|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳
کد خبر: ۲۶۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
وی با اشاره به اینکه از چند سال گذشته فکر ایجاد خانه‌های هنرمندان استانی را در سر داشته است، گفت: تا دولت جدید امکان محقق شدن این ایده وجود نداشت، اما در سال جدید صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت مسکن شهرسازی با تفکیک کاری که انجام می‌دهند، به تفاهم رسیدند تا بتوانیم این کار را در کشور انجام دهیم.
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران؛ «جَنگ فرهنگی» را سومین جنگ جهانی در دنیا دانست که در کشورهای مختلف در حال پیشروی است.

 مجید سرسنگی یکی از دغدغه‌های سال‌های گذشته مسئولان فرهنگی کشور را توجه به بحث فرهنگ و هنر در استان‌ها و شهرستان‌ها دانست و ادامه داد: «جنگ فرهنگی» در حال روی دادن است‌. این جنگ تمایل دارد خود را در کشورهای مختلف نشان و یکسان سازی کند. اما خوشبختانه با توجه به سابقه‌ی فرهنگی ایران و فرهنگ‌های مختلفی که در شهرهای مختلف کشور وجود دارد، ما می‌توانیم خود را از این جنگ برهانیم.

وی که صبح امروز (سه‌شنبه 22 مهر) در مراسم امضای تفاهم‌نامه‌ی «همکاری مشترک در ایجاد و توسعه‌ی زمینه‌های لازم احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی با رویکرد توسعه‌ی خانه هنرمندان استانی» در خانه‌ی هنرمندان سخن می‌گفت؛ اظهار کرد: ایجاد خانه‌های هنرمندان استانی می‌تواند آیین‌ها و رسوم مختلف هر کدام از شهرها را احیا و زنده نگه دارد. در حال حاضر در سطح جهانی یک نوع یکسان سازی در فرهنگ‌ها در حال شکل‌گیری است، که ما با توجه به سبقه‌ی فرهنگی‌مان از آن جدا هستیم.

او دسترسی هنرمندان شهرستانی به امکانات و پتانسیل‌هایی که هنرمندان تهرانی دارند را از جمله دلایلی دانست که قرار است خانه‌ی هنرمندان استانی در شهرستان‌ها ایجاد شود و گفت: متاسفانه عدالت فرهنگی بین همه‌ی استان‌ها و شهرستان‌ها وجود خارجی ندارد. اغلب هنرمندان گله دارند که بیشتر امکانات در تهران است. به همین دلیل گاهی اوقات هنرمندان برجسته شهرستانی به دلیل فقدان عدالت فرهنگی یا به تهران مهاجرت می‌کنند یا کار فرهنگی‌شان را کنار می‌گذارند، که رخ‌دادن هر کدام از آن‌ها یک ضربه فرهنگی برای کشور محسوب می‌شود.

او ایجاد خانه‌ی هنرمندان استانی و شهرستانی را عاملی برای پیگیری مسائل صنفی هنرمندان در استان‌ها دانست و تاکید کرد: یکی از شعارهای دولت جدید توجه به بخش خصوصی و واسپاری بخشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری به بخش خصوصی است، بنابراین ایجاد این صنف در شهرستان‌ها می‌تواند پایگاهی را ایجاد کند تا اداره‌های کل استانی مانند وزارت ارشاد برخی از وظایف اجرایی خود را به خانه‌های هنرمندان استانی واگذار کنند. از سوی دیگر بالا رفتن سطح فرهنگ عمومی یکی از مزایای ایجاد این خانه‌هاست.

وی با اشاره به اینکه از چند سال گذشته فکر ایجاد خانه‌های هنرمندان استانی را در سر داشته است، گفت: تا دولت جدید امکان محقق شدن این ایده وجود نداشت، اما در سال جدید صندوق حفظ و احیای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و وزارت مسکن شهرسازی با تفکیک کاری که انجام می‌دهند، به تفاهم رسیدند تا بتوانیم این کار را در کشور انجام دهیم.

او افزود: در این زمینه قرار است در مسائل و سیاست‌گذاری‌های کلی برای یافتن فضاهای مناسب و ترسیم این فضاها در استان‌های متقاضی عمل کنیم. پس از آن مرمت و مناسب‌سازی بناهایی که از سوی صندوق حفظ و احیا برای ایجاد خانه هنرمندان استانی در نظر گرفته می‌شود‌، انجام و پس از آن این خانه‌ها ایجاد می‌شوند. خانه هنرمندان ایران نیز تجربه‌ای بیش از یک دهه فعالیت خود را در اختیار هنرمندان استانی قرار می‌دهد. امیدواریم در طول ماه‌های باقی مانده تا پایان سال دست‌کم سه پایلوت استانی را به بهره‌برداری برسانیم.

سرسنگی نخستین پایلوت را خانه «ملک‌التجار» در استان کردستان دانست که حدود یک ماه گذشته برای ایجاد خانه هنرمندان در اختیار شهرداری قرار گرفته است و تاکید کرد: تا زمانی که پایلوت‌های دیگر تایید نشوند بهتر است نامی از آنها برده نشود.

او اظهار کرد: برای نخستین بار به طور سازمان‌یافته از این پروژه حمایت می‌کنیم تا بتوانیم در قالب یک تشکل صنفی فعالیت‌های فرهنگی خود را داشته باشیم. این به هیچ وجه نافی وظایف ذاتی و حکومتی سازمان‌هایی مانند وزارت ارشاد نیست.

وی افزود: امیدوارم صندوق حفظ و احیا بتواند براساس امکان‌سنجی‌ها بناهای مناسبی را ارائه کند. در خانه‌ی هنرمندان استانی قرار نیست مدیر و هیات مدیره تعیین کنیم، اساسنامه ‌پیشنهاد می‌شود.

به گزارش ایسنا، ‌محمد سعید ایزدی، مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران نیز در این مراسم شرکت بهسازی و نوسازی شهری را یکی از مهم‌ترین دلایلی دانست که وزارت راه و شهرسازی برای محقق شدن آن وارد این پروژه شده است و تاکید کرد: ما نقش فرهنگی را دنبال می‌کنیم. مبنای بازآفرینی فرهنگی توسعه‌ی فضاهای فرهنگی است تا با زنده‌سازی و نوسازی بافت‌های شهری جریان طبیعی خود را پیدا کند.

وی تقویت نقش هنرمندان در حوزه‌ی فرهنگ و بهره‌گیری از فرصت‌های موجود برای ایجاد خانه‌های هنرندان استانی را از دیگر دلایلی دانست که وزارت راه و شهرسازی در این پروژه دخیل شده است و افزود: ما پادگان‌ها، زندان‌ها و بناهای قدیمی به حال خود رها شده زیادی در سراسر کشور داریم که باید از فرصت‌هایی که برای احیای آنها وجود دارد، استفاده کنیم.

او اضافه کرد: معتقدم شهرداری تهران سه نسل از این تجربه را پشت سر گذاشته است. نسل نخست کشتارگاه تهران را به یک کانون فرهنگی تبدیل کرد. نسل دوم تبدیل فضای قدیمی خانه هنرمندان به وضعیت کنونی و نسل سوم احیای باغ موزه قصر بود که یک فرصت تاریخی را به سه نهاد شهرداری‌، صنف هنرمندان‌، در کنار میراث فرهنگی و دولت داد تا نقش هنرمندان را پررنگ‌تر کند و سازمان میراث فرهنگی نیز به هدفش یعنی حفاظت از آثار و بناهای ارزشمند برسد. از سوی دیگر وزارت راه و شهرسازی نیز با زنده سازی فضاهای شهری را در دستور کار خود قرار دهد.

او تاکید کرد: امیدوارم این تفاهم سرمنشا خیر شود، چون یک فرصت تاریخی است.

به گزارش ایسنا‌، مدیرعامل صندوق احیا و بهره برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی که سومین ضلع مثلث احیای بناهای تاریخی در سراسر کشور در پروژه ایجاد خانه‌های هنرمندان استانی است، نیز در این مراسم اظهار کرد: در چنین فرصت‌هایی می‌توانیم به نجات بخشی بافت‌های تاریخی کشور کمک کنیم. اماکن تاریخی یا فرهنگی در کشور موضوعی است که تا دهه‌ی 80 مورد بی‌مهری قرار گرفت و مردم قدرشناسی مناسبی نسبت به این بناها نداشتند.

احسان ایروانی افزود: از ابتدای دهه 80 خوشبختانه فضا به سمتی رفت که اماکن تاریخی را با احیا به زندگی امروز برگردانیم و با پتناسیل‌های متنوعی که دارند از آنها بهره‌مند شویم.

او وظیفه اصلی و قانونی صندوق احیا را‌؛ احیای کارکردهای امروز فرهنگی و اجتماعی به اماکن تاریخی دانست و تاکید کرد: در این راستا باید سیاست‌گذاری‌هایی فراتر از کارکردهای گردشگری ایجاد شود تا تاثیر بسزایی در پهنه‌ی شهری ایجاد و هم‌افزایی در مدیریت شهری داشته باشد.

وی همچنین در سخنان خود از مدیر عامل خانه‌ی هنرمندان خواست تا «انجمن مرمت ایران» را ایجاد کنند و تاکید کرد: حدود پنج دهه است که مرمت به صورت علمی رخ می‌دهد اما هیچ‌گاه در این زمینه همگرایی نداشته‌ایم. سیزدهمین انجمن هنری با ساز و کار تشکیلاتی خانه هنرمندان ایران را می‌توانیم پیوند دهیم. در طول سال‌های گذشته متاسفانه از سبک‌، هنر و پتانسیل‌های بناهای تاریخی فاصله گرفته‌ایم چون هیچگاه به بازشناسی فضاهای تاریخی نپرداختیم. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین