|
|
امروز: يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۴
کد خبر: ۲۹۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۰
درست است که تحریم‌ها تاثیرات سوئی بر اقتصاد دارد اما این بدان معنا نیست که مدیران اقتصادی کشور همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تحریم قرار دهند.
سعید شیرکوند ، کارشناس مسائل اقتصاد در روزنامه آرمان نوشت:
 
مدت‌هاست که موضوع اقتصاد و تحریم‌ها در کنار یکدیگر مطرح می‌شود اما واقعیت آن است که اقتصاد ایران خود را به تحریم‌ها گره نزده و نه‌تنها چشم امیدی به رفع آنها ندوخته بلکه برنامه‌هایی که توسط اقتصاددانان و کارشناسان مطرح شده را پیش روی خود قرار داده تا چرخ‌های اقتصاد به حرکت درآید، اما به هر حال یک واقعیت انکارناپذیر وجود دارد و آن اینکه تحریم‌ها خواه‌ناخواه تاثیراتی منفی بر زوایای مختلف اقتصاد کشور ازجمله انتقال ارز، انتقال تکنولوژی و ... دارد که نمی‌توان آنها را نادیده انگاشت. به‌عبارت دیگر اقتصاد امروز اقتصادی است که با دنیای بیرون ارتباط دارد و ماهیت تحریم به‌گونه‌ای است که در کنه خود تضعیف این ارتباط را دنبال می‌کند.

درست است که تحریم‌ها تاثیرات سوئی بر اقتصاد دارد اما این بدان معنا نیست که مدیران اقتصادی کشور همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد تحریم قرار دهند. به‌طور واضح‌تر اگر تحریم‌هایی که در طول سال‌های گذشته علیه ایران به تصویب رسیده است کاهش پیدا کند قطعا اتفاقی خوشایند برای کشور و در راستای حل مشکلات اقتصادی خواهد بود چراکه شرایط اقتصادی ایران به‌گونه‌ای است که با رفع تحریم‌ها می‌تواند خود را بیشتر با اقتصاد جهانی منطبق نماید. اما از سوی دیگر اگر این تحریم‌ها همچنان وجود داشته باشند، همان‌طور که در اقتصاد مقاومتی مطرح شده است این کشور قادر است اقتصاد خود را ساماندهی کند و با توجه به تغییر نگاهی که در عرصه بین‌المللی به سود ایران به وجود آمده است در راستای رفع موانع گام بردارد و درنهایت روی پای خود بایستد.

 نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت اینکه به‌طور کلی نگاه دولت یازدهم به عرصه اقتصاد و مسائل اقتصادی نگاهی عالمانه است و تا کنون سیاست‌های مناسبی در پیش گرفته شده اما مساله‌ای که لازم است بر آن تاکید شود در رابطه با نوع انتظارات از دولت است؛ به عبارت دیگر مادامی که تصمیمی در عرصه اقتصاد اتخاذ می‌شود هرچقدر این تصمیم خردمندانه باشد تاثیر آن در کوتاه‌مدت عیان نخواهد شد. بر این اساس سیاست‌هایی که دولت از زمان آغاز به کار خود تا به امروز در پیش گرفته تصمیماتی کارشناسی و مثبت بوده است اما تاثیر آن بر وضعیت معیشتی مردم قطعا به این زودی مشخص نخواهد شد لذا اگر قرار است به دستاوردهای اقتصادی یک دولت در زمان کوتاه یک‌ساله نگاه شود ممکن است هیچ شاخصی برای ارزیابی وجود نداشته باشد. البته لازم به ذکر است که دولت در این زمینه موفق بوده است چراکه توانسته در بسیاری از عدم تعادل‌ها، تغییرات جدی ایجاد نماید و به سمت متعادل کردن اقتصاد چه در زمینه تورم و چه در زمینه اشتغال و سرمایه‌گذاری و مهم‌تر از همه ایجاد امید در میان سرمایه‌گذاران گام‌های موثری بردارد که تاثیر این اقدامات به مرور زمان مشخص خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین