|
|
امروز: جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
کد خبر: ۲۵۷۹۶۰
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۴
این منتقد در نقد برنامه «عصر جدید» گفت: با وجود گرته برداری از نمونه‌های خارجی، این برنامه هم‌چنان بر مدار احساسی «ماه عسل» می چرخد و متأسفانه الگوی برنامه بر این فضا می چربد و با توجه به تعریف برنامه در چارچوب کالبدی آن نمی گنجد؛ بنابراین دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند موارد احساسی را در چند برنامه متفاوت با هم بسنجند تا ناخواسته استعداد توانمند شهروندان خلاق، قربانی این فضای احساسی نشوند.

یک منتقد با نگاهی به عملکرد تلویزیون در ایام نوروز، درباره‌ی «نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگرانش، غیرحرفه‌ای بودن در گزینش و آراء داوران «عصر جدید»، «دورهمی» و حاشیه‌های نقادی‌اش و همچنین خلاقیت «خندوانه» نکاتی را مطرح کرد.

هوشنگ صدفی در گفت‌وگویی با ایسنا درباره عملکرد تلویزیون در پخش سریال‌های نوروزی، مجموعه «نون.خ» سعید آقاخانی را سریالی موفق نسبت به دو سریال دیگر عنوان کرد.

بار اصلی «نون.خ» بر دوش سعید آقاخانی

صدفی با اعتقاد بر اینکه مجموعه نوروزی «نون.خ» به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه‌کنندگی مهدی فرجی توانست با فراز و نشیب‌های خود تأثیر مؤثری در بین بینندگان تلویزیون داشته باشد، اظهار کرد: استفاده خوب از کمدی موقعیت و خلق تکیه‌کلام‌های آقاخانی، لحظات فرح‌بخشی را ایجاد کرد. همچنین استفاده مثبت از وقوع حوادث در فضای روستای کُردنشین با گریزی به آئین‌ها و مراسم آنان، توانست نقبی به مردم‌شناسی از مناطق کردنشین بزند.

وی در عین حال بار اصلی قصه و خلق موقعیت‌های کمیک را بیشتر بر دوش کارگردان و بازیگر اصلی مجموعه تلویزیونی «نون. خ» دانست و گفت: این اتفاق شاید نکته منفی کار محسوب می‌شد؛ چرا که کارگردان نخواست یا نتوانست حین کارگردانی از قابلیت خلاقانه بازی سایر بازیگران به نحو مؤثر استفاده کند.

«نون. خ» و ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران

این منتقد با بیان اینکه ناهمگونی مشهود در گویش فارسی بازیگران در سریال «نون.خ» تا حدی آزاردهنده بوده است، گفت: ای کاش نویسنده یا کارگردان، با گریز به زبان کردی برخی بازیگران، گیرایی لحن و آوای آنان را به تصویر می‌کشید و در مواقعی با زیرنویس کردن دیالوگ‌های بازیگران همزبانی را در بین مخاطبان کردزبان تقویت می‌کرد. با وجود پخش مجموعه‌های تلویزیونی «بر سر دوراهی» و «زوج یا فرد» از دو شبکه دیگر، شاید در نظرسنجی مردمی، مجموعه «نون. خ» که تا حدودی به مسائل روز جامعه پرداخته بود، بتواند اقبال مخاطبان را کسب کند. هر چند معلوم نیست جام جهان‌بین، چه سرنوشتی را برای سایر مجموعه‌های تلویزیونی و آرای مردمی رقم زند چون در امانت‌داری آرای جشنواره جام جم کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشت!

انتقاد به غیرحرفه‌ای بودن و گزینش و آرا داوران

صدفی در ادامه‌ی گفت و گوی خود درباره‌ی برنامه «عصر جدید»، نیز اظهار کرد: این برنامه با شعار طرح کشف استعدادها، دیده شدن و شناسایی افراد مستعد در جامعه به‌رغم نقادی برخی از همکاران رسانه‌ای، با همان حال و هوای دست‌اندرکاران تولیدی پیش می‌رود شاید از منظر رسانه ملی، نقد برنامه‌های تلویزیونی هیچ ارزش معنوی و هم‌افزایی در رسانه ندارد. پیشنهاد می‌شود به تناسب نوع حضور افراد مستعد در حوزه‌های ورزشی، آکروبات، هنری، اجتماعی و سایر حوزه‌های مطرح، از کارشناسان صاحب نام استفاده کند تا نحوه گزینش و آرای داوران جنبه حرفه‌ای داشته باشد.

وی در زمینه برنامه «عصر جدید» اظهار کرد: فقدان افراد صاحب نام حوزه‌های دیگر از کاستی موجود برنامه عصر جدید است، به مصداق ضرب‌المثل «همه چیز را همگان دانند، همگان هنوز از مادرزاده نشده اند» می‌توان به تناسب حضور استعدادها از هیأت داوری کارآمد و توانا بهره برد؛ البته هنوز دیر نشده است.

این منتقد در نقد برنامه «عصر جدید» گفت: با وجود گرته برداری از نمونه‌های خارجی، این برنامه هم‌چنان بر مدار احساسی «ماه عسل» می چرخد و متأسفانه الگوی برنامه بر این فضا می چربد و با توجه به تعریف برنامه در چارچوب کالبدی آن نمی گنجد؛ بنابراین دست‌اندرکاران برنامه می‌توانند موارد احساسی را در چند برنامه متفاوت با هم بسنجند تا ناخواسته استعداد توانمند شهروندان خلاق، قربانی این فضای احساسی نشوند.

«خندوانه» همچنان خلاق است

صدفی درباره «خندوانه» و رویکرد آن در پخش نوروزی اظهار کرد: بی‌گمان «خندوانه» هم‌چنان به عنوان برنامه خلاق رامبد جوان توانسته جایگاه خود را در بین برنامه‌های دیگر سرگرمی حفظ کند با وجود آنکه دچار کاستی‌هایی است اما چون این برنامه از ذهن خلاق و توانای گروه وطنی «خندوانه» تراوش کرده، می‌توان این نقدها را در فرصتی دیگر برای هم‌افزایی آن ارائه کرد. یافتن سوژه‌های خلاقانه در فضای تقلیدی رسانه ملی، خود ارزش و اعتبار دیگری دارد اما به رامبد جوان پیشنهاد می‌کنم با بازنگری در قالب و محتوای آن بتواند برنامه وطنی را هم چنان در اوج حفظ کند طبعاً روتین بودن برنامه تلویزیونی، همیشه سم مهلکی برای برنامه‌های خلاقانه است.

«دورهمی» و رکورد نقادی دولت در سال ۹۸

این منتقد در بخش پایانی گفت و گوی خود درباره برنامه «دورهمی» اظهار کرد: مهران مدیری، با نخستین برنامه تولیدی در سال ۹۸ رکود نقادی دولت را زد. هرچند در شرایط موجود انتظار می‌رفت رسانه ملی به جای دامن زدن به مشکلات سیل و آشفتگی مدیریتی، فضای همدلی را ایجاد کند، اما پرداختن به فضای دوقطبی می‌تواند تأثیر نامطلوبی در روحیه مدیریت بحران داشته باشد. ناگفته نماند مدیران میدانی استان‌های سیل‌زده، از همین آب و خاک هستند و در کمک و همدلی با مردم مناطق سیل زده هیچ تفاوتی قائل نیستند. شاید در این شرایط سیل فعلی، از تجربه خوبی برخوردار نباشند، اما آنچه در توان دارند، بکار گرفته‌اند تا به مردم کمک کنند. بی‌گمان ترکش نقادی برنامه دورهمی، تنها به جسم و جان دولت مردان فرو نمی‌رود بلکه گسست مدیریتی ایران را در فضای بین المللی به خوبی نشان می‌دهد. مخاطبان این نوع انتقادها هیچ وقت کارکرد جناح‌های سیاسی راست و چپ را تفکیک نمی‌کنند بلکه آن را به حساب حاکمان نظام می‌گذارند. از سویی دیگر باید دولت مردان پوست کلفت‌تر از آن باشند که با نقد رسانه‌های گروهی با یک غوره سردی‌شان شود. بگذریم عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، زمانی در قامت مدیر رسانه ملی، گاهی به نقادی دولت در زمان سکان‌داری مدیریت رسانه ملی نیم نگاهی داشت حال چرا از نقد برنامه دورهمی آشفته شده است بماند!

وی در پایان درباره این برنامه اظهار کرد: به نظرم نقادی از مدیران اجرایی درگیر در رفع و رجوع مشکلات سیل استان‌های بحران زده، دست پخت مهران مدیری نیست بلکه او مهره شطرنجی در دستان مدیران صداوسیماست که در بزنگاه‌ها برای از میان بردن رقیب سیاسی به میدان آورده می‌شود. بنابراین تفاوت است بین او و عادل فردوسی‌پور، چرا که عادل نخواست به خاطر نان رسانه ملی، نقش مهره شطرنجی را برای مدیران رسانه ملی بازی کند. امیدواریم با همت رسانه‌های مکتوب و مدیران همدل رسانه ملی، از این گدار سیلاب زده رسانه‌ای عبور کنیم.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین