا رضا عزاداری کردند.

زنان نوغان نخستین عزاداران تربت پاک امام هشتم (ع) و اولین کسانی هستند که برای خنثی کردن توطئه مامون حتی از جان و مال و ارثیه خود گذشتند تا به دفاع از امامت و ولایت بپردازند ، بعد از تشییع کردن امام رضا(ع) نیز در جوار مدفن آن امام همام در رثایش گریستند و این سنت را به قدمت 12 قرن زنده نگه داشته و آن را به دخترانشان انتقال داده‌اند.

اقشار مختلف مردم شهر مقدس قم نیز که در این روزهای پایانی ماه صفر رنگ و بوی ماتم به خود گرفته و یکپارچه سیاهپوش و عزادار شده بود مجالس عزاداری متعددی را در مساجد و حسینیه‌ها برپا کردند و در ماتم شهادت جانسوز امام رئوف و مصائب حضرت سید الشهدا (ع) و یاران فداکارش به عزاداری پرداختند.

در کیش نیز این مراسم در جوار مزار شهدای گمنام برگزار شد.

هیئت‌های مذهبی ریگان نیز از محل مسجد حضرت ابوالفضل (ع)به سمت مصلای نماز جمعه به عزاداری و سینه سزنی پرداختند و در رثای شهادت امام مهربانی اشک ماتم ریختند.

مراسم ویژه عزاداری شهادت امام رضا(ع) هم‌چنین در هشت امامزاده شاخص سطح استان ایلام برگزار شد. مردم شهر میمه نیز مانند هر سال در سالروز شهادت امام رضا(ع) مسیری هشت کیلومتری تا امامزاده سیدفخرالدین در زرین آباد دهلران را طی کرده و مراسم ویژه عزاداری را در آن امامزاده برگزار کردند.

هم‌چنین مراسم معنوی عزاداری شهادت آقا علی ابن موسی الرضا(ع) در شهرستان هفتکل در حسینیه شهدای گمنام این شهرستان برگزار شد.

برخی خراسان شمالی را استان باب الرضا(ع) و گنجینه فرهنگ ها می‌دانند؛ باب الرضا از آن جهت که دروازه ورودی به آستان مبارک امام هشتم شیعیان است و گنجینه فرهنگ‌هاست بدان خاطر که رنگین کمانی از فرهنگ ها و اقوام مختلف اعم از کرد و ترک و فارس و ترکمن را در خود جای داده است.

مراسم عزاداری شهادت امام رضا(ع) برای این مردم که در جوار بارگاه امام هشتم زندگی می‌کنند، رنگ و بوی دیگری داشت.

دستجات و هیات‌های حسینی مردمی بخش‌های مختلف استان‌های آذربایجان شرقی و غربی نیز از صبح روز سه‌شنبه به عزای امام هشتم نشستند. در تبریز با اجتماع در مسجد تاریخی کبود این شهر و در مساجد ارومیه با نوحه خوانی و سینه زنی، در سالروز شهادت امام رضا (ع) عزاداری کردند.

صحن امامزاده حسن البرز نیز مملو از کسانی بود که آرزوی مشترک‌شان حضور در بارگاه ملکوتی امام رضا (ع) است و دل‌های‌شان به سوی مشهد الرضا پر می‌کشد.

عاشقان امامت و ولایت هم‌چنین در نقاط مختلف شهراصفهان، در روز سی ام صفر در مساجد ، تکایا و حسینیه ها با سینه زنی و زنجیر زنی و عزاداری عشق و ارادت خود را به امام رضا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.

برخی شهروندان نیز ب‍‍ا ب‍رپ‍‍ای‍‍ی ای‍س‍ت‍گ‍‍اه‌های ص‍ل‍وات‍‍ی درم‍‍ع‍‍اب‍ر ع‍م‍وم‍‍ی از ع‍زاداران و ه‍ی‍‍ئت‌ه‍‍ای ع‍زاداری پ‍ذی‍رای‍‍ی م‍‍ی‌کرند. پیر و جوان، زن و مرد، کودک و خردسال در این مراسم حضور داشتند و پابه‌پای هم به عزاداری پرداختند.

مردم شهرها و روستاهای استان چهارمحال و بختیاری هم با به راه انداختن دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی و قرائت زیارت امام رضا(ع) به عزاداری به مناسبت غم از دست دادن امام هشتم شیعیان پرداختند.

هم‌چنین مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) در 30 امامزاده شاخص خراسان جنوبی نیز با عنوان سوگواره «امام مهربانی» برگزار شد.

در خوزستان هیئت عزاداری نینوائیان مراسم سینه زنی برگزار کرد و هم‌چنین مسوولان خبر دادند که ۳ هزار و ۵۰۰ زائر عراقی جهت شرکت در مراسم عزاداری امام رضا (ع) از مرزهای خوزستان وارد کشور شدند.

مراسم عزاداری در شهرها و روستاهای استان هرمزگان نیز به صورت سنتی و بسیار با شکوه برگزار شد. در این مراسم مداحان اهل بیت (ع) نوحه هایی در سوگ ائمه (ع) خواندند و همزمان با آن مردم و جوانان استان با شیوه ای زیبا و هماهنگ به سینه زنی و عزاداری پرداختند.

برنامه‎های عزاداری آخر ماه صفر در حسینیه اعظم زنجان نیز - که همزمان با رحلت پیامبر اکرم(ص)، امام حسن مجتبی (ع) آغاز شده بود – امروز به مناسبت شهادت امام رضا (ع) در این حسینیه ادامه یافت. برنامه‌های ویژه نیز در مساجدی که به نام امام رضا (ع) متبرک است مانند هر سال در استان زنجان برگزار ‎شد.

در شیراز عزاداری در رثای امام هشتم(ع) براساس روال سال‌های گذشته در آستان مقدس شاهچراغ(ع) با خواندن زیارت عاشورا، عزاداری عمومی با حضور مردم و هیئت‌های عزاداری و برگزاری برنامه سفره صلوات برگزار شد.

امسال شهرستان سمنان در عزای شهادت امام رضا(ع) به صورت ویژه با محوریت امامزاده یحیی بن موسی (ع) برادر گرانقدر ایشان برنامه‌های سینه زنی و زنجیر زنی را با حضور اقشار مختلف مردم و سیاه پوش کردن و فضا سازی شهری، نصب احادیثی از امام رضا (ع) در سطح شهر به صورت بنر و حرکت دسته جات عزاداری از میدان سی سر و میدان امام برگزار کرد.

مراسم شهادت امام رضا(ع) امروز سه شنبه از ساعت 9 صبح از مسجد امام علی ابن ابیطالب تا مسجد جامع زاهدان با حضور هیئت‌های مذهبی، اقشار مختلف مردم و مسئولان همراه با نوحه خوانی، زنجیرزنی و سینه‌زنی برگزار ‌شد.

مردم شهرستان سنندج مرکز استان کردستان نیز امروز با حضور در مرقد هاجره خاتون خواهر امام رضا (ع) در سنندج به عزاداری پرداختند

مراسم شهادت امام رضا (ع ) در کرمانشاه نیز در مسجد امیر المومنین (ع) برگزار شد.

هم‌چنین مراسم سالروز شهادت امام رضا(ع) در بیش از 350 کانون فرهنگی و هنری مساجد استان کهکیلویه و بویر احمد برگزار می شود

مردم گلستان نیز در هر شهر و روستا سالروز شهادت حضرت امام علی بن موسی الرضا(ع) را در مسجد و تکایا به عزاداری پرداختند.

در استان گیلان نیز سوگواران امام رضا (ع) عاشقان خاندان آل الله که از کاروان زائران مشهدالرضا جا مانده اند با حضور در مرقد مطهر فاطمه اخری، خواهر گرامی امام رضا(ع) در رشت مراسم عزاداری سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج را برگزار کردند.

مراسم عزاداری سالروز شهادت امام هشتم شیعیان حضرت علی بن موسی الرضا(ع) با حضور مردم، هیئات مذهبی، طلاب، بازاریان، اصناف و مسئولان در محل حوزه علمیه کمالیه خرم آباد نیز برگزار شد.

هم‌چنین در استان مرکزی، همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی، هیئت‌های عزاداری و سوگواری امام هشتم شیعیان به‌سمت حرم مطهر امامزاده محمدعابد(ع) برادر امام رضا(ع) در مشهد میقان اراک رفتند و مراسمی حزن‌انگیز را برگزار کردند.

مردم مازنداران نیز با حضور در موقوفات و تکایا از جمله موقوفه محمودآباد به عزاداری برای ثامن‌الحجج(ع) پرداختند.

مراسم سوگواری و عزاداری در مساجد و حسینیه‌های شهرهای همدان، ملایر، نهاوند، تویسرکان، رزن، اسدآباد، کبودرآهنگ، فامنین، بهار و قهاوند برگزار شد و پرچم عزای اهل بیت (ع) و پارچه نوشته های سیاه و سبز رنگ با مضمون یا ثامن الحجج (ع) و یا حسین (ع) در این ایام سوگ و اندوه در خیابانها، کوچه ها، مساجد، تکایا و بقاع متبرکه به اهتزاز درآمده و طنین عزای اهل بیت که از آغاز محرم به گوش می رسید در فضای همدان طنین انداز شد.

در یزد نیز مراسم عزاداری، مداحی و سینه‌زنی برای امام رضا (ع) همراه با تدفین شهدای گمنام انجام شد

مراسم سالروز شهادت حضرت امام رضا(ع) در برخی کشورهای دیگر از جمله در شهرهای مختلف امارات متحده عربی؛ ابوظبی، دوبی، العین، شارجه و راس‌الخیمه برگزار شد.
منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین