|
|
امروز: سه‌شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۱
کد خبر: ۲۹۶۴۴۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۷
امروز اعلام می‌کنیم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد دولت ایستاده، دولت مقاوم. امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.


«علی ربیعی» بعد از ظهر دوشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با گرامیداشت یاد و خاطره امام (ره) و قیام ۱۵ خرداد، گفت: چهاردهم و پانزدهم خرداد فرصتی برای دولت و اعضای آن فراهم می‌کند تا مجددا با آرمان‌های امام (ره)، انقلاب اسلامی و آنچه موجب ۱۵ خرداد شد - به عنوان نماد همیشگی با ظلم و استبداد – و همچنین مشی امام بیعت مجدد کرده و مشی امام را برای اداره جامعه مرور کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛سخنگوی دولت ادامه داد: برای اداره کشور ارجاع به نظرات امام (ره) الگویی است که پاسخ مثبتی به همراه دارد. امروز با کلیدواژه‌هایی نظیر اداره جامعه با نظر مردم و همه باهم بیش از هر زمان دیگری نیازمندیم.

ربیعی با بیان اینکه رحلت امام (ره) در خرداد ماه شوک عظیمی به مردم و جامعه بین‌المللی به همراه داشت، اظهار داشت: خوشبختانه با خرد جمعی و حمایت عمومی، انتقال رهبری صورت گرفت و امروز رهبری محور ثبات، مقاومت و تکیه‌گاه تحولات رو به جلو کشور شده است. این انتقال و شیوه آن هم مرهون دیدگاه و نظرات امام (ره) است.

وی با بیان اینکه در دولت بر اصول آرمانی امام مانند مبارزه با فقر، مردم‌باوری، توسعه، پیشرفت و قدرتمندتر شدن جامعه و در مقابل زور ایستادن تاکید داریم، تصریح کرد: در الگوی امام (ره) میزان رای ملت است. امام (ره) قدرت را از مردم و هرگونه تحولات سیاسی، اجتماعی را مبتنی بر خواست مردم می‌دانست. قطعا پیشرفت ایران در گرو استقلال و مبارزه با سلطه‌طلبی است که از آموزه‌های امام (ره) است. دولت تدبیر و امید به آرمان های امام(ره) متعهد است و در آن مسیر قدم بر می‌دارد. ربیعی با اشاره به آغاز به کار مجلس یازدهم خاطرنشان کرد: در هفته‌ای که بر سرمی‌بریم، افتتاح مجلس و تعیین هیات رییسه را داشتیم. از طرف دولت مجددا به همه نمایندگان و انتخاب‌های صورت گرفته در ارکان مجلس تبریک می‌گویم. دولت با احترام به استقلال مجلس از هیچ تلاشی برای انجام وظایف مجلس فروگذار نیست.

دولت دست دوستی به همه قوا دراز کرده است

وی گفت: امیدواریم همانگونه که قانون اساسی دولت را محور اداره امور اجرایی قرار داده و قوه مجریه که بار اجرایی را به دوش می‌کشد، مجلس تازه نفس هم به هم‌افزایی دولت در این مصاف بپیوندد و در عمل برای حل مشکلات و پیشرفت و توسعه کشور به کمک و توسعه کشور به پا خیزد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه این مهم تنها و تنها در حوزه عمل محقق می شود، تصریح کرد: دولت در زمان باقیمانده خود نه‌تنها به ادامه مسیر درست خدمتگزاری به ملت آن هم در سخت ترین شرایط تاریخی با قدرت ادامه خواهد داد بلکه نهاد سازی مناسب برای ادامه مسیر در دولت آینده را هم فراهم خواهد ساخت.

ربیعی خاطرنشان کرد: امروز اعلام می‌کنیم تا ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ از پا نخواهیم نشست و هیچ فرصتی را تلف نخواهیم کرد دولت ایستاده، دولت مقاوم. امروز دولت در مسیر مطلوب در حال حرکت است و با توجه به شرایط تحمیلی برای کاستن از نگرانی مردم برای هم افزایی و حل مسائل در این مسیر دشوار دست دوستی به سوی همه قوا دراز کرده است.

ضربه ۱۰۸ هزار میلیارد تومانی کرونا به ۱۳ رسته شغلی

وی گفت: معتقدیم در شرایط دشوار امروز کشورر، جامعه متحول شده با نیازهای متنوع، تحریم های کمرشکن و ضد بشری بی‌نظیر در تاریخ روابط بین الملل، فشار عظیم اقتصادی برای به چالش کشیدن بین مردم و نظام و فشار بی‌حد وحصر بر زندگی مردم، هجوم بی‌سابقه سیاسی علیه ایران و فشار بر امنیت روانی مردم، اقتصاد کوچک شده ناشی از تحریم، همه ارکان نظام در این شرایط با همه توان خود برای عبور اطمینان بخش و به سرمنزل مقصود بردن جامعه باید به طورهم افزا در کنار هم قرار بگیرند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری ادامه داد: ما دولتی با درآمدهای ارزی و فراوان و نجومی نبودیم، دولتی بودیم که با سخت‌کوشی و عقلانیت و تلاش بی محابا برای اداره کشور پرداخته‌ایم، به هم موارد پیش گفته توجه و به آن مدیریت موفق صد روزه کرونا را اضافه کنید، کووید ۱۹ فقط در ۱۳ رسته محاسبه شده ما را با ۱۰۸ هزار میلیارد تومان کسری درآمد و ضربه به کسب و کارها مواجه کرد.

سخنگوی دولت گفت: در اسفند سال گذشته ۶۵ هزار میلیارد تومان و در فروردین امسال حداقل ۴۳ هزار میلیارد تومان کسب و کارهای ما آسیب دیده است، ما در کنار موارد پیش گفته با کرونا هم مواجه هستیم، الگوی مدیریت کرونا به ما نشان داد که با همکاری و هماهنگی همه دستگاه‌ها از قوا تا نیروهای مسلح و حاکمیت واحد و دولت واحد و اعتماد بالای مردم به دولت می‌توانیم از همه بحران‌ها عبور کنیم.

ربیعی با بیان اینکه ما می‌توانیم برنامه‌های متعددی برای پیشرفت جامعه با همکاری با مجلس شورای اسلامی در پیش رو داشته باشیم، گفت: لوایح متعددی داریم که می‌توانیم با همکاری مجلس به نتایج خوبی برسیم، از سال ۹۲ با تلاش بی وقفه برای احقاق حق مردم از تحریم و تامین منابع ملی، از اقتصاد با همه توان و تلاش خود حرکت کردیم.

وی ادامه داد: این را همه مردم شاهد هستند که با وجود مشکلات واقعی اعم از تهدید زورگویان جهانی و تمام مشکلات موجود، نهراسیدیم و در ۵۵ ماه کارنامه درخشانی با رشد اقتصادی بالا، تورم پایین، درصد اشتغال قابل قبول و نرخ ارز تثبیت شده و پیشی دادن مزد بر تورم داشتیم.

سخنگوی دولت گفت: دولت در این دوره با روی کارآمدن دولت نامتعادل در ایالات متحده آمریکا که نه تنها ایران بلکه دنیا را با چالش روبرو ساخت، روزهای سخت و پرتلاش و نفس‌گیری را با همه توان و انرژی خود برای مدیریت این دوره انجام داد و امروز هم ایستاده و مقاوم به کار خود ادامه می‌دهیم.

به هر کشوری لازم بدانیم کالا صادر و وارد خواهیم کرد

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره حضور نفتکش‌های ایرانی در سواحل ونزوئلا و تهدیدهای‌آمریکا در این خصوص گفت: رفتن کشتی‌های حامل کالاها و صادرات ما تنها بخشی از تبادلات تجاری عادی و مرسوم میان ایران و همه کشورها و در اینجا ونزوئلا است. این نه یک اقدام سیاسی بود و نه ما قصد ارسال پیامی خاص به جایی را داشتیم، بلکه یک اقدام طبیعی براساس حرکت آزاد تجارت قانونی و مطابق با قوانین بین‌الملل میان دو کشور بود. درآینده نیز با قاطعیت هر جایی که بتوانیم تبادل کالا داشته باشیم اقدام خودمان را ادامه خواهیم داد.

سخنگوی دولت ادامه داد: با این وجود زیر ذره‌بین قرار گرفتن این معامله تجاری منجر به افشاشدن دوباره شکست سیاست تحریم علیه ایران و ونزوئلا شد و برای آمریکا چاره‌ای جز اعتراف به این شکست هم باقی نگذاشت.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ما به جایی نخواهد رسید و این هم نمونه و الگویی از این نظریه است از این پس نیز تاثیری بر اراده ما برای تداوم و تعمیق مناسبات تجاری با سایر کشورها هم نخواهد داشت.

وی تصریح کرد: ما به هر کشوری را لازم بدانیم هر کالایی را صادر و وارد خواهیم کرد و امیدوار هستیم که ایالات متحده آمریکا هم از سر تعقل و عقل‌گرایی شعاری را که خودشان سال‌ها می‌دادند که ما حافظ تجارت آزاد در آبراه‌ها هستیم و به بهانه این شعار، کشتی‌ها و ناوهای جنگی خودشان را به همه دنیا ارسال می‌کردند که تجارت آزاد در آبراه‌ها صورت بگیرد و امروز با بی خردی حداقل این شعار ظاهری خودشان را نقض نکنند.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه مواضع دولت ایران درباره رویکرد نژادپرستانه دولت آمریکا علیه سپاه پوستان این کشور اظهار داشت: ما در امور داخلی سایر کشورها دخالت نمی‌کنیم برخلاف ایالات متحده آمریکا که در هر گوشه‌ دنیا که مساله‌ای را نپسندد مداخله‌گرانه وارد می‌شود. اما این بدان معنا نیست که ما نسبت به آنچه که در خیابان‌های آمریکا می‌گذرد، بی‌تفاوت هستیم. ما از نزدیک ناآرامی و رفتار آمریکا با معترضان را زیر نظر داریم و نسبت به وجود تبعیض‌نژادی گسترده در این کشور که اکنون با اعمال خشونت بی‌سابقه‌ای همراه شده نگرانیم.

‌آمریکا صلاحیتی برای نصیحت دیگران ندارد

سخنگوی دولت تصریح کرد: این حوادث نشان می‌دهد که آمریکا کمترین صلاحیتی برای نصیحت دیگران درباره حقوق بشر ندارد. عدالت و آزادی‌های مدنی که به آن بهانه آمریکا در سایر کشورها دخالت می‌کند، این امر نشان می‌دهد که صلاحیت اظهارنظر هم در این زمینه‌ها ندارد.

ربیعی یادآور شد: دولت آمریکا باید به جای بی‌ثبات کردن جهان، وقت بیشتری برای اصلاحات ساختاری و سرو سامان دادن به مناسبات اجتماعی خودشان فارغ از تبعیضات و نابرابری‌های اقتصادی و نژادی بگذارد. امیدواریم دولت آمریکا از این وقایع و نحوه رفتار سایر کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در عدم مداخله در امور داخلی آمریکا درس لازم را برای عدم مداخله در امور سایر کشورها هم بتواند بگیرد.

مشکل آب غیزانیه تا دو هفته آینده حل می‌شود

سخنگوی دولت درباره آخرین وضعیت آبرسانی به غیزانیه خوزستان گفت: دولت از نیمه سال ۹۲ تا کنون بیش از ۸ میلیون نفر از هموطنان روستایی را از سیستم آب شرب و بهداشتی برخوردار کرده است و هدف‌گذاری کردیم که تا پایان دولت، اوایل سال ۱۴۰۰ این عدد به ۱۰ میلیون نفر برسانیم. در حالی که قبل از این دولت حدود یک میلیون نفر از آب شرب سالم برخوردار بودند.

سخنگوی دولت افزود: برای سرعت دادن به آبرسانی روستایی در نیمه دوم سال ۹۸ یک تصمیم ساختاری گرفتیم، شرکت آب فاضلاب روستایی (دولتی) با شرکت آب و فاضلاب شهری (غیردولتی) را یکپارچه‌سازی کردیم و شرکت آب و فاضلاب دادیم که هم به تصویب دولت و شورای عالی اداری رسیده است تا کار اجرایی هم افزایی شود.

ربیعی افزود: طرح آبرسانی غیزانیه از مدت‌ها قبل در دست اجرا بوده و از امروز شروع نشده است و از قبل شروع شده و اخیرا سرعت گرفته است.

وی در عین حال گفت: متوسط سرانه آب مصرفی در شهرها ۲۰۰ لیتر است، برای این بخش و اطرافش ۲۴۰ لیتر تدارک شده است، اما مصارف دام سبک و سنگین (تقریبا۱۰ هزار راس دام) در این منطقه وجود دارد که مصرف آب را با مشکل روبه‌رو کرده است.

ربیعی با اشاره به آخرین گزارش بروز رسانی شده درباره غیزانیه، گفت: حداکثر تا دو هفته دیگر با تزریق ۴۵ میلیارد تومان دیگر که قبل هم ۲۳ میلیارد تومان تزیرق شده بود، ۵۰ کیلومتر خط لوله و ایستگاه پمپاژ برای غیزانیه بزرگ نصب شده است و طرح تکمیل می‌شود و مشکل آبرسانی به این منطقه کاملا حل می‌شود. ۳۰ میلیارد تومان دیگر برای تکمیل برخی روستاهای پراکنده این منطقه در دست اقدام است.

وی گفت: مشکل آب در این منطقه، یک مشکل ۳۰ ساله است. در سال ۹۲ بیشتر روستاهای این منطقه برق و آب نداشتند و ۴۰ کلاس کانکسی در این منطقه داشتیم که امروز خوشبختانه هیچ کلاس کانکسی نداریم. اکنون همه روستاها برق و آب دارند و تا پایان سال ۹۹ تمام در روستاها نیز گازرسانی می شوند.

سخنگوی دولت افزود: متاسفیم اگر سرعت عمل لازم را در آبرسانی به غیزانیه نداشتیم و مردم به خیابان آمدند و عذر خواهی می‌کنیم. اما مردم شاهد هستند از سال ۹۲ به این طرف در حوزه های برق و جاده سازی و گازرسانی اتفاقات خوبی در این منطقه افتاده است و مشکل آب را نیز به سرعت برطرف می‌کنیم.

سیاستگذاری دولت به معنای "بخشنامه" و "باید بشود" نیست

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رییس کل بانک مرکزی درباره راهبرد تورمی دولت گفت: همین جا مایلم از تلاش‌های اقای دکتر همتی و همکارانش تشکرکنم که هم به رونق تولید کمک می کنند هم در ماجرای کرونا کمک کردند و هم سیاست‌های ارزی خود را با توجه به شرایط و سیاست‌های کنترل تورم پیگیری می‌کنند که کار طاقت فرسایی است.

وی افزود: دولت نمی‌تواند در این زمینه سیاستگذاری نکند، البته این به معنای " بخشنامه" و به معنای "باید بشود" نیست به معنای این است که ما تلاش‌ها و سیاست‌گذاری‌های متناسبی خواهیم داشت که این سیاست‌ها تورم زایی نکند. کارشناسان هم درست می‌گویند که بخشنامه ای نیست و ساز و کارها باید اصلاح شود.

ربیعی ادامه داد ما تا اسفند ۹۸ روند رونق مان به رغم تحریم خوب بود ما به نوعی سازگاری با تحریم داشتیم و به سمت تولید می‌رفتیم. حداقل در اقتصاد غیر نفتی ما مثبت شده بودیم و آمارها نشان می‌داد در اقتصادی غیرنقتی موفق شدیم کرونا در این ماجرا وقفه ایجاد کرد و فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و خدمات ما را تحت تاثیر قرار داد.

وی اضافه کرد: فکر می‌کنیم با سیاست‌های فاصله‌گذاری فیزیکی هوشمند مجدداً فعالیت این بخش‌ها به خصوص خدمات رونق خواهد گرفت و امیدواریم وارد مرحله رونق شویم. بنابراین با رونقی که در اسفند ۹۸ داشته اگر آثار کرونا را ازبین ببریم امیدواریم باز وارد مرحله رونق شویم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهوری خاطرنشان کرد: بانک مرکزی بر اساس متغیرهای موثر بر تورم پیش‌بینی تورم را برای یک سال آینده ۲۴ درصد محاسبه کرده است، ولی تاکید کرده که تلاش می‌کند با کنترل نقدینگی و ابزارهای جدید سیاست پولی خصوصاً ابزار عملیات بازار باز در حد ۲۲ درصد هم کاهش بدهد. تمام تلاش دولت در این جهت خواهد بود با سیاست گذاری لازم بتواند به این مهم دست پیدا کند.

نظر دولت تامین شورای نگهبان است ولی مجلس صرفا ایراد را بررسی کند

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری درباره حذف چهار صفر از پول ملی و دیدگاه شورای نگهبان دراین زمینه گفت: ایرادی که شورای نگهبان گرفت در باره رابطه با صندوق بین‌المللی پول و بندی است که گذاشته شده است. با توجه به مجموعه بررسی‌ها نظر دولت و بانک مرکزی تامین نظر شورای نگهبان است و ما می توانیم این بند را حذف کنیم که نظر شورای نگهبان هم تامین شود. امیدواریم مجلس هم صرفا به همین ایراد بپردازد و ما رفع ایراد انجام دهیم و کاری که سال‌ها برای آن کار کارشناسی شده و فکر می‌کنیم برای ساده کردن مبادلات هست، بتوانیم انجام دهیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به ایرنا درباره برنامه دولت برای کنترل قیمت مسکن در استانه جابجایی‌ها و اینکه دولت چه برنامه ای در این زمینه دارد گفت: ما برای مسکن راهی جز تولید انبوه و وادار کردن به خالی نماندن خانه‌ها نداریم. تولید راه کنترل قیمت مسکن به خصوص تولید برای طبقات متوسط به پایین است.

ربیعی اضافه کرد: جهت‌گیری ما در دولت، تولید برای دهک‌های متوسط رو به پایین است بنابراین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های حمایتی در اولویت تفاهم با وزارت راه و شهرسازی قرار گرفتند و تفاهم‌نامه‌های دو طرفه با اینها امضا شده است. طرح اقدام ملی مسکن به‌شکل فراگیر در دست اجراست و موجب خانه‌دار شدن مردم خواهد شد.

وی گفت: بخش‌هایی از بالا رفتن و بازی با قیمت‌ها در خانه‌های با قیمت بالاتر صورت می‌گیرد. البته اثر خود را خانه‌های ارزان هم می‌گذارد. ما در طرح اقدام ملی مسکن به سمت خانه‌دار کردن افرادی می‌رویم که نیازشان به مسکن نیاز اولیه برای زندگی است. بر همین اساس هم ساخت و تکمیل مسکن‌ مهر را در دستور کار قرار دادیم که یک میلیون و ۹۱۷هزار واحد تا حالا تحویل شده که عدد قابل توجهی است. نیمه تکمیل کردن و حتی تکمیل بدون زیرساخت‌ها یک بحث است و در این جهت کار شد و الان هم ۱۱۸ هزار تا آماده تحویل هست.

ربیعی خاطرنشان کرد: با فعال شدن سامانه املاک و اسکان، امکان اخذ مالیات از خانه‌های خالی فراهم شده است اگر این تصمیم اجرا شود، این سامانه کمک کند این امر عرضه واحدهای آماده برای فروش و اجاره را تسریع می‌کند.

سخنگوی دولت یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی از کسانی که واحدهای مسکونی آماده یا نیمه تمام دارند، برای عرضه این واحدها به مردم در قالب طرح اقدام ملی مسکن دعوت می کند. این امر هم موجب گسترش عرضه واحدهای مسکونی می‌شود و هم به مالکین این زمین‌ها، زمین در قالب قراردادهای واگذاری داده می‌شود تا مجدد نسبت به ساخت مسکن اقدام کنند. البته حتما آقای اسلامی (وزیر راه و شهرسازی) بیشتر تشریح خواهد کرد.

ربیعی اضافه کرد: فکر می‌کنم ما در همین سال‌ها ۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات توسط بانک ‌مسکن به بخش‌های مختلف دادیم و ۵۸۱ هزار فقره مشمول وام شده‌اند. آنچه ما دنبال می‌کنیم سیاست‌های تولید انبوه مسکن است که امیدواریم بتوانیم حداقل برای اقشار پایین دست مشکلی پیش نیاید و آنها بتوانند مسکن خود را تهیه کنند.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین