|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
کد خبر: ۲۹۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۹
سورنا ستاری در افتتاحیه این نمایشگاه افزود: صنعت هوایی کشور همواره جزو مظلوم‌ترین صنایع بوده است. صنعتی که در سال‌های سختی و دشواری به عنوان یار اصلی مردم عمل کرده و در این زمینه عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشته است.
برگزاری نمایشگاه هوایی در سطح بین‌المللی از رویدادهای بسیار تخصصی و علمی است که تنها در کشورهای معدودی بنا بر تقویم بین‌المللی اجرا می‌شود که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و مدیریت علمی و خودکفایی صنعتی از معدود کشورهای برگزار کننده آن باشد.علی اصغر مونسان، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی گفت: امیدوارم نتایج حاصل از این نمایشگاه، باب تازه‌ای در خصوص جذب و بومی‌سازی فناوری روز جهان و صنایع هوایی کشور و توسعه آن گشوده و موجب افزایش ارائه خدمات مدرن هوایی به مردم شایسته میهن عزیز اسلامی‌مان شود. وی ادامه داد: جای بسیار خشنودی است که هفتمین نمایشگاه بین‌المللی به‌رغم تحریم‌های همه جانبه کشور در چنین سطح گسترده‌ای برگزار شده و مورد توجه جامعه جهانی هوانوردی قرار گرفته است.وی تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه هوایی در سطح بین‌المللی از رویدادهای بسیار تخصصی و علمی است که تنها در کشورهای معدودی بنا بر تقویم بین‌المللی اجرا می‌شود که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانسته است با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و مدیریت علمی و خودکفایی صنعتی از معدود کشورهای برگزار کننده آن باشد.به گزارش ایلنا مونسان ادامه داد: برگزاری این نمایشگاه در جزیره کیش نشان دهنده خلاقیت و تفکر دوراندیش ایرانی است که با مد نظر قرار دادن منطقه‌ای با امکانات و تاسیسات فنی مطلوب، موقعیت جغرافیایی مناسب و قوانین و مقررات تسهیل کننده یکی از مهمترین رویدادهای نمایشگاهی جهان در کشور جمهوری اسلامی ایران را تدارک دیده تا بتواند بعد از هفت دوره برگزاری، سطح علمی و تکنیکی آن را در هر دوره افزایش داده و جایگاه این نمایشگاه را در ابعاد جهانی تثبیت کند.بنا به گفته وی در اغلب کشورهای جهان توجه ویژه‌ای به صنعت هوایی و هوانوردی به عنوان یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی می شود.

 كمبود ناوگان
روز گذشته رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از ارائه مجوز ورود هواپیما به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی خبر داد.علیرضا جهانگیریان در هفتمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع هوایی و هوانوردی ایران در کیش با بیان اینکه حمل و نقل هوایی در دنیا به عنوان یک نیاز جامعه در حال توسعه و موتور محرک اقتصاد مطرح می‌شود، گفت: ارزش تولید ناخالص داخلی این صنعت در سال 2012، 2400 میلیارد دلار بوده که 5/3 درصد تولید ناخالص داخلی جهانی است.وی با بیان اینکه این صنعت بیش از 58 میلیون شغل در دنیا ایجاد کرده است، افزود: حدود 23 میلیون نفر به صورت مستقیم در شرکت‌ها، فرودگاه‌ها، مراکز کنترل هوایی، طراحی، ساخت و تعمیر و  آموزش هوانوردی، مشغول به کار هستند.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه 35 میلیون نفر هم به صورت غیرمستقیم در گردشگری و دیگر حوزه‌های مرتبط فعالیت‌ دارند، افزود: اگر تعداد هواپیماهای تجاری دنیا را 25 هزار فروند در نظر بگیریم، به ازای هر فروند هواپیما، یک هزار شغل مستقیم وجود دارد.جهانگیریان با اشاره به اینکه به دلیل ویژگی‌های خاص دانش بنیان بودن این صنعت، ارزش افزوده آن سه برابر مشاغل دیگر است، بیان کرد: این موضوع باعث شده که کشورها توجه ویژه‌ای به صنعت هوانوردی داشته باشند.به گزارش مهر وی با اشاره به اینکه وظیفه ما برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌های این بخش است، گفت: در این صنعت با مشکلات مختلفی مانند کمبود ناوگان و نبود ناوگان مناسب مواجه هستیم و با وجودی که در سال‌های گذشته اقداماتی در این زمینه انجام شد، اما تحریم‌های یکجانبه باعث شد که ما همچنان بین عرضه و تقاضا در صنعت هوایی یک فاصله قابل توجهی داشته باشیم.

 واردات هواپیما توسط افراد حقیقی و حقوقی
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: برای کاهش فاصله و استفاده از حداکثر ظرفیت، سازمان امکان ورود هواپیما به کشور و تملک آن را توسط هر شخص حقوقی و حقیقی با دریافت مجوز و رعایت ضوابط فراهم کرده است.جهانگیریان با اشاره به درخواست برخی از سرمایه‌گذاران برای ورود هواپیما، گفت: این درخواست‌ها در حال گذراندن مراحل قانونی هستند تا سرمایه‌گذاران با رعایت ایمنی و دریافت مجوز، اقدام به واردات هواپیما کنند.وی با تاکید بر اینکه تحریم‌های غرب به سرکردگی آمریکا علیه کشور ما، مشکلات زیادی را در صنعت هوایی به وجود آورده است، بیان کرد: ایران از اولین امضاکنندگان پیمان شیکاگو است و بر مبنای این عهدنامه، تلاش مضاعفی را برای پرواز‌های ایمن داخلی و خارجی داشته است.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: اما متاسفانه به‌‌رغم تعهداتی که در این معاهده ذکر شده، کشورهای غربی صنعت هواپیمایی غیرنظامی ما را تحریم کرده‌اند و به این وسیله عهدنامه را نقض کرده‌اند.جهانگیریان افزود: در دو ماه گذشته با ناامنی کریدورهای منطقه، شرایط امنی را برای شرکت‌های کشورهای غربی فراهم کردیم در حالی که آنها پذیرای هواپیماهای ما نیستند.وی با اشاره به اینکه پرواز عبوری از 450 پرواز در روز به بیش از 900 پرواز رسیده است، بیان کرد: به‌‌رغم این مشکلات، صنعت هوایی به مسیر توسعه‌ای خود ادامه داده است به طوری که در سال گذشته بیش از 25 میلیون مسافر و 100 هزار تن بار حمل و نقل شد.رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با تاکید بر اینکه ایران در آینده نزدیک به فناوری‌های کلیدی صنعت هوایی مسلط می‌شود، بیان کرد: البته رعایت ضوابط و استانداردهای ایمنی همواره مد نظر ما قرار دارد.

 افزایش 12 درصدی مسافرت هوایی در کشور
در همین حال مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور از رشد 12 درصد جابه‌جایی مسافر در هفت ماهه امسال خبر داد و گفت: در پروازهای بین‌المللی 24 درصد رشد پذیرش مسافر را داشته‌ایم.به گزارش مهر، محمدعلی ایلخانی در این نمایشگاه با بیان اینکه 92 راه هوایی داریم که طول آن 59 هزار کیلومتر است و با 10 دستگاه رادار به 70 کشور ارائه خدمات می‌دهد، گفت: در 24 ساعت گذشته 900 فروند هواپیمای عبوری خارجی از 70 کشور از فضای ایران استفاده کرده‌اند که حداکثر دو ساعت در فضای ما به آنها ارائه سرویس می‌شود.
 صادرات هدف اصلی توسعه صنایع هوایی کشور
همچنین سورنا ستاری در افتتاحیه این نمایشگاه افزود: صنعت هوایی کشور همواره جزو مظلوم‌ترین صنایع بوده است. صنعتی که در سال‌های سختی و دشواری به عنوان یار اصلی مردم عمل کرده و در این زمینه عملکرد مثبتی از خود به جا گذاشته است. از این رو در معاونت علمی و فناوری دولت یازدهم یکی از اولین اقداماتی که صورت گرفت تشکیل ستاد صنایع هوایی بود.به گزارش ایسنا وی با اشاره به قدرت بالای صنایع هوایی در رقابت با شرکت‌های بزرگ خارجی اظهار کرد: این درحالی است که صنعت خودرو ما با وجود قدمت بسیار زیاد هنوز نتوانسته به جایگاه این شرکت‌ها و صنایع دست یابد.ستاری اضافه کرد: وقتی صنایع داخلی توان رقابت با خارجی‌ها را حتی با وجود تعرفه پایین نداشته باشند یعنی ما در زمین خود بازنده شده‌ایم. این مساله‌ای است که صنایع هوایی کشور آن را نقض کرده و توان رقابت بالایی را به وجود آورده است.معاون علمی و فناوری رئیس جمهور رسیدن به مرحله صادرات و اشتغالزایی را از اصلی ترین اهداف توسعه صنعت هوایی کشور دانست و گفت: کشور در این حوزه تشنه رشد فناوری و توسعه است از این‌رو معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور سعی کرده با توجه به جایگاهی که دارد نقطه اتصال بخش خصوصی و دولتی را فراهم آورد تا اهداف بلندمدت مدنظر صنایع هوایی کشور فراهم شود.

 راه هوایی جهان از ایران می گذرد
بنکدار دبیر اجرایی نمایشگاه نیز گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه نشان دادن بخش کوچکی از دستاوردهای صنایع هوایی کشور است و در این دوره بیش از 110 شرکت خارجی و داخلی در فضایی بالغ بر 14 هزار مترمربع حضور دارند که نسبت به سال گذشته 20درصد رشد داشته است.بنكدار به حضور 110 شرکت داخلی و خارجی در این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: این رقم نسبت به سال گذشته 20 درصد افزایش نشان می‌دهد.وی افزود: از کشورهای ایتالیا، سوئد، فرانسه، امارات، چین، روسیه، اوکراین، عمان و ژاپن در این نمایشگاه حضور دارند. به گزارش ایلنا وی در خصوص شعار این دوره نمایشگاه نیز گفت: شعار این دوره نمایشگاه این است «راه هوایی جهان از ایران می گذرد».

 تعداد کشته‌شدگان سوانح هوایی ایران یک‌نهم تلفات جاده‌ای پارسال
از سوی دیگر احمد مجیدی معاون وزیر راه و شهرسازی پیش از ظهر دیروز 27 آبان جاری در کارگاه آموزشی مقابله با سوانح هوایی و بلایای طبیعی گفت: مهم‌ترین مشکل در مدیریت بحران در مدیران وجود دارد چرا که باور نکرده‌اند که هر لحظه امکان وقوع بحران و حادثه وجود دارد. وی افزود: باید باور داشته باشیم که حادثه هر لحظه می‌تواند اتفاق افتد و برای مدیریت خوب بحران باید از قبل برنامه‌ریزی کرده و آموزش‌های لازم را دیده باشیم.معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه از اولین پرواز هوایی که در سال 1292 در تهران اتفاق افتاد تاکنون 2134 نفر در سوانح هوایی جان خود را از دست داده‌اند، یادآورشد: از این تعداد 977 نفر سرنشینان هواپیماهای مسافربری، 867 نفر سرنشینان هواپیماها و بالگردهای نظامی و انتظامی و 290 نفر مربوط به حمله ناوجنگی وینسنت آمریکا بوده است.

منبع:آرمان

 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین