|
|
امروز: دوشنبه ۰۵ آذر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۸
کد خبر: ۲۷۳۷۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۲۰
لایحه‌ای قانونی‌ قرار است ویژگی‌های اعتیادآور اپلیکیشن‌های اجتماعی را نشانه بگیرد. همچنین پاپ-آپ‌های ۳۰ دقیقه یکبار که زمان صرف شده در اپلیکیشن را یادآوری می‌کند اجباری خواهد شد.
 لایحه‌ای قانونی‌ قرار است ویژگی‌های اعتیادآور اپلیکیشن‌های اجتماعی را نشانه بگیرد. همچنین پاپ-آپ‌های ۳۰ دقیقه یکبار که زمان صرف شده در اپلیکیشن را یادآوری می‌کند اجباری خواهد شد.

اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به یک چالش تبدیل شده است، بطوریکه قانون‌گذاران نیز در راستای جلوگیری از این معضل به فکر چاره افتاده‌اند. سناتور Josh Howley در این خصوص گفت:

شرکت‌های بزرگ فناوری، مدل تجاری اعتیاد‌آوری را در پیش گرفته‌اند.

او اصلاحیه‌ای قانونی را پیشنهاد داده است که سرویس‌های آنلاین را از بکارگیری ویژگی‌های اعتیادآور، همچون پیمایش نامحدود (اسکرول‌کردن) و پخش خودکار ویدئو منعمی‌کند.

قانون مذکور با عنوان فناوری کاهش اعتیاد به رسانه‌های اجتماعی (SMART)، شامل این موارد خواهد بود: ممنوعیت اسکرول پیوسته، پخش خودکار و هر ویژگی اعتیادآور در رسانه‌های اجتماعی. همچنین شرکت‌های دخیل را ملزم خواهد کرد تا حق انتخاب‌هایی طراحی کنند که برخی از ویژگی‌ها را برای کاربران قابل فهم‌تر بکند؛ بدین ترتیب به کاربران اجازه خواهند داد تا میزان زمان مصرفی در برخی سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مشخص را نظارت کنند. همچنین به کمیسیون تجارت (FTC) و خدمات سلامت کشور HHS اجازه‌ی ممنوعیت موارد خاصی از این دست را بدهد. هاولی معتقد است:

بسیاری از نوآوری‌های این عرصه بجای تمرکز بر محصولات و خدمات بهتر، بر جلب توجه بیشتر با بهره‌گیری از ترفندهای روانشناختی تمرکز پیدا کرده‌اند تا نتوانید به‌سادگی نگاهتان را از آن‌ها بردارید.

در این لایحه آمده است که شش ماه پس از تصویب، شرکت‌های مرتبط با رسانه‌های اجتماعی باید قابلیت‌هایی را برای کاربران تعبیه کنند که بتوان سقف زمانی روزانه برای مدت دسترسی به یک پلتفرم را تنظیم کنند. همچنین خواستار ظاهر شدن پنجره‌های بازشو (pop-up) در هر ۳۰ دقیقه روی صفحه شده است که به کاربر مدت زمان صرف شده در آن را یادآوری می‌کند.

پیش‌تر اپل و گوگل به ترتیب با Screen Time و Digital Wellbeing چنین ابزارهای نظارتی را در سیستم‌عامل‌هایشان گنجانده بودند. برخی از اپلیکیشن‌ها نیز همچون اینستاگرام و فیسبوک اجازه می‌دهند تا تب‌هایی داشته باشید تا مدت زمان صرف شده درون برنامه‌ها را نشان می‌دهند. قابلیت Screen Time با سیستم‌عامل macOS Catalania نیز در دسترس کاربران دسکتاپ قرار خواهد گرفت. البته اپلیکیشن‌های نظارتی بسیاری هم برای آن دسته از والدینی که می‌خواهند کودکانشان سقف محدودی در خیره شدن به صفحه تصویر داشته باشند، در دسترس قرار دارد.

سه ماه پس از تصویب این لایحه، شرکت‌های خدمات رسانه‌ای، دیگر از پیشنهاد قابلیت‌هایی که به‌صورت خودکار محتوا را بدون تمایل کاربر بارگذاری می‌کنند، منع خواهند شد. البته به‌استثنای محتوای موسیقی و ویدئو که خود کاربر تمایل به پخش خودکار آن‌ها را داشته است. برای مثال اگر فردی به انتهای بلوکی از توئیت‌ها رسید، برای ادامه باید با فشردن یک دکمه یا کلیک کردن، مشخصاً چنین درخواستی را اعلام کند، نه صرفاً با اسکرول کردن محتوا که به آسانی محتوا را بارگذاری می‌کند.

همچنین این لایحه استفاده از نشان‌ها یا جوایز درون برنامه‌ای همچون استریک‌های اسنپ چت (streaks) را درصورتی‌که دسترسی به عملکرد، محتوا و خدمات جدید یا اضافه‌ی مشخصی را فراهم نکنند، ممنوع خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که این لایحه چقدر توجه را به خود جلب خواهد گرفت. سناتور هاولی، اخیراً و در ماه مه از برنامه‌هایش برای ارایه لایحه‌ای جهت هدف قراردادن لوت باکس‌ها (loot boxes) سخن گفت و در ماه ژوئن نیز لایحه‌ای را معرفی کرد تا شرکت‌های برتر اینترنتی را از جهت تعدیل محتوا و دور بودن از هرگونه تعصبات سیاسی، بررسی و مورد بازرسی قرار خواهد داد./ زومیت
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین