کد خبر: ۳۰۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۳
در دانشگاه باید التزام و تعهد مشخص باشد. مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها امری مهم و دانشگاه به عنوان یک سازمان مسوولیت اجتماعی دارد و باید منشاء تاثیرات در جامعه باشد.
در مراسمی با حضور معاونین فرهنگی دانشگاهها از«منشور حقوق دانشجویی» رونمایی شد.
 
دکتر سیدضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیرعلوم دراین مراسم اظهار کرد: بعد از یک سال تلاش مشترک، جا دارد به ارزیابی عملکرد خود در حوزه‌ههای فرهنگی دانشجویی بپردازیم. ما اهل نقد و نقادی هستیم و باید اهل نقدپذیری هم باشیم. باید چنانکه به نقد حوزه‌های دیگر می‌پردازیم، نقد خویشتن را نیز داشته باشیم و این الگو را ارائه بدهیم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم نشست امروز را سومین فرصت گفت‌وگوی متقابل معاونان فرهنگی دانشگاه‌ها و وزارت علوم اعلام کرد و در توضیح هدف این نشست گفت: دور هم جمع شده‌ایم تا راه طی شده و افق پیش‌رو را ترسیم کنیم و بگوییم از منظر خود چه کرده‌ایم و در آینده چه کارهایی باید انجام شود.
 
هاشمی با بیان اینکه رسالت حوزه فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها، پیوند دادن دانشگاه به جامعه است، ادامه داد: یکی از کاستی‌های ما در همین زمینه است که نتوانسته‌ایم سرمایه‌های دانشگاهیان را آنچنان که شایسته است در خدمت جامعه قرار دهیم و همچنین اساتید و دانشجویان نگاه واقع‌بینانه به دانشگاه ندارند. جامعه نیز استقبال مناسبی از پیوند با دانشگاه نداشته است و مدیریت دانشگاه‌ها برای برقراری این پیوند تلاش کافی نداشته‌اند. ما نیز به عنوان مدیریت فرهنگی، بستر مناسبی فراهم نکرده‌ایم اما می‌دانیم که پیوند دادن دانشگاه به جامعه یک اولویت است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در توضیح چگونگی شکل‌گیری پیوند بین دانشگاه و جامعه گفت: در دانشگاه باید التزام و تعهد مشخص باشد. مسوولیت اجتماعی سازمان‌ها امری مهم و دانشگاه به عنوان یک سازمان مسوولیت اجتماعی دارد و باید منشاء تاثیرات در جامعه باشد.
 
هاشمی با بیان اینکه دانشگاهیان متولی تزریق و ترویج عقلانیت در جامعه هستند، افزود: عقلانیت در مقابل هیجانات کاذب تعریف می شود و دانشگاه‌ها باید الگوی عقلانیت برای جامعه باشند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم همچنین یکی از ضعف‌های موجود را نبود هماهنگی بین دانشگاه‌های مختلف دانست و در توضیح ساختار اصلی حوزه فرهنگی توضیح داد: ستادی به نام دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی وجود دارد که هدف آن پرداختن به برنامه‌ریزی فرهنگی با نگاهی علمی است.
 
هاشمی تصریح کرد: حوزه فرهنگ حوزه پیچیده است و متاسفانه همگان خود را مدیری لایق برای فرهنگ می‌دانند و تاکنون نگاه‌های غیرتخصصی عوارض فراوانی داشته است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم اتاکید کرد: دفتر پشتیبانی و امور فرهنگی و اجتماعی نیز تامین سازوکارهای مناسب برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، علمی، مدنی و سیاسی دانشجویان را به عهده دارد.
 
وی همچنین با معرفی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی ادامه داد: تولید ادبیات نظری و راهبردی در حوزه فرهنگ با تاکید بر رسالت و ماموریت فرهنگی و اجتماعی نظام آموزش عالی هدف این پژوهشکده است.
 
هاشمی در ادامه تاکید کرد: کرامت دانشگاهیان باید مورد توجه باشد ولی متاسفانه تاکنون تصویر درستی از جایگاه دانشگاهیان به جامعه عرضه نشده است و رسانه‌ها گاهی تصویری غلط ارائه می‌دهند. این درحالیست که دانشگاهیان چشم و چراغ ملت هستند و نه خطر و تهدیداتی برای جامعه.
 
وی ادامه داد: همچنین انتظارات گوناگون و سلایق نیز باید به رسمیت شناخته شود که این مساله با یک بخشنامه حل نمی‌شود و مساله‌ای دشوار است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تقویت مشارکت دانشگاهیان به عنوان یک اصل مورد توجه را یکی دیگر از اصول راهنما دانست و ادامه داد: همچنین باید از ظرفیت موجود بهره‌گیری حداکثری داشته باشیم که یکی از اقدامات در این زمینه انتشار منشور حقوق دانشجویی است.
 
هاشمی همچنین با بیان اینکه ما از ناحیه اعتماد اجتماعی دچار مشکل هستیم، توضیح داد: ما به هم اعتماد نداریم و دانشگاه باید پیشگام این حرکت باشد. اعتماد اجتماعی نخ تسبیح پیوند ماست و این اعتماد باید ارتقاء یابد.
 
وی تاکید کرد: قانونمندی، عقلانیت، اعتدال، مدارا و گفت‌وگو باید مورد توجه قرار گیرد و در سال گذشته دانشگاه‌های تبریز، اردبیل، مازندران و بابلسر پیشگام در عرصه گفتمان اعتدال بودند.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با بیان اینکه تقویت ارزش‌های اسلامی یکی دیگر از اصول راهنمای جدید است، توضیح داد: بعضی‌ها دانشگاه اسلامی را به شعار اسلامی و تقویت شعارها تعریف می‌کنند، اما شعارها و نمادها باید همراه با تقویت هنجار باشد. یعنی نمی‌توان رفتار اسلامی نداشت اما شعار اسلامی داد.

 هاشمی در بخش دیگری از این نشست، به معرفی منابع الهام‌بخش اصول و مبانی جدید پرداخت و در این باره گفت: دیدگاه‌ها و بیانات امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری، اسناد و قوانین مصوب نظام، برنامه، اصول و خط مشی دولت تدبیر و امید و همچنین برنامه‌های وزیرعلوم جزو منابع الهام‌بخش اصول هستند.
 
وی همچنین به ارائه سیاست‌ها پرداخت و گفت: بهره‌گیری از تحقیقات علمی و تقویت پژوهش‌های فرهنگی و اجتماعی از اولویت‌های ماست.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ادامه داد: همچنین تقویت سازمان‌های مردم نهاد در دانشگاه‌ها اهمیت بسیاری دارد، چنانچه قرار است تشکل‌های دانشجویی را به عنوان NGO به وزارت کشور معرفی کنیم. وزارت کشور معتقد است 5 الی 6 هزار NGO فعال وجود دارد این درحالیست که در دانشگاه‌ها بیش از 10 هزار NGO فعال داریم که شامل انجمن‌های علمی، تشکل‌ها و... می‌شود.
 
هاشمی همچنین توسعه زیرساخت بخش فرهنگ، غنی‌بخشی اوقات فراغت، حمایت از تشکل‌ها و نشریات و تقویت نشاط و امید را جزو سیاست‌های جدید معرفی کرد.
 
به گفته وی، توسعه کرسی‌های آزاداندیشی جزء اولویت‌هاست که تاکنون مطلوب نبوده است.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم در توضیح منشور حقوق دانشجویی که رونمایی از آن امروز انجام شد، گفت: تهیه منشور کاری است که در ستاد انجام شده و یک سال زمان برده است. قرار بوده براساس ضوابط و‌آیین‌نامه، منشوری نوشته شود که دانشجویان براساس قوانین موجود بدانند چه ظرفیت‌ها و اختیاراتی دارند.
 
هاشمی تصریح کرد: ما قانون‌گذار نیستیم بلکه با اتکا به قوانین، اهم موادی که می‌تواند برای دانشجویان مفید باشد را جمع‌آوری کرده‌ایم.
 
وی فرهنگ‌سازی را هدف تدوین این منشور دانست و گفت: می‌خواهیم به دانشجویان القا کنیم که با اتکا به ظرفیت‌های قانونی فعالیت‌های خود را تنظیم کنند و اگر قوانین خوب تصویب شود، یک مبنای مشترک داریم.
 
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به 11 بار بازنگری متن منشور حقوق دانشجویی تاکید کرد: دانشجویان باید خود را محق بدانند و به حقوقی که قانون تعریف کرده، قانع باشند و بیش از آن توقع نداشته باشند.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین