|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۲
کد خبر: ۲۶۱۴۷۸
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۹
«احمدی‌نژاد سعی داشت وضعیت مترو را به‌هم بریزد که شورای‌شهر به ما رأی داد.» اکنون هم آنانی که درصدد حذف اصلاح‌طلبان ومیانه‌روها از قدرت در عرصه‌های مختلف انتخاباتی هستند فعالیت‌های خودشان را آغاز کرده‌اند که یکی از این پروژه‌ها در بی‌کفایت نشان‌دادن اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری تعریف شده است به‌ویژه شایعه‌سازی درباره مترو!
همه موضوعات را با عینک سیاسی مشاهده می‌کنند و خیلی زود چراغ اتاق فکر آنها برای تخریب روشن می‌شود، البته تاحدودی باید حق را به آنها داد چراکه در خاطرشان هست که رئیس‌جمهور محبوبشان یعنی محمود احمدی‌نژاد پیش از ورود به پاستور در جایگاه شهردار تهران حضور داشت؛ دورانی که به تخصص بهای لازم داده نمی‌شد و اصولگرایان ذوق‌زده از رسیدن به کرسی بهشت پیش از هر تصمیمی شرایط را برای خروج نیروهای متخصص آماده کردند که محسن هاشمی از جمله این متخصصان بود. محسن هاشمی درباره خروجش از مترو در زمان احمدی‌نژاد گفته است: « با ۶ شهردار کار کردم، آقایان کرباسچی، الویری، ملک‌مدنی، مقیمی، احمدی‌نژاد و در نهایت قالیباف. به رسم تربیت هر شهرداری که می‌آمد استعفا می‌دادم تا دست او برای انتخاب مدیر خود باز باشد. تا آخر دوره حضور احمدی‌نژاد در شهرداری، در مترو بودم. ۶ سال هم با آقای قالیباف كار كردم. به دليل كم‌لطفي دولت به مترو، قرار شد از مديرعاملي کنار بکشم تا شهرداری بتواند از دولت نقدينگي دريافت كند. البته عضو هیأت مدیره مترو و مشاور شهردار باقی ماندم اما بعد و برای انتخابات شورای شهر از پست مشاوره هم استعفا کردم.» اکنون محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران است و هنوز بر توسعه خطوط مترو در شهر تاکید دارد. چنانکه سال ۷۶ عبدا.. نوری وزیر کشور شد و از محسن هاشمی خواست مدیر عامل مترو شود. از آنجایی که پیشرفت پروژه در دوران آیت‌ا... هاشمی خوب بود، ما سال اول ۳۰کیلومتر از مترو تهران کرج و از زمان دولت اصلاحات به بعد هم هر سال حدود ۱۰ کیلومتر از مترو افتتاح شد. محسن هاشمی می‌گوید: «در ۱۳سالی که من در مترو بودم یعنی تا سال90، 120کیلومتر از مترو افتتاح شد. خط يك، دو، توسعه‌هاي آن، خط 4 و خط 5، 1000 واگن تأمين شد.» مدیران پس از او که برخی از آنها مترو را لوکس و غیرضروری می‌دانستند و برخی دیگر هم تمایل نداشتند سیستم حمل‌ونقل مورد توجه آیت‌ا... هاشمی پیشرفت داشته باشد، هر روز یک گام در تضعیف مترو برداشتند. رئیس شورای شهر می‌گوید: «احمدی‌نژاد سعی داشت وضعیت مترو را به‌هم بریزد که شورای‌شهر به ما رأی داد.» اکنون هم آنانی که درصدد حذف اصلاح‌طلبان ومیانه‌روها از قدرت در عرصه‌های مختلف انتخاباتی هستند فعالیت‌های خودشان را آغاز کرده‌اند که یکی از این پروژه‌ها در بی‌کفایت نشان‌دادن اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری تعریف شده است به‌ویژه شایعه‌سازی درباره مترو!

ناکامی پشت ناکامی دلواپسان مترو

یکی از بخش‌های تخریبی مخالفان اصلاح‌طلبان انتشار شایعه و القای مشکلات فراوان در سیستم حمل‌ونقلی مترو است. به‌عنوان نمونه 9اردیبهشت تسنیم نوشت: «تصاویری از تجمع تعدادی از کارگران مترو در ایستگاه شهر ری تهران در فضای مجازی منتشر و اعلام شد که این افراد به دلیل تعویق در دریافت حقوق و عیدی و همچنین پرداخت حق بیمه دست از کار کشیده‌اند.» اما آنچه منتشر شد کذب بود چرا که همین خبرگزاری ساعتی بعد به اشتباه خود معترف شد و نوشت: «مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه اعلام کرد: هیچ کدام از پرسنل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه در روز دوشنبه 9 اردیبهشت ماه 98 به دلیل عدم دریافت حقوق و عیدی اعتصاب نداشته و این تجمع به دلیل بی‌تدبیری یکی از پیمانکاران زیر مجموعه این شرکت بوده که بلافاصله با پیگیری‌های شرکت بهره‌‌برداری متروی تهران و حومه پس از بررسی موضوع، مطالبات کارگران این پیمانکار به صورت مستقیم به حساب افراد واریز شد.» البته تکذیب این شایعه پایان بخش فشار به بهشت‌نشینان نبود چنانکه دیروز بار دیگر تسنیم نوشت: «مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران اظهار کرد: از این پس برنامه‌ریزی شده تا نسبت به کنترل بلیت مسافران در ایستگاه‌های مترو اقدام شود. نوبخت افزود: بر همین اساس، تیم و گروهی آموزش‌دیده به صورت رندومی نسبت به رویت بلیت مسافران و شهروندان در ایستگاه‌های مترو اقدام می‌کنند و چنانچه مدت زمان حضور آنها از 107 دقیقه بیشتر باشد قاعدتا آنها به بیرون از مترو و برای تهیه بلیت مجدد هدایت می‌شوند. نوبخت گفت: در تمام دنیا این کار انجام می‌شود و شرکت مترو تهران نیز بنا دارد این کار را به صورت منظم و البته با همکاری نیروی انتظامی مستقر در مترو انجام دهد.» که این ادعا هم دیروز تکذیب شد به نحوی که معاون عمرانی فرماندار تهران در واکنش به خبر اعمال محدودیت دو ساعته برای حضور شهروندان در مترو تهران و خرید مجدد بلیت، گفت: برای مترو همانند سال گذشته محاسبه بلیت شهروندان بر اساس مسافت خواهد بود و در مصوبه چیزی به عنوان محدودیت زمان ندیده‌ام.غلامحسین آرام با تاکید بر اینکه تنها آنچه که در مصوبه شورا آمده و مورد تائید هیأت تطبیق قرار گرفته است ملاک عمل محاسبه نرخ بلیت مترو خواهد بود، افزود: من در مصوبه چیزی با عنوان«محدودیت زمان» ندیدم و تصور می‌کنم چنین مساله‌ای به اشتباه عنوان شده و صحیح نباشد؛ به هر ترتیب فرمانداری تنها آنچه که در مصوبه وجود داشته باشد می‌پذیرد. وی درباره اعمال تخفیف طرح و ترافیک در تهران برای اقشار با شرایط خاص گفت: آژانس‌ها و وانت‌بارها از ابتدای سال پیگیر بودند که طرح ترافیک برای آنها همانند سال گذشته محاسبه شود که مقرر شده تخفیف ۷۰ درصدی برای آنها اعمال شود. معاون فرماندار تهران درباره شرایط شهروندانی که محل سکونت آنها در دو محدوده طرح و ترافیک و زوج و فرد قرار گرفته است افزود: برابر دستورالعمل جدید مقرر شده است این افراد بتوانند ۸۰ روز در سال به صورت رایگان وارد محدوده شوند و انتخاب این ۸۰ روز نیز به اختیار خود آنها خواهد بود و در هر فصل ۲۰ روز می‌توانند از این امکان استفاده کنند. البته برای این کار باید حتما در سامانه ثبت نام کنند و بعد از این ۸۰ روز در طول یک سال استفاده کنند. روابط عمومی شرکت بهره‌برداری تهران و حومه در اطلاعیه‌ای در مورد محدود شدن زمان استفاده از مترو اعلام کرد: خطوط مترو نیز بخشی از سامانه حمل و نقل عمومی کلانشهر تهران است و می‌بایست حداکثر زمان و مسافت شروع و پایان سفرها در مترو تعریف شده و بر اساس آن میزان هزینه استفاده از این سامانه به‌طور عادلانه کنترل و پرداخت شود، این محدودیت‌ها در دیگر وسایل حمل و نقل عمومی همانند استفاده از سامانه اتوبوسرانی درون شهری و برون شهری، تاکسیرانی استفاده می‌کند.» بنابراین خبرسازی دیگر مخالفان اصلاحات در بهشت با ناکامی مواجه شد.

کاسبی سیاسی از خودکشی در مترو

از سوی دیگر خودکشی‌هایی در ایستگاه‌های مترو گزارش شده که برخی به شکل عجیبی علت آن را باز هم به مسئولان شهرداری و مترو نسبت می‌دهند. 29 فروردین برخی سایت‌های خبری از خودکشی یک زن در ایستگاه امام علی(ع) خبر دادند که خبرسازی دروغ بود. چنانکه مسئول روابط عمومی اورژانس تهران گفت: « زنی 24‌ساله روی سکوی مترو ایستاده بوده و در اثر ضعف و بدحالی متوجه ورود قطار نشده است. به‌همین دلیل صورت او با قطاری که در حال ورود به ایستگاه بود، برخورد کرده است.» دیروز ایرنا نوشت: «‌فردی در ایستگاه مترو بیمه اقدام به خودکشی می‌کند. به گفته مسئولان؛ فردی که اقدام به خودکشی کرده است، مرد بوده و توسط اورژانس بلافاصله به بیمارستان منتقل شده است. این فرد هنوز زنده است.» خودکشی در مترو با اینکه چندان غیرمعمول نیست ولی یکی از دردناک‌ترین انواع خودکشی در جهان است که هیچ‌وقت نمی‌توان به آن عادت کرد. سال ۲۰۱۲ در دهلی نو، ۱۲نفر خود را در ایستگاه‌های قطار کشته‌اند که اکثرا زیر ۳۰سال سن داشته‌اند. پس از افزایش آمار تلاش‌های به خودکشی، مقامات این شهر اقدام به افزایش ارتفاع دیوارها و ریل‌ها در بسیاری از ایستگاه‌های متروی دهلی‌نو کرده‌اند. اما این اقدام را سیاسی کردن قابل پذیرش نیست اما برخی حتی از خودکشی هم کاسبی سیاسی می‌کنند. هدف از هجمه به اصلاح‌طلبان شهرداری بخشی از پروژه جلوگیری از تداوم اعضای این جریان در مجلس بعدی و شورای شهر ششم است. البته نمی‌توان منکر برخی عملکردهای نامطلوب در بخشی از اداره شهر تهران شد اما کاهش میزان تخلفات، دیدارهای رو در رو با شهروندان، اتخاد تصمیماتی که به نفع شهر است و... از موضوعاتی است که سبب عدم تغییر نگرش جامعه به اصلاح طلبان خواهد شد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین