|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۵:۱۳
کد خبر: ۲۶۴۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۲
به طور حتم با توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکیه برای ترانزیت کالا، یکی از مسائل مهم مقوله "تعرفه‌ای" است که در این رابطه نیز دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای حدود یک‌ماه قبل به تبادل نظر پرداختند تا شرایط مناسب‌تری را برای ترانزیت کالا فراهم کنند.
 پس از اجلاس دو جانبه ایران و ترکیه برای بهبود همکاری‌ها در حوزه حمل و نقل و ارائه پیشنهاد ایران به منظور افزایش حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه تا سقف یک میلیون تن، به نظر می‌رسد برنامه جدی نیز برای ترانزیت جاده‌ای از ایران به ترکیه تعریف شده است.

ایجاد آزادراه مرند-بازرگان و امکان اتصال از تهران به مرز بازرگان به صورت آزادراهی می‌تواند مسیر مهمی برای ترانزیت کالا از جنوب و شرق ایران به شمال غربی کشور باشد تا بتوان از مسیر آزادراهی نیز کالا را به ترکیه و از آنجا به کشورهای حوزه CIS منتقل کرد و با توجه به تعدد بنادر تجاری ایران در جنوب کشور شرایط حمل و نقل جاده‌ای را نیز برای انتقال کالا از جنوب به شمال ایران و ترانزیت کالا به ترکیه توسعه بخشید.

به گفته محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- قرار بر این است که قطعه سوم آزادراه مرند-بازرگان به طول ۷۱ کیلومتر و سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی ظرف مدت ۳۶ ماه به انجام برسد و دو قطعه دیگر تا مرند به طول ۱۲۰ کیلومتر ظرف چند ماه آینده عملیاتی می‌شود تا مرز بازرگان به عنوان یکی از مناطق مهم برای توسعه ایران ایفای نقش کند.، علاوه بر این طول کل مسیر مرند-بازرگان ۱۹۰ کیلومتر خواهد بود و ایجاد مسیر آزادراهی مرند تبریز در دستور کار قرار دارد تا از این طریق امکان اتصال به تهران فراهم شود.

به طور حتم با توسعه مسیرهای ارتباطی از جمله ریلی و جاده‌ای بین ایران و ترکیه برای ترانزیت کالا، یکی از مسائل مهم مقوله "تعرفه‌ای" است که در این رابطه نیز دو طرف ایرانی و ترکیه‌ای حدود یک‌ماه قبل به تبادل نظر پرداختند تا شرایط مناسب‌تری را برای ترانزیت کالا فراهم کنند.

  پیش‌نویس تفاهم‌نامه بین شش کشور ایران، ترکیه، ترکمنستان، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان در ارتباط با تردد واگن‌های CIS به ترکیه آماده و ایران نیز آمادگی دارد تا در این رابطه همکاری لازم را انجام دهد.

حوزه حمل و نقل به عنوان یک شریان اصلی در راستای تحقق هدف تبادل تجاری ۳۰ میلیارد دلاری در سال بین ایران و ترکیه گام بر خواهد داشت و در حال حاضر میزان حمل و نقل ریلی بین ایران و ترکیه ۵۰۰ هزار تن است و ایران به طرف ترکیه‌ای خود پیشنهاد داد این رقم به یک میلیون تن افزایش یابد که مورد موافقت قرار گرفت.

تصمیمات راهبردی به منظور تعاملات گسترده ایران و ترکیه به عنوان پل اتصال آسیا و اروپا مد نظر قرار گرفته است و پیش از این محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- تاکید کرد که سران دو کشور ایران و ترکیه اراده جدی برای توسعه روابط تجاری دارند و حمل و نقل یکی از شریان‌های اصلی این هدف است و تفاهم لازم در حوزه ترانزیت بین وزرای حمل و نقل دو کشور به منظور تشکیل کمیته‌های تخصصی مشترک در حوزه ریلی، جاده‌ای و دریایی به تعداد بیشتر و در فاصله زمانی کمتر مدنظر قرار گرفته است تا سطح ترانزیت بین ایران و ترکیه افزایش یابد.


منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین