کد خبر: ۲۹۲۵۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
از نظر باختین یکی از بهترین راههای ضد ایدئولوژیک کردن جامعه همین نمایش های کارناوالی با محور های القای رویدادهای خصوصا عاطفی،زیست محیطی،هنری،ورزشی و... است
این هنرمند فقید را در دوران مدیریت آموزش وزارت ارشاد می شناسم و صدای مخملی آن را دوست دارم به همراه تنی چند از پیشکسوتان موسیقی به آینده درخشان مرتضی پاشایی ایمان داشتیم اما او در بهار جوانی پر کشید و بدرقه باشکوه شاید همان آینده درخشان او بود و تسلای خانواده معزز ایشان.

 عیسی کشاورز مدرس دانشگاه ادامه داد:

با همه این تفاسیر، معانی انضمامی و تحلیل معنا شناختی جمعیت باشکوه در وداع ایشان در جای جای کشور جای تامل و تعمق بیشتر دارد . قطعا خیل بسیاری از مردم هنرمند فقید مرتضی پاشایی را در همین یکی دو ماهه شناخته باشند.

دکتر کشاورز اظهار داشت: ضمن ادای احترام به جامعه هنری کشور،محبوبیت عمیق مرتضی پاشایی و علاقمندان راستین هنر ایران زمین و طرفداران با صداقت مرتضی پاشایی،من بر اساس نظریه کارناوالی باختین معتقدم فرهنگ برآمده از چنین رویدادی نه برای تسلای خاطر خانواده داغدیده و نه به خاطر شادی روح هنرمند فقید بلکه برای تسلای خاطر خودشان و شادی فرصت بیان خواسته ها و نیازهای خودشان درفضاسازی و موقعیت سازی شبکه های اجتماعی باشد که بدور از هرگونه کنترل انضباطی و تنبیه ای و ممنوعیت در گفتار و رفتار در محیط بیرون اجازه ظهور و بروز پیدا کرده است.

این پژوهشگر اجتماعی در توضیح این مطلب گفت: کارناوال ها محصول شکاف فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی و فقدان فضای باز گفتمانی میان آنهاست و این کارناوال ها عموما حرکت های اعتراضی و انتقادی خود را از لایه های پنهان به لایه های آشکار و روشن جامعه کشیده و به تقابل و تعامل گفتمانی می پردازد.این رویداد نمادین آنومیک گروههای پنهان و غیر رسمی برای قدرت نمایی با هدف ایجاد ساختار جدید دنبال می شود.

وی تاکید کرد: از نظر باختین یکی از بهترین راههای ضد ایدئولوژیک کردن جامعه همین نمایش های کارناوالی  با محور های القای رویدادهای خصوصا عاطفی،زیست محیطی،هنری،ورزشی و... است که در صورت غفلت و ناتوانی فرهنگ رسمی در مدیریت چنین رویدادهایی می تواند شورش،اعتراض های خیابانی و کشمکش های سلسله وار را به دنبال داشته باشد.

کشاورز سپس افزود: در تقابل گفتمان فرهنگ رسمی و فرهنگ غیر رسمی در حوزه فرهنگ و هنر گفتمان کارناوالی به جای گفتمان سازی در فضای محدود تالارهای موسیقی،تئاتر،سینما و محافل ادبی و هنری با موقعیت سازی و فضاسازی شبکه اجتماعی خودش را به صحنه واقعی زندگی و به کوچه و بازار می کشاند.

وی همچنین گفتمان کارناوالی را حرکتی دولبه عنوان کرد که اگرچه می تواند زیست جهان فکری فرهنگ غیر رسمی را بدور از خشونت،کشمکش و مواخذه شدن فرصت بروز و ظهور بدهد اما از سوی دیگر می تواند حرکتهای اصیل و خواسته های به حق جامعه فرهنگی و هنری کشور را با حاشیه سازی به ورطه نامعلومی هدایت کند.

دکتر کشاورز در پایان متذکر شد: تبیین مرزهای تقابلی و تعاملی فرهنگ رسمی و غیررسمی و ایجاد فرصت های برابر و ترسیم رابطه منطقی بین چشمداشت های ذهنی و امکان عینی فرصت ها و امکانات و هویت بخشی به انجمن های صنفی و تخصصی این حوزه ها حیاتی ترین وظیفه دولت در مدیریت حرکتهای کارناوالی است.

منبع: فرجام نیوز
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین