|
|
امروز: شنبه ۰۷ مهر ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد خبر: ۲۶۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۴ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۵
صالحی اظهار کرد: هرگز نباید از خلاقیت غفلت کرد، هرچند زمینه‌سازی برای بروز و ظهور آن نیازمند ایجاد ظرفیت برای پذیرش خطر و ریسک بالای سرمایه گذاری و طولانی تر بودن زمان تحقیق است.
رییس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: واژه‌هایی مانند ابتکار و نوآوری و خلاقیت در صدر فهرست عناوینی است که می‌توان از آنها به عنوان سنگ‌بنای تمدن نوین و متحول بشری یاد کرد.

علی‌اکبر صالحی پنجشنبه 24 مهرماه در آیین افتتاحیه هجدهمین کنفرانس بین‌المللی پارک‌های علم و فناوری آسیا در شیراز گفت: ایثار، آرمانگرایی و ایمان مقدمه و دروازه‌ای برای ورود به دوران حکمت است و دوران حکمت دورانی است که در آن دستاورد دانش بشری مورد تحلیل عمیق و اولویت‌بندی جدی قرار می‌گیرد.

وی به تشریح برخی عناوین و مفاهیم که در تعریف ماهیت دوران کنونی مورد توجه قرا گرفته و به شاخصه‌های آن تبدیل شده پراخت و تصریح کرد: واژه‌هایی مانند ابتکار و نوآوری و خلاقیت در صدر فهرست عناوینی است که می‌توان از آنها به عنوان سنگ‌بنای تمدن نوین و متحول بشری یاد کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به اینکه ابتکار و نوآوری پیرامون تغییرات لازم در مسیر بهبود، تنوع‌بخشی و افزایش کارایی یک محصول موجود به کار می‌رود، بیان کرد: برخی از کشورهای جهان برنامه توسعه و پیشرفت خود را با توجه به سه مقوله نوآوری، ابتکار و خلاقیت تنظیم کرده و با تمام توان در مسیر بهینه‌سازی محصولات و بهسازی ساز وکارهای موجود و ارائه تولیدات جدید ناشی از بروز خلاقیت گام برمی‌دارند.

صالحی اظهار کرد: هرگز نباید از خلاقیت غفلت کرد، هرچند زمینه‌سازی برای بروز و ظهور آن نیازمند ایجاد ظرفیت برای پذیرش خطر و ریسک بالای سرمایه گذاری و طولانی تر بودن زمان تحقیق است.

وی تاکید کرد: ایران نیز باید راهبردی تلفیقی و ترکیبی برای ایجاد توازن میان حمایت از طرح‌ها و پروژه‌های مبتکرانه و نوآورانه و همچنین پشتیبانی از خلاقیت‌های نخبگان و نیروهای خلاق جامعه را مورد توجه ویژه قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با اشاره به ضرورت تلفیق میان دست‌آوردهای مادی بشری در حوزه علم و فناوری شاخصه‌های حیاتی و اساسی جامعه مانند اقتصاد و فرهنگ، گفت: این تلفیق امری حتمی برای ورود طبیعی به عصر حکمت است.

صالحی با ارزیابی صریح از چگونگی ورود برخی کشورهای جهان به حوزه صنعتی و دستیابی به فناوری‌های جدید، کشورها را به سه طبقه کلی تقسیم کرد و گفت: در کشورهای گروه نخست، علم و فناوری جدید از درون آن‌ها جوشیده و با بهره‌مندی از مدیران کاردان، زمینه رشد و توسعه علوم و فنون نوین در این کشورها فراهم شده و مسیر برای رشد پژوهش و تحقیقات علمی و صنعتی هموار شده است.

وی با بیان اینکه کشورهای گروه دوم علاوه بر دست‌یابی به آمادگی‌های اجتماعی اولیه از فرصت ایجاد شده حاصل از رقابت قدرت‌های سلطه‌گر بهره‌برداری کردند، افزود: برخی از کشورهای سلطه‌گر برای توجیه حضور خود در مناطق تحت سلطه و معرفی دست‌آوردهای تمدنی خویش به تقویت ظرفیت‌های صنعتی و اقتصادی در مناطق تحت سلطه خود پرداخته و زمینه لازم برای نوسازی ساختار این کشورها را فراهم کردند و برخی از این کشورها به میدان رقابت دو شیوه مدیریت در سطح بین المللی تبدیل شدند.

معاون رئیس جمهور در ادامه به تشریح واژه استقلال پرداخت و گفت: مفهوم گذشته استقلال با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و پایان یافتن جنگ سرد تغییرات گسترده‌ای در ماهیت مناسبات بین المللی یافته و این تحولات مفهوم حاکمیت ملی و استقلال را دگرگون کرد.

صالحی با تاکید بر رویکرد اصولی دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تعامل سازنده با جهانیان، افزود: دولت ما بنا دارد که ضمن تاکید بر مقولات هویت ملی و تبیین مولفه‌های الگوی بومی پیشرفت از رهگذر هم‌کنشی و همکاری مستمر با کشورهای صاحب فن‌آوری، راهبرد ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری برای برپایی تمدن نوین اسلامی و احیای عظمت ایران به عنوان ام‌القرای امت اسلامی عینیت بخشد.

وی با برشمردن برخی از بندهای سیاست‌های کلی علم و فناوری ابلاغ شده از سوی مقام معظم رهبری تصریح کرد: برخی از کشورها که هنوز پیام روشن جمهوری اسلامی ایران را برای گشایش فصلی نوین در عرصه تعاملات علمی و فرهنگی درنیافته‌اند می‌توانند از این فرصت به وجود آمده برای رفع ابهامات و دستیابی به تصویری دقیق و منطبق با واقعیت از مسائل ایران بهره گرفته و تعامل سازنده را به عنوان گزینه‌ای بی بدیل مورد توجه قرار دهند.

رییس سازمان انرژی اتمی ایران در پایان بیان کرد: رییس جمهور ایران در بیش از یک سال گذشته در بیان مواضع ملت ایران و تبیین رویکرد نظام اسلامی، همواره بر آمادگی کشورمان برای تعامل سازنده با جهانیان بر پایه منافع مشترک تاکید کرده و باید از این فرصت مغتنم برای اعتمادسازی با ملت ایران بیشترین بهره را برد.



منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین