|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۲۵۳۲۰۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۰
گوگل، محصول امنیتی خانگی نست (Nest) خود را در حالی روانه‌ی بازار کرده است که کاربران از وجود میکروفن جای‌گذاری شده در داخل دستگاه، بی‌خبر بوده‌اند.
گوگل، محصول امنیتی خانگی نست (Nest) خود را در حالی روانه‌ی بازار کرده است که کاربران از وجود میکروفن جای‌گذاری شده در داخل دستگاه، بی‌خبر بوده‌اند.

شنیدن اخبار بد در دنیای تکنولوژی چندان مرسوم و همیشگی نیست؛ در اوایل فوریه‌ی سال جاری بود که گوگل اعلام کرد به‌روزرسانی جدیدی را برای محصول امنیتی خانگی Nest ارائه خواهد داد تا این دستگاه با دستیار گوگل سازگار شده و بتواند از قابلیت‌های بلندگوی هوشمند آن بهره‌مند شود.

چنین قابلیتی در نگاه اول کارآمد به نظر می‌رسد. بااین‌حال، مواردی اتفاق افتاد که نگرانی‌هایی در خصوص این محصول شکل گرفت؛ زیرا معلوم شد که گوگل، کاربران خود را از میکروفن تعبیه‌شده در این دستگاه باخبر نکرده است. بنا به گزارش بیزینس اینسایدر، عدم اطلاع‌رسانی در خصوص این میکروفن ظاهرا نوعی اشتباه سهوی بوده است. سخنگوی گوگل در گفتگویی عنوان کرد:

وجود میکروفن در داخل دستگاه به هیچ عنوان جنبه‌ی محرمانه نداشته و باید در مشخصات فنی دستگاه اعلام می‌شده است. درواقع این خطایی است که از جانب ما رخ داده است.

بااین‌حال، این پرسش مطرح می‌شود که وجود یک میکروفن به ظاهر مخفی چه مشکلاتی می‌تواند ایجاد کند؟ به نظر می‌رسد که میکروفن این محصول در برقراری ارتباط با گوگل اسیستنت کارآمد باشد. سخنگوی گوگل در توضیحات خود به این نکته اشاره کرده است که از این میکروفن می‌توان برای به کاری قابلیت‌های امنیتی مانند تشخیص شکستن صدای شیشه استفاده کرد.

بااین‌حال، به‌لطف افزایش آگاهی و حساسیت عموم نسبت به موضوع حریم خصوصی، وجود این میکروفن‌ها می‌تواند نگرانی‌هایی ایجاد کند. به همین دلیل، با شایع شدن چنین اخباری شرکت‌های فناوری مجبور می‌شوند تا به مشتریان خود اطمینان دهند که گفتگوهای آن‌ها را استراق سمع نمی‌کنند. در مقابل، هکرها هم به مردم ثابت می‌کنند که اسپیکرهای هوشمند قابل هک شدن هستند! در دسامبر ۲۰۱۸، آمازون طی یک اشتباه، مکالمات ضبط‌شده‌ی یک کاربر الکسا را به فرد دیگری ارسال کرد؛ این موارد نشان می‌دهد که شرکت‌های فناوری می‌توانند داده‌های صوتی کاربران خود را جمع‌آوری کنند و به‌راحتی در اختیار افراد دیگر قرار دهند و درنهایت اشتباه خود را با عنوان خطای انسانی پوشش دهند.

ازاین‌رو، افزودن میکروفن به دستگاه Nest بدون اطلاع کاربر، می‌تواند به چنین بی‌اعتمادی‌هایی دامن بزند؛ حتی اگر شرکت سازنده از توجیه خطای انسانی استفاده کند. زیرا حق کاربران است که بدانند دستگاه آن‌ها می‌تواند مکالمات آن‌ها را در فضای خصوصی‌شان ضبط کند. گوگل اعلام کرده است که این میکروفن در حالت پیش‌فرض فعال نیست، مگر آنکه کاربر اقدام به روشن کردن آن کند. بااین‌حال، خاموش بودن میکروفن، آن را از دسترس هکرهای مخرب مصون نگه نخواهد داشت.

باتوجه‌به حجم بالای داده‌هایی که گوگل جمع‌آوری می‌کند، جاسازی یک میکروفن چه کاربردی برای کاربر دارد؟ بزرگ‌ترین دفاعی که شرکت‌های فناوری اطلاعات در مورد جمع‌آوری داده‌ها ارائه می‌دهند، استناد به حق انتخاب کاربر است؛ درواقع کاربران تصمیم می‌گیرند که چه اطلاعاتی را در دسترس شرکت‌ها قرار دهند. درنهایت می‌‌توان گفت که قصد گوگل از قرار دادن میکروفن در محصول خود، چندمنظوره ساختن آن بوده است تا در صورت توسعه‌ی فناوری، استفاده‌های مفیدتری داشته باشد. بااین‌حال، هنوز هم این اتهام به گوگل وارد است که کاربرانش باید از وجود میکروفن باخبر می‌بودند و این عدم اطلاع‌رسانی نوعی خطا بوده است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین