|
|
امروز: پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۴
کد خبر: ۲۳۶۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰
اولین رئیس جمهور با پیشینه نظامی در برزیل از زمان پایان دیکتاتوری نظامی در این کشور انتخاب شد؛ رئیس جمهوری که با وجود این سابقه و سخنان جنجال برانگیزش از سوی افکار عمومی ستایش شده است.
 اولین رئیس جمهور با پیشینه نظامی در برزیل از زمان پایان دیکتاتوری نظامی در این کشور انتخاب شد؛ رئیس جمهوری که با وجود این سابقه و سخنان جنجال برانگیزش از سوی افکار عمومی ستایش شده است.

برزیل این هفته شاهد ورود فردی خاص و متفاوت به دفتر ریاست جمهوری این کشور بود. فردی که مدافع شکنجه، عدم تساوی حقوق زن و مرد و حمل آزادانه سلاح است.
دیدگاه ها و باورهای او از هم ابتدا بسیاری را به تعجب واداشته و مشخص نیست که چرا برزیلی ها تصمیم گرفته اند به چنین فردی رای بدهند. اما به عقیده ناظران، پیروزی او ناشی از خشم همگانی از احزاب سنتی است که پس از سال‌ ها نتوانسته‌ اند بر فساد، شرایط نامطلوب اقتصادی و افزایش خشونت‌ ها غلبه کنند.

این فرد را «ترامپ برزیل» و «ترامپ استوایی»خوانده اند و علت آن هم این است که او همچون رئیس جمهور آمریکا فردی دیوانه و لجوج و با اخلاقی خاص و کژرفتار است. حال که او در انتخابات روز یکشنبه به پیروزی رسیده، جا دارد با این فرد بیشتر آشنا شویم:

زندگی نامه
«ژائیر بولسونارو» در تاریخ 21 مارس سال 1955 در شهر «گلیسریو» در ایالت «سائو پائولو» در جنوب شرق برزیل متولد شد. مادرش «اولیندا بونتوری» و پدرش «پرسی جرالدو بولسونارو» است. جد مادری او متولد شهر ایتالیایی «لوکا» بود که در دهه 1890 به برزیل مهاجرت کرده بود.
از سمت پدری هم، او از نوادگان ایتالیایی های «ونتو» و «کالابریا» است. پدربزرگ او زمانی که 10 سال داشت با برادر و خواهد کوچکترش به برزیل مهاجرت کرده بود. از سمت پدری، بولسونارو همچنین تا حدی آلمانی است زیرا پدر پدربزرگ او در سال 1876 در «هامبورگ» آلمان متولد شده بود و در سال 1883 به برزیل مهاجرت کرده بود.

فعالیت نظامی
در آخرین سال‌ های دبیرستان، بولسونارو به مدرسه مقدماتی ارتش برزیل در سائوپائولو رفت و سپس وارد دانشکده نظامی «سوزن‌ های مشکی» (Agulhas Negras) برزیل شد و در سال 1977 از آنجا فارغ التحصیل شد. او مدت محدودی در واحدهای چترباز ارتش خدمت کرد. افسران مافوقش، او را فردی «بلندپرواز و مهاجم» توصیف می کردند.
او اولین بار در سال 1986 زمانی که با هفته نامه Veja مصاحبه کرد، مطرح شد. او به حقوق کم در ارتش اعتراض کرد و ادعا کرد که فرماندهی مرکزی به دلیل کاهش بودجه، و نه به دلیل «سوء رفتار» افسران را اخراج می کند. بولسونارو با وجود اینکه تقلیل درجه گرفت، از سوی افسران و همسران نظامیان مورد ستایش قرار گرفت و در میان بسیاری از تندروها و طرفداران راست افراطی که از دولت جدید دموکراتیک غیرنظامی برزیل خشمگین شده بودند، نامی برای خود دست و پا کرد. بولسونارو 17 سال در ارتش خدمت کرد و به مقام کاپیتانی رسید.

زندگی سیاسی
او در سال 1988 توسط حزب دموکرات مسیحی به عنوان رییس شورای شهر ریودوژانیرو انتخاب شد و به این ترتیب وارد سیاست شد. در انتخابات های سال 1990، او از طرف همان حزب به عنوان نماینده کنگره انتخاب شد. او چهار دوره متوالی در کنگره کار کرده است. او سال ها به چندین حزب سیاسی دیگر برزیل هم وابستگی داشت. در سال 2014 با 464000 رای اکثر آرا را در ریو دو ژانیرو به دست آورد.
او در 26 سال خدمات خود در کنگره ملی برزیل، حداقل 171 لایحه و یک اصلاحیه قانون اساسی را مطرح کرد، و دو قانون را به تصویب رساند.
در سال 2018، بولسونارو حزب سوسیال مسیحی را ترک کرد و به حزب لیبرال سوسیالیست (PSL) پیوست.
پس از ورود بولسونارو، حزب لیبرال سوسیالیست رویکردهای محافظه کارانه و راستگرایانه ای اتخاذ کرد تا جایی که جنبش لیورس (آزاد) خروجش را از این حزب اعلام کرد.

تبلیغات انتخاباتی 2018
در 22 ژوئیه سال 2018 بولسونارو رسما به عنوان کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری توسط حزب لیبرال سوسیالیست معرفی شد. او همچنین توسط حزب تجدید کارگر برزیل تایید شد. ائتلاف او «خداوند بالاتر از همه چیز است» (Deus acima de todos) نام گرفت. در حالی که دو پرونده شکایت از وی مطرح شده بود، دادگاه انتخابات عالی برزیل آنها را لغو کرد و کاندیداتوری او در تاریخ 6 اوت رسمی شد.
بولسونارو در ماه اوت اعلام کرد که «آنتونیو همیلتون مورائو» یکی از ژنرال های بازنشسته ارتش زوج او در این انتخابات خواهد بود.
به گفته صاحبنظران سیاسی، در اوایل مبارزات انتخاباتی، بولسونارو لحن خود را ملایم کرد، و سبکی کمتر خشن را در پیش گرفت. از لحاظ اقتصادی، او از ایده مداخله کمتر دولت در اقتصاد (برخلاف آنچه که در گذشته در حمایت از سیاست های توسعه دهندگان بیان کرده بود) حمایت کرد. از سوی دیگر، موضع سخت خود را در مورد جرم و دفاع از «ارزش های سنتی خانوادگی» حفظ کرد. بولسنارو همچنین گفت که قصد دارد برای رشد اقتصادی و مقابله با بیکاری، مالیات را در سراسر بخش ها به خصوص در بخش کسب و کار و انحصار وراثت کاهش دهد. او همچنین اقدامات ریاضت اقتصادی و کاهش هزینه های دولتی را وعده داده بود، اما در مورد مناطقی که قرار است تحت این اقدامات قرار بگیرند، حرفی نزد. وی همچنین خاطر نشان کرد که برای کاهش اندازه و بوروکراسی دولت فدرال، تمهیداتی را در نظر دارد. در ماه اکتبر، بولسونارو اعلام کرد که «پائولو گیدز» اقتصاددان لیبرال را به عنوان وزیر دارایی اش انتخاب خواهد کرد.
در 9 اوت 2018، او در اولین مناظره ریاست جمهوری سال که توسط شبکه تلویزیونی «باند» برزیل سازماندهی شده بود، شرکت کرد. یک هفته بعد، در RedeTV مناظره دیگری برگزار شد.
بولسونارو اولین کاندیدای ریاست جمهوری بود که توانست در کارزار 2018 بیش از یک میلیون رئال برزیل کمک های مردمی جمع آوری کند. در 59 روز اول، او به طور متوسط روزانه مبلغ 17000 رئال برزیل کمک های مالی جمع آوری کرد.
پس از بازداشت «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» کاندیدای حزب کارگر در آوریل 2018، بولسونارو، بر اساس همه نظرسنجی های عمومی، به پیشتاز در نظرسنجی ها تبدیل شد.
در دور اول انتخابات در 7 اکتبر 2018 (15 مهر)، بولسونارو با کسب 46 درصد آرا (49.2 میلیون رای) برنده انتخابات شد. اما از آنجایی که وی نتوانست بیش از 50 درصد آرای لازم را به دست آورد، با «فرناندو حداد» رقیبش از حزب کارگر به دور دوم انتخابات در 28 اکتبر (6 آبان) راه یافتند.

حمله با چاقو در تجمع انتخاباتی
بولسونارو در تاریخ 6 سپتامبر 2018 (15 شهریور) در ایالت «میناس گرایس» مورد اصابت چاقو قرار گرفت. کانال‌ های مختلف تلویزیونی برزیل چگونگی مورد حمله قرار گرفتن او را در کارزار انتخاباتی نشان دادند.
سخنگوی پلیس میناس گرایس گفت که بولسونارو بلافاصله به بیمارستان انتقال یافته است.
رسانه‌ های برزیلی با استناد به مقامات بیمارستان نوشتند که روده بولسونارو سوراخ شده و مورد عمل جراحی قرار گرفت.
فرد مهاجم که توسط پلیس بازداشت شد، «آدلیو بیسپو دی اولیویرا» نام داشت که بین سال های 2007 تا 2014 عضو حزب سوسیالیسم و آزادی بود. صفحه او در رسانه های اجتماعی پر از انتقادات سیاسی علیه بولسونارو و «میشل تمر» رئیس جمهور وقت بود.
در تاریخ 29 سپتامبر، بولسونارو از بیمارستان مرخص شد. وضعیت او به گونه ای بود که در یک سری از کارزارها و تجمع ها شرکت نکرد. در همان هفته ای که او از بیمارستان مرخص شد، هزاران نفر در اعتراض به او و موضع گیری های سیاسی اش در چندین شهر برزیل تظاهرات کردند و همزمان تظاهرات هایی هم در حمایت از او در 16 ایالت برگزار شد.

دیدگاه های سیاسی و اظهارات جنجالی
دیدگاه‌ ها و اظهارات مجادله برانگیز او راست تندرو توصیف شده‌ است. بولوسونارو از رژیم دیکتاتور نظامی برزیل دفاع می‌ کند که از سال 1964 تا 1985 حدود 19 سال بر این کشور حاکم بود.
ماهیت دیدگاه های سیاسی بولسونارو، ملی گرایانه، پوپولیستی و افراطی توصیف شده است. اما حامیان او، دیدگاه هایش را همراستا با سیاست های محافظه کارانه راست سنتی می بینند.
رای دهندگان به او غالبا جوانان بین 16 تا 24 سال، کارگران قشر متوسط و سطح بالا، فارغ التحصیلان از دانشگاه ها و محافظه کاران به طور عمومی بودند.
بولسونارو به اظهارات و سخنان تحریک‌ آمیز و نژادپرستانه شهرت دارد. شعارهای تند او و به‌ ویژه اظهاراتش علیه اقلیت‌ های ساکن برزیل ظرف روزها و هفته‌ های گذشته بارها به جنجال‌ های رسانه‌ ای دامن زده است. برخی از این اظهارات عبارتند از:
اظهار نظر درباره پیروان نیروهای چپ‌ گرا (اکتبر 2018):
«اگر این افراد مایلند در این کشور زندگی کنند، باید به قوانین ما گردن بنهند. در غیر این صورت، اینها یا باید کشور را ترک کنند یا باید روانه زندان شوند. ما این طرفداران سرخ را از کشور خود خواهیم راند.»
اظهار نظر درباره «لوئیس ایناسیو لولا دا سیلوا» رئیس‌جمهور بازداشت شده این کشور (اکتبر 2018)
«لولا، تو آنقدر در زندان می‌ مانی تا بپوسی.»
اظهار نظر درباره پاکسازی در برزیل (اکتبر 2018)
«برزیل شاهد یک پاکسازی گسترده‌ ای خواهد بود که هیچ‌ گاه در طول تاریخ خود تجربه نکرده است.»
اظهار نظر درباره شکنجه (یک گفت‌ و گوی تلویزیونی در سال 1999)
«من طرفدار شکنجه هستم و همه مردم برزیل نیز با من موافقند.»
اظهار نظر درباره برابری زنان و مردان (گفت‌ و گوی تلویزیونی 2016)
«من هیچ‌ گاه به زنان و مردان حقوق برابر پرداخت نمی‌ کنم. اما در برزیل زنان توانمند و کاربلد زیادی وجود دارد.»
اظهار نظر درباره «ماریا دو روساریو» نماینده زن پارلمان برزیل (2003)
«من هرگز به تو تجاوز نمی‌ کنم، چون ارزش آن را نداری.»
اظهار نظر درباره فساد مالی (مصاحبه 1999)
«به باور من، ما باید 30 هزار فرد فاسد را تیرباران کنیم. اول از همه باید از «فرناندو هنریکه کاردوسو» رئیس جمهور [وقت] شروع کنیم.»
لوسونارو بارها درباره اقلیت‌ ها و از جمله اقلیت‌ رنگین پوست ساکن برزیل اظهار نظر کرده و گفته است: «از این‌ ها کاری برنمی‌ آید. حتی به درد تولید مثل هم نمی‌ خورند.»
این سیاستمدار نژادپرست بارها بر ارزش‌ های مسیحی کشور برزیل تاکید کرده و از مخالفان خواسته است که کشور را ترک کنند.

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری
دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در 28 اکتبر (6 آبان) برگزار شد و همانطور که انتظار می رفت بولسونارو برنده این انتخابات شد.
بولسونارو با به دست آوردن بیش از 55 درصد آرا پیروز انتخابات ریاست جمهوری برزیل شد. رقیب او فرناندو حداد توانست نزدیک به 45 درصد آرا را به دست آورد.
بولسونارو در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در مقابل هوادران خود گفت که او «سرنوشت این کشور را تغییر خواهد داد». او همچنین شعار داد: «برزیل در راس همه چیز، خدا در راس همه چیز».
رئیس جمهور آینده برزیل در عین حال تاکید کرد که دولتش به قانون و دموکراسی پایبند خواهد بود.
نتیجه انتخابات برزیل می‌ تواند به تغییری اساسی در سیاست این کشور بیانجامد. بولسونارو می‌ خواهد قانون اجازه داشتن اسلحه را تغییر دهد و به پلیس اجازه دهد با دست بازتری در مقابل خشونت عمل کند. او همچنین وعده داده است که با خلافکاران با شدت عمل بیشتری مبارزه خواهد کرد.

زندگی شخصی
بولسونارو 3 بار ازدواج کرده و دارای 5 فرزند است. اولین همسرش «راجریا بولسونارو» بود (که از او سه فرزند دارد: «فلاویو»، «کارلوس» و «ادوارد»).
دومین ازدواجش با «آنا کریستینا» بود (که از او یک پسر به نام «رنان» دارد).
همسر سوم و کنونی او، «میشل د پائولا فرمو رینالدو بولسونارو» است که تنها دخترش «لورا» نتیجه این ازدواج است.
بولسونارو هنگام کار در کنگره، همسرش را به عنوان مسئول دفترش استخدام کرد و طی دو سال دستمزد او بیش از سه برابر شد.
پس از آنکه دادگاه فدرال رای به غیرقانونی بودن خویشاوند سالاری در اماکن دولتی داد، او مجبور به برکناری همسرش از این شغل شد. از سال 2016، بولسونارو و همسرش در محله «بارا دا تیجوکا» در ریو دو ژانیرو زندگی می کنند.

رئیس‌ جمهوری خطرناک‌ تر از ترامپ
گرایش‌ های افراطی رئیس‌ جمهور جدید برزیل و علاقه شدید او به خشونت و چراغ سبز وی به عملیات قتل باعث می‌ شود که وی از دونالد ترامپ رئیس‌ جمهور آمریکا خطرناک‌ تر باشد.
انتخاب بولسونارو در انتخابات ریاست جمهوری برزیل این نگرانی را ایجاد کرده که برزیل کشوری است که با موجی از استبداد جناح راست افراطی رو به رو شده است. اما طبق گفته تحلیلگران مشکل واقعی این است که رئیس جمهور جدید برزیل از دونالد ترامپ هم خطرناک تر است و چهارمین دموکراسی بزرگ جهان عملا با خطر رو به رو شده است.
بولسونارو و ترامپ شباهت‌ های بسیاری با یکدیگر دارند. ژنرال جدید برزیل تلاش خواهد کرد تا بدون هیچ هراسی، قانون اساسی را زیر پا بگذارد./جماران
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین