داوودی با اشاره به وضعیت امروز رابطه سینما و صداوسیما گفت: صدا وسیما هرگز از ظرفیتهاى خود براى رشد سینما استفاده نکرده زیرا رفتار تلویزیون و بعضى مدیران آن در ایران همواره؛ رفتاری دولتی و سلیقهای بوده که براساس معیارهای ضابطهبند و مشخص نبوده است.
وی ادامه داد: صدا وسیما باتوجه به حجم بودجهاى که از بیتالمال مىگیرد و موقعیت انحصارى و بدون رقابتش، حق و دینی را که به سینما به عنوان یک رسانه فرهنگى داشته، ادا نکرده و این مطلب درباره سینمای مستقل پررنگتر است و کمکهای محدودى هم که در بعضی از موارد رسانه ملی به معرفى و تبلیغ سینما کرده؛ با افت و خیزهای زیادی همراه بوده است.
داوودی بااشاره به اینکه نگاه به سینما در صداوسیما سلیقهای است؛ گفت: گاهی مدیری برسر کار آمده که از یک فیلم سینمایی خوشاش آمده و از آن فیلم حمایت کرده حتی دستور داده تبلیغات مجانی برای آن از تلویزیون پخش شود اما به محض اینکه آن مدیر سمتش تغییر کرده؛ دستورش یا حذف شده یا مشمول مرور زمان و لغو شده است. این امر نشان میدهد حمایت صداوسیما از سینما بهصورت ثابت و در زمان طولانى؛ قانونمند و مشخص شده نیست.
این کارگردان با اشاره به اینکه اصلا نمیتوان بین بودجهای که در سینما وجود دارد و هزینههایی که در تلویزیون صورت میگیرد؛ قیاسی انجام داد، گفت: بخش عمدهاى از سینما امروز یک عنصر کاملا فرهنگیست که توانسته چندبرابر صداوسیما در داخل و خارج کشور اثرگذاری داشته باشد و برای ایران وجهه کسب کند و پرچم جمهورى اسلامى ایران را بالا ببرد.
وی ادامه داد: درحالیکه تلویزیون چندین هزار برابر بیش از کل سینمای ایران بودجه دارد و باوجود بىرقیب بودنش، هرگز نتوانسته به اندازه بخشى از امکاناتى که در اختیار گرفته و هزینههایى که بردوش ملت گذاشته؛ در هویت فرهنگی کشور و مردم ایران تاثیر بگذارد به همین دلیل؛ قیاس میان سینما و تلویزیون قیاس معالفارق است.
داوودی با اشاره به اینکه به نفع تلویزیون است که از ظرفیتهای سینما استفاده کند؛ گفت: اگر خردمندی بیشتری در بین بعضى مدیران صداوسیما وجود داشت؛ پیوند محکمتری با سینماگران و سینمای ایران برقرار میکردند. به همان شکلی که در دنیا این پیوند وجود دارد. مطمئن باشید در آن شرایط دیگر این اندازه نگران سیطره فرهنگى بیگانه و نفوذ ماهواره نبودیم. چراکه قریب به اتفاق سینماگران ما نشان دادهاند متعهد به قوانیناند و وقتى براى آنها هویت و احترام قائل مىشوند؛ در مقابل ملت و نظام بسیار مسئولانهتر رفتار مىکنند.
وی ادامه داد: ارتباط مطلوب بین سینما و صداسیما بیشتر به نفع صداو سیماست زیرا آنها میتوانند از تمام توان سینما استفاده کنند و سینماگران در طول دوران ارتباطشان با صداوسیما نشان دادند که هرگاه با آنها با احترام رفتار میشود این احترام را پاسخ دادند و کمک زیادی کردند. درعوض هرگاه با سینماگران با دیدگاههای سیاسی و نظرات سلیقهای برخورد شده و ارتباط با سینماگران ازسوی صدا وسیما تخریب شده؛ سینماگران نیز از هویت فرهنگى و هنرىشان استفاده کردند تا ارتباطشان را با مردم بىواسطهتر کنند و چهره و شخصیتشان را در نزد آنان حفظ کنند.
داوودی درباره اینکه بعضی از مدیران صداوسیما معتقدند؛ نشان دادن فیلمهای سینمایی یعنی تایید آن فیلم و سینماگر گفت: متاسفانه این نوع نگاه نیز از یک کمخردی ناشی میشود که باعث لطمه به کل وضعیت فرهنگی کشور میشود.
وی ادامه داد: این طرز فکر بسیار غلط است که ما تصور کنیم در دورهای و جایی که هیچ رقابتی وجود ندارد و عرصه رسانه در بخش تلوزیون کاملا انحصارگرایانه است؛ میتوانیم با سلیقه شخصی خود یک نوع نگاه را به مخاطبان حقنه کنیم.
داوودی افزود: آماری که بعضا خود صداوسیما اعلام کرده؛ نشان میدهد میزان محبوبیت هنرمندانی که در سینما یا دیگر عرصههای هنری مشغول بودهاند؛ اما تصویرشان طی سالها هرگز از صدا وسیما پخش نشده؛ در بین مردم بیشتر از کسانی بوده که تصاویرشان را صدا وسیما به بهانههای مختلف و در مناسبتهای مختلف مرتب پخش کرده است.
وی درباره کاهش کیفیت برنامههایی که در تلویزیون به سینما میپردازند؛ گفت: در این بخش نیز هر برنامهای برای خودش خط و ربط بسته و مشخصی دارد که عموماً به تمام سینما توجه نمیکند و برای مردم و خواست آنها ارزش چندانى قائل نیست بلکه بیشتر دنبال آن است که آنچه را که خود قبول دارد به زور به مخاطب بقبولاند درحالیکه این روش هرگز موفق نخواهد بود.
رئیس شورای صنفی نمایش با اشاره به اینکه در مواردی دیده شده صداوسیما از یک فیلم سینمایی بسیار ضعیف حمایت کرده؛ گفت: گاهی صداوسیما از یک فیلمی که از استانداردهای پایینی برخوردار است؛ حمایت کرده و تبلیغات تلویزیونی وسیعی در زمان اکران فیلم؛ به آن اختصاص داده و فیلم هم فروش خوبی کرده. این فروش ممکن است به نفع اقتصاد سینما باشد، اما مطمئناً به نفع فرهنگ عمومى جامعه نیست. امرى که صداوسیما به عنوان رسانه انحصارى قطعاً اولین مسئول ارتقاى آن است.
وی ادامه داد: شاید در کوتاهمدت فروش فیلم ضعیف باعث رونق مقطعی شود اما این تبلیغات برای چنین فیلمهای ضعیفی باعث میشود تا معیار و سیلقه مخاطبان سینما به شدت افت کند. درنتیجه نه تنها کلیت سینما لطمه میبیند بلکه در میانمدت باعث نزول فرهنگ عمومى جامعه مىشود.
داوودی افزود: حمایت از فیلمهایی با استانداردهای ضعیف باعث رشد جریان بیفرهنگی و گسترش فرهنگ نازل میشود و بخشى از مدیران صدا وسیما باید روزی پاسخگو باشند و بگویند با این رفتار خود در قبال سینماگران و سینمای ایران چه گلى به به فرهنگ کشور زدهاند؟!
وی با اشاره به اینکه مردم امروز بسیار هوشمندانه با آثار سینمایی و محصولات فرهنگی رفتار میکنند؛ گفت: بعضى از مدیران صداوسیما تصور میکنند عدم توجه به سینمای واقعی ارزشمند باعث ضعیف شدن سینما میشود اما برخلاف تصور آنها این صداوسیماست که ضربه میبیند و هرگز نمیتواند از ظرفیت و اعتماد بدنه سینما استفاده کند.
داوودی با تاکید براینکه دوره مدیریت هر مدیری تمام میشود؛ گفت: روزی این دوستان عزیز باید بنشینند و ارزیابی کنند که عملکرد آنها چه تحفهای برای فرهنگ و ملت ایران داشته و با این همه سیاسیکاری و رفتار سلیقهاى حتى جناحى در بخشهای مختلف، چه نتیجها ی داشته و حاصلش چه بوده است؟!