|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۰۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۲


وزیر نفت هند اعلام کرد کشورش خواهان متنوع کردن واردات نفت خود از جمله ازسرگیری واردات از ایران و ونزوئلا پس از روی کار آمدن جو بایدن، رییس جمهور منتخب آمریکاست.

به گزارش ایسنا، هند پیش از وضع تحریمهای یکجانبه توسط دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا علیه صادرات نفت ایران و ونزوئلا، مشتری نفت این دو کشور عضو اوپک بود.

دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در پاسخ به پرسشی درباره تمایل کشورش برای تسهیل تحریمهای دولت آمریکا علیه ایران و ونزوئلا گفت: به عنوان خریدار مایلم مکانهای خرید بیشتری داشته باشم و برای خرید نفت به مقصدهای بیشتری مراجعه کنم.

هند سابق بر این بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین بود اما در ماه مه سال ۲۰۱۹ خرید نفت ایران را متوقف کرد و خرید نفت ونزوئلا را در پی تشدید تحریمهای واشنگتن علیه این کشور آمریکای جنوبی در ماههای اخیر به میزان چشمگیری کاهش داده است.

بایدن معاون رییس جمهور در دوران باراک اوباما بود که توافق ۲۰۱۵ برجام میان ایران و شش قدرت جهان امضا شد. وی اظهار کرده که مایل است به تهران مسیر بازگشت به دیپلماسی را عرضه کند.

هند که سومین واردکننده بزرگ نفت جهان است، خواهان متنوع کردن واردات نفت برای خرید نفت ارزانتر، کاهش هزینه واردات و صرفه جویی در ارز خارجی است.

تحریمها علیه ایران و ونزوئلا حداکثر سه میلیون بشکه در روز معادل سه درصد از عرضه جهانی نفت را از بازار حذف کرده است.

شرکت نایارا انرژی که غول نفتی روس نفت روسیه در آن سهم دارد، خرید نفت ونزوئلا را در ژوئن امسال متوقف کرد. شرکت ریلاینس اینداستریز از دولت آمریکا برای ادامه واردات نفت ونزوئلا در برابر صادرات دیزل تا اکتبر اجازه دریافت کرده بود.

بر اساس گزارش رویترز، وزیر نفت هند همچنین از کشورهای تولیدکننده نفت خواست روی یک قیمت گذاری منطقی تر و مسئولانه برای کمک به خریداران آسیایی کار کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین