|
|
امروز: دوشنبه ۰۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۴:۵۸
کد خبر: ۲۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
وی با بیان اینکه آنچه که در افغانستان در حال وقوع است تمام جهان را در برخواهد گرفت اظهار کرد: امروز ایران به جای تمام کشورها در حال مبارزه با مواد مخدر است.
تامین مالی تروریست‌ها با مواد مخدر، انتقاد از عملکرد ناتو در تجهیز قاچاقچیان مواد مخدر، نگاه سیاسی در توزیع کمک‌های جهانی برای مبارزه با مواد مخدر، قاچاق مواد مخدر صنعتی از غرب به سمت ایران، نقش پررنگ ایران در کاهش ورود مواد مخدر به کشورهای غربی و ... از مهم‌ترین مباحث مطرح شده در دیدار رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با هیات دیپلماتیک سوئدی بود.

 سردار علی مویدی در دیدار با هیاتی دیپلماتیک از کشور سوئد با بیان اینکه در طول 3 دهه گذشته اقدامات بزرگی برای مهار مواد مخدر از سوی ایران در افغانستان انجام شده است اظهار کرد: تهدید مواد مخدر یک تهدید جهانی است و تنها متوجه یک نقطه، مکان یا جزیره خاصی نمی‌شود بلکه تمام دنیا را دربرمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه آنچه که در افغانستان در حال وقوع است تمام جهان را در برخواهد گرفت اظهار کرد: امروز ایران به جای تمام کشورها در حال مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه انتظار داشتیم با حضور ناتو تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته و به پایان برسد افزود: اما متاسفانه زمان حضور ناتو در این کشور تولید مواد مخدر در افغانستان افزایشی 40 درصدی پیدا کرد.

مویدی با بیان اینکه تولید مواد مخدر در افغانستان به صورت هدفمندی در حال گسترش است تصریح کرد: نگاه ما به مبارزه با مواد مخدر یک نگاه بشردوستانه است و ما سرمایه‌های مادی و معنوی فراوانی را در این راستا هزینه‌ کرده‌ایم.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با اشاره به کارنامه جمهوری اسلامی ایران در راه مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: این کارنامه برای جهانیان و کشور دوستمان سوئد کاملا مشخص است. ما تا امروز بیش از 3700 شهید در راه مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم که علاوه بر آن 12 هزار جانباز نیز در این راه داشته ایم ومیلیاردها دلار نیز برای مبارزه با مواد مخدر خرج کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه بر همگان روشن است که این اقدامات در ایران انجام گرفته است تصریح کرد: در طول سه دهه گذشته سالیانه بیش از 500 تن کشفیات مواد مخدر داشتیم که بخش اعظمی از آن به مقصد اروپا ترانزیت می‌شد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی تصریح کرد: از نظر ما تمامی قاچاقچیان مواد مخدر یکسان هستند و هر فردی که مواد مخدر حمل می‌کنند چه مقصدش اروپا، آفریقا، آسیا و ... باشد یا مقصدش ایران به شدت با آن برخورد می‌کنیم.

با حضور ناتو قاچاقچیان افغان به سلاح هم مجهز شده اند

وی با بیان اینکه از زمان حضور ناتو در افغانستان قاچاقچیان به سلاح و مهمات نیز مجهز شدند افزود: چه بسا سلاح و مهمات نیز در اختیارشان قرار می‌دهند. سلاح‌هایی که ما از قاچاقچیان مواد مخدر می‌گیریم همگی متعلق به ناتو و غرب‌اند.

مویدی با بیان اینکه امروز دیگر صرفا با یک قاچاقچی مواد مخدر مواجه نیستیم تصریح کرد: امروز با کسی مواجه هستیم که سلاح دارد. تله‌های انفجاری به همراه دارد و تجهیزات دیگری نیز به همراه مواد مخدر با خود به همراه دارد که ناتو می‌تواند سلاح‌هایی را که ما از این افراد گرفته‌ایم به عینه مشاهده کند.

مویدی با تاکید بر اینکه تا پیش از حضور ناتو در افغانستان قاچاقچیان مسلح نبودند افزود: شعار حقوق بشر برای همگان قابل پذیرش است. اما این تناقض را چطور می‌توان تفسیر کرد. در همین 48 ساعت گذشته 4 نفر از همکاران من به دست قاچاقچیان به شهادت رسیدند.

وی افزود: امروز قاچاقچیان به سلاح و مهمات کشورهای غربی مجهزند و ما احساس می‌کنیم برخلاف ادعای غرب درباره حقوق بشر این شعار به یک ابزار سیاسی تبدیل شده است.

وی با تشکر از اقدامات خوب کشور سوئد در حمایت مالی از UN Odisi خاطرنشان کرد: من در سفری که به سوئد داشته‌ام اقدامات این کشور در پیشگیری از مواد مخدر را دیده‌ام و این اقدامات واقعا ستودنی است و باید بگویم که شما در امر پیشگیری تا حد زیادی موفق بوده‌اید اما بدانید که نقش پلیس ایران در جلوگیری از رسیدن این مواد به سوئد بسیار پررنگ است.

کمک‌های جهانی مبارزه با مواد مخدر با نگاه سیاسی هزینه می‌شود

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه حمایت‌های مالی به UN odisi با نگاه های سیاسی هزینه می‌شود افزود: این کمک‌ها به تعبیر خودشان میان کشورهای خوب و بد تقسیم می‌شود و متاسفانه کشوری مانند ایران با تمام اقدامات انجام داده در این زمینه مورد تحریم قرار می‌گیرد و در طرف مقابل کشورهایی که کمترین نقش در مبارزه با مواد مخدر را دارند مورد بیشترین حمایت‌های مالی قرار گرفته اند که این هم یک تناقض است که باید به تناقض‌های قبلی اضافه کرد.

شهروند سوئدی، آمریکایی، روسی ، ایرانی و ... برای پلیس ایران فرقی ندارد

مویدی با بیان اینکه در راه مبارزه با مواد مخدر شهروند سوئدی ، روسی ، آمریکایی، ایرانی و ... برای ما فرقی ندارد خاطرنشان کرد: اقداماتی که ما در غرب کشورمان برای جلوگیری از خروج مواد مخدر انجام می‌دهیم همانند اقداماتی است که در شرق کشور برای جلوگیری از ورود آن به کشور انجام می‌دهیم و هیچ فرقی ندارد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه با اقدامات ایران و سخت‌گیری‌های انجام شده مسیر قاچاق مواد مخدر از ایران تغییر کرده است افزود: با توجه به اینکه قاره آفریقا در جذب مواد مخدر سنتی فعال شده مسیر قاچاق نیز به سمت آب‌های آزاد ترانزیت می‌شود که البته در دریاهای ایران نیز ما اقدامات قابل توجهی انجام داده‌ایم و با کشورهای حوزه خلیج فارس تبادلات اطلاعاتی به روز و آنلاین داریم.

افزایش معتادان به هرویین در غرب

مویدی با اشاره به افزایش روزافزون معتادان به هرویین در غرب تصریح کرد: درست است که سوئد مواد مخدر را کنترل می‌کند اما در کشور نروژ که همسایه شماست اعتیاد به هروئین رو به افزایش است که این موضوع جامعه شما را نیز آلوده می‌کند اما من از همین جا به شما اعلام می‌کنم که ایران آمادگی همکاری با سوئد را در بحث مبارزه با مواد مخدر به عنوان یک کشور دوست دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با اشاره به اقدامات پلیس سوئد برای پیشگیری از اعتیاد خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در این زمینه کلاس‌های آموزشی با سوئد داشته باشیم و ان‌شاالله این سفر به همکاری‌ها و تعامل مشترک میان ایران و سوئد بیافزاید.

به گزارش ایسنا مویدی در ادامه خطاب به طرف سوئدی که اولویت مبارزه اش با مواد مخدر را افغانستان اعلام کرده بود گفت: شما حق دارید که اولویت اولتان را به افغانستان بدهید اما اولویت دوم شما کدام کشور است که پس از آن طرف سوئدی اعلام کرد بدون شک اولویت بعدی برای همکاری ایران است.

مویدی با تاکید بر اینکه ایران از کمک‌های بین‌المللی بهره‌ای نبرده است خاطرنشان کرد: چند سال پیش خبر دادند که بناست یک همایشی از سوی اکو در ایران برگزار شود اما پس از مدتی این همایش کنسل شد و پس از آنکه علت را جویا شدیم به ما گفتند چون کشور شما تحریم است نمی‌توانید چنین همایشی برگزار کنید.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه آثار افزایش تولید مواد مخدر در افغانستان را می‌تواند در کشورهای اروپایی و غربی دید اظهار کرد: ما ورود مواد مخدر به داخل کشورمان را تا حدودی کنترل کرده ایم اما واقعا نگران کشورهای دیگر هستیم و نگرانیم تا از آب های آزاد مواد مخدر به کشورشان قاچاق نشود.

از اروپا و آمریکا نیز به سمت ایران مواد مخدر ترانزیت می‌شود

مویدی با بیان اینکه از سوی اروپا و آمریکا نیز به سمت ایران مواد مخدر ترانزیت می‌شود خاطرنشان کرد: امسال ما چندین باند را که از آمریکای جنوبی، کوکائین و آمفتامین به ایران قاچاق می‌کردند منهدم کردیم.

وی با بیان اینکه مواد مخدر صنعتی مانند شیشه و آمفتامین ها تولید غرب است خاطرنشان کرد: زمانی که شیشه در غرب تولید می‌شد کشورهای آسیایی حتی نام این ماده را نیز نشنیده بودند. امروز آمریکا و آفریقا در تولید مواد مخدر صنعتی رکورد شکسته‌اند و متاسفانه آموزش ساخت آن نیز از طریق غرب به تمام دنیا مخابره می‌شود.

انهدام 12 هزار آشپزخانه تولید شیشه در آمریکا

مویدی با بیان اینکه در سال 2012، 12 هزار کارگاه و آشپزخانه تولید شیشه در آمریکا منهدم شد افزود: سوال اینجاست که این 12 هزار کارگاه تولیداتشان را به کجا می‌دادند. متاسفانه علی رغم ادعاهایی که مطرح می‌شود کشورهای غربی نیز در تولید مواد مخدر و قاچاق آن به سمت شرق نقش دارند.

تروریست‌ها توسط مواد مخدر تامین مالی می‌شوند

به گزارش ایسنا رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با بیان اینکه متاسفانه امروز تروریست‌ها به واسطه مواد مخدر تامین مالی می‌شوند اظهار کرد: غرب حتی از تحویل سگ‌های موادیاب نیز به ایران نیز امتناع می‌کند البته خوشبختانه ما احتیاجی به این کمک نداشتیم و خودمان به توفیقات بلندی دست یابیم که در سایه همین تحریم‌ها انجام شد. امروزه خوشبختانه کشورمان ابزار، امکانات و تکنولوژی لازم در رابطه با مواد مخدر را دارد.

وی همچنین با اشاره به سرمایه‌گذاری های طرف سوئدی در افغانستان برای مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد: این سرمایه‌گذاری در افغانستان در حال انجام است و من پیشنهاد می‌کنم با توجه به زبان مشترک میان ایران و افغانستان کارگاه های آموزشی طرف افغان در مراکز آموزشی ما برگزار شود و ایران این آمادگی را دارد. 

منبع: ایسنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین