|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۰
کد خبر: ۲۴۵۹۳۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۲
دولت قبلی آمریکا تصمیم گرفته بود ایران را به عنوان "اولین حامی تروریسم در خاورمیانه" بپذیرد و شریکش در منطقه قرار دهد. اما ما کاملا این وضعیت را تغییر دادیم. ما می‌دانیم که این یک تهدید واقعی را متوجه آمریکا و کل منطقه می‌سازد.
مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که آمریکا اقدام به بهبود روابط میان اسراییل و کشورهای عربی با هدف مقابله با تهدید ایران کرده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید،  مایک پامپئو، وزیر امور خارجه امریکا در مصاحبه‌ای با شبکه‌ی تلویزیونی آمریکایی نیوزمکس گفت: ما آمریکایی‌ها ارتباطاتی را میان اسراییل و کشورهای عربی برقرار ساختیم تا یک ائتلاف در خاورمیانه به منظور حفظ امنیت آمریکا تشکیل شود.

وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد: دولت قبلی آمریکا تصمیم گرفته بود ایران را به عنوان "اولین حامی تروریسم در خاورمیانه" بپذیرد و شریکش در منطقه قرار دهد. اما ما کاملا این وضعیت را تغییر دادیم. ما می‌دانیم که این یک تهدید واقعی را متوجه آمریکا و کل منطقه می‌سازد.

پامپئو درباره‌ مساله‌ صلح در خاورمیانه گفت:‌ ما شرایطی در خاورمیانه ایجاد کرده‌ایم که در آن این کشورها در جبهه‌های زیادی با یکدیگر همکاری می‌کنند. من شاهد اعلامیه دونالد ترامپ برای خارج شدن از سوریه بودم. ما هنوز می‌توانیم همراه با شرکایمان با تهدید داعش در منطقه مقابله کنیم . ما سیاست‌مان را تغییر نداده‌ایم اما این کار را به شکلی هوشمندانه‌تر و بهتر انجام خواهیم داد و می‌توانیم این کار را به لطف ائتلاف‌های ایجاد شده توسط دونالد ترامپ انجام دهیم.

این صحبت‌های پامپئو چند ساعت بعد از یک بیانیه عمر البشیر رئیس جمهور سودان مطرح شد که در آن وی مدعی شده بود که به دولت سودان توصیه به عادی سازی روابط با اسراییل شده تا در این کشور  اصلاحات انجام شود.

پامپئو در عین حال طرح دونالد ترامپ برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه را تایید و به برنامه‌ آمریکا برای تداوم رویارویی با ایران اشاره کرد.

او گفت: تصمیم ترامپ در زمینه‌ خارج ساختن سربازان آمریکایی از سوریه واضح است. سربازان آمریکایی از آنجا خارج خواهند شد.

با این حال پامپئو از دادن چهارچوب زمانی دقیق برای این خروج خودداری کرده و تنها گفت: من نمی‌خواهم دشمنانمان بدانند دقیقا کی ما خارج خواهیم شد.

پامپئو در این مصاحبه ترکیه را نیز مورد خطاب قرار داده و گفت: ترکیه لازم است تضمین کند که کردها توسط ترکیه‌ای‌ها کشته نشوند و از اقلیت‌های مذهبی در سوریه حفاظت شود. تمام این مسائل بخشی از دورنمای تعیین شده توسط آمریکا هستند.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این که آیا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه یک شریک قابل اعتماد گفت: مسائل فراوانی است که باید همراه با ترکیه حل کنیم.

پامپئو به این مساله اشاره کرد که ترکیه یک همپیمان آمریکا در ناتو بوده و حمایت زیادی از وسایل مد نظر آمریکا انجام می‌دهد اما همچنان یک سری مسائل نگران کننده وجود دارد.

وی افزود: جان بولتون مشاوره امنیت ملی دولت آمریکا و جیمز جفری فرستاده آمریکا به سوریه چند روز دیگر به ترکیه سفر خواهند کرد.



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین