کد خبر: ۲۷۹۵۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
ممکن است که مردمک چشم یک شخص بتواند به دانشمندان کمک کند تا تصادفات ناشی از حواس‌پرتی را کاهش دهند. پژوهشگران با استفاده از یک شبیه‌ساز رانندگی توانستند رفتار فیزیکی راننده را در زمان واقعی و با تمرکز بر چشمان راننده هنگام بروز تصادف، ارزیابی کنند.
 پژوهشگران آمریکایی قصد دارند برای کاهش تصادفات رانندگی، اپلیکیشن‌هایی ارائه دهند که واکنش چشم راننده را نسبت به تصادف بررسی می‌کنند.

به نقل از ساینس‌دیلی، با پیشرفت‌های اخیر در زمینه فناوری‌های مربوط به ایمنی وسایل نقلیه، امکان بیشتری برای رانندگی ایمن وجود دارد. پژوهشگران "دانشگاه میزوری"(MU) آمریکا سعی دارند دو اپلیکیشن جدید مبتنی بر فناوری ردیابی چشم ارائه دهند که می‌توانند به رانندگی ایمن کمک کنند.

هشدار جلوگیری از برخورد

شاید روزی بررسی تغییرات چشم راننده به خصوص مردمک‌ها، هنگام واکنش نسبت به هشدار جلوگیری از برخورد با یک وسیله نقلیه دیگر بتواند به دانشمندان در طراحی سیستم‌های ایمن‌تر کمک کند.

"جانگ هیامپ کیم"(Jung Hyup Kim)، استادیار دانشکده مهندسی دانشگاه میزوری گفت: دریافت هشدار جلوگیری از برخورد می‌تواند به از بین رفتن تمرکز رانندگان و بروز تصادف منجر شود و ما احساس می‌کنیم که این موضوع، یکی از عوامل موثر در تصادف‌های ناشی از حواس‌پرتی است. برای پیشگیری از بروز این گونه مشکلات، دو راه ارتباطی بین راننده و وسیله نقلیه وجود دارد. اگر راننده مراقب تصادف احتمالی باشد، لزوما نیازی نیست که وسیله نقلیه نسبت به آن آگاه شود اما اگر هشدار توسط وسیله نقلیه صورت بگیرد، ممکن است به حواس‌پرتی راننده و بروز تصادف بیانجامد.

کیم و "ژیائونان یانگ"(Xiaonan Yang)، دانشجوی دانشگاه میزوری، تغییرات مردمک چشم افراد را در واکنش با هشدار جلوگیری از برخورد با وسیله نقلیه مورد بررسی قرار دادند. آنها باور دارند که داده‌های به دست آمده، برای آغاز مرحله بعدی ابداع مدل ارتباطی کافی هستند.

ارزیابی تصادفات از دید راننده

ممکن است که مردمک چشم یک شخص بتواند به دانشمندان کمک کند تا تصادفات ناشی از حواس‌پرتی را کاهش دهند. پژوهشگران با استفاده از یک شبیه‌ساز رانندگی توانستند رفتار فیزیکی راننده را در زمان واقعی و با تمرکز بر چشمان راننده هنگام بروز تصادف، ارزیابی کنند.

کیم افزود: ما در این بررسی متوجه شدیم که اندازه مردمک چشمان شخص، براساس واکنش رفتاری نسبت به شدت تصادف تغییر می‌کند. ما اکنون قصد داریم با کمک این داده‌ها، الگوهای متداول را پیدا کنیم و مدلی برای آزمایش کاهش تصادفات رانندگی ارائه دهیم.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین