نظام بانکی پرچمدار صنعت فناوری اطلاعات کشور
کد خبر: ۲۲۶۶۱
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
دبیرکل بانک مرکزی با بیان آنکه تحولات فناوری طی بیش از دو دهه اخیر، نظام های بانکی سراسر جهان را دچار دگردیسی عمیقی کرده است، گفت: نظام بانکی کشور ما نیز از این روند بین المللی دور نبوده و با کاربری گسترده فناوری در انجام عملیات بانکی به ویژه ارایه خدمات به مشتریان، وسیعاً از امکانات فناوری اطلاعات و ارتباطات بهره جسته است.
سیدمحمود احمدی در آیین گشایش«نمایشگاه دستاوردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» که با حضور رییس کل، اعضای هیات عامل، مدیران کل، مدیران و جمعی از کارشناسان بانک مرکزی برگزار شد، افزود: بی اغراق می توان ادعا کرد نظام بانکی ما همواره پرچمدار معرفی و کاربری فناوری در ارایه خدمات و عملیات درونی خود بوده و موتور محرک صنعت فناوری اطلاعات در کشور به شمار می رود.

در این مراسم که همزمان با استقرار دولت یازدهم در بانک مرکزی برپا شد، هفت طرح خدمات نوین بانکداری الکترونیک رونمایی و افتتاح شد.

وی ضمن ابراز رضایت از روند روبه پیشرفت خدمات بانکداری الکترونیک در ایران، افزود: جای خوشوقتی بسیار است، اذعان داریم سطح ارایه خدمات و کاربری پرداخت و بانکداری الکترونیکی در ایران براساس بیشتر شاخص های جهانی، در سطح کشور های پیشروست و از این لحاظ، تحقق یکی از آرمان های چشم انداز بیست ساله نظام در خصوص کسب جایگاه اول منطقه ای، به هیچ عنوان دور از انتظار نیست.

احمدی کسب این موفقیت بزرگ را مرهون تلاش ها و اقدامات گسترده ای دانست که در سطح نظام بانکی و شرکت های فناوری صورت پذیرفته است.

وی گفت: در این میان، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در هدف گذاری، بسترسازی و هدایت مجموعه بانک ها برای نیل به این اهداف متعالی از جایگاه ممتازی برخوردار است.

دبیرکل بانک مرکزی سپس به موضوع فرصت ها و تهدیدهای کاربری فناوری در عملیات و خدمات بانکی اشاره کرد و رسیدگی و تشخیص و مدیریت این موضوع را چالشی بزرگ پیش روی بانک مرکزی به عنوان متولی نظام پولی کشور برشمرد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران بنا به قانون وظیفه تسهیل مبادلات و موازنه پرداخت ها را برعهده دارد، در کنار این وظیفه ایجابی، وظیفه مهم نظارت بر صحت و سلامت نظام بانکی کشور نیز برعهده این نهاد است که با وضع و نظارت بر مقررات حوزه پولی، مدیریت مطلوب مخاطرات بانکی را به انجام می رساند که تسامحاً می توان آن را نقشی سلبی قلمداد کرد.

احمدی ایجاد توازن میان دو هدف به ظاهر متناقض، یکی معطوف به توسعه و تسهیل و دیگری معطوف به تحدید و ساماندهی را چالش هایی در خور توجه خواند و افزود: تنها با ایجاد ساختارهای مناسب می توان با این اهداف روبرو شد.

احمدی ضمن«اطلاعات محور» برشمردن بانک مرکزی، خاطرنشان کرد: ورودی های این سازمان، داده ها و اطلاعاتی است که بر مبنای تحلیل آنها تصمیم سازی و تصمیم گیری می شود، حصول اطمینان از کیفیت داده ها و توان تحلیل آنها در زمانه ای که زندگی می کنیم، برای هر سازمانی پیچیده و دشوار تلقی می شود، لیکن این پیچیدگی ها برای سازمانی که صرفا بر مبنای داده ها و اطلاعات کار می کند، اهمیتی حیاتی داشته و به نوعی با فلسفه وجودی آن گره خورده است.

دبیرکل بانک مرکزی افزود: گزافه نیست اگر بگوییم در طول سیزده سالی که بانک مرکزی مدیریت امور پرداخت و بانکداری الکترونیکی را به صورت جدی در دستور کار خود قرار داده، کارنامه موفقی از خود بر جای نهاده است.

احمدی برخورداری از نظام های پرداخت روزآمد و استاندارد، همگامی با آخرین فناوری های روز و همچنین تکمیل تدریجی احاطه اطلاعاتی بانک مرکزی بر آنچه که در حوزه پول و ارز می گذرد، را دستاوردهای غیرقابل اغماض بانک مرکزی عنوان کرد.

وی افزود: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برای رفع چالش میان تسهیل و نظارت، دو راهبرد توسعه سامانه های بین بانکی و متعاقباً احاطه اطلاعاتی بر مبادلات آن را اتخاذ کرده است.

دبیرکل بانک مرکزی اظهار داشت: در راهبرد اول بانک مرکزی به عنوان نهادی حاکمیتی، زیرساخت ها و بسترهای لازم برای تسهیل مبادلات پولی را فراهم کرده و محیطی را فراهم می آورد که براساس استانداردهای جهانشمول بانکی، امکان معرفی خدمات جدید را توسط بانک ها میسر سازد. از سوی دیگر سرپرستی سامانه های زیرساختی، مجموعه بسیار گرانبهایی از داده ها و اطلاعات واقعی را گردآوری می کند که بر مبنای آن و با احاطه اطلاعاتی بانک مرکزی از آنچه که در نظام پولی کشور می گذرد، نظارت موثر و کارا محقق می شود.

وی تصریح کرد: اتخاذ این راهبردها با کسب نظر مشاوران بین المللی و کارشناسان داخلی چه در خصوص راهبرد پرداخت ها که در سال 83 اجرای آن آغاز شد و چه در خصوص نقشه راه 1400 بانک مرکزی، که به لطف پروردگار از امسال اجرایی می شود، صورت پذیرفته است.

احمدی برخورداری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از بزرگترین مجموعه فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور را زمینه ساز اجرای راهبردهای یادشده دانست و گفت: بازسازی و بازآرایی زیرمجموعه فناوری بانک مرکزی در سال های اخیر، آنها را در جهت نیل به اهداف حاکمیتی بانک مرکزی سازماندهی و هدایت کرد؛ به گونه ای که هم اکنون ایفای وظایف و نقش های حاکمیتی اولویت اصلی این حوزه است.

دبیرکل بانک مرکزی تاکید کرد: نقش بانک مرکزی و زیرمجموعه های آن، تصدی گری خدمات بانکی نیست بلکه فراهم آوردن زیرساخت و بسترهایی است که در آن بانک ها و سایر شرکت های فناوری بتوانند خدمات خود را به صورت استاندارد و با لحاظ الزامات مدیریت ریسک گسترش دهند و در این میان آنچه که برای نظارت بانک مرکزی مهم و حیاتی به شمار می رود، اطلاعاتی است که بر این بسترها مبادله شده و واجد ویژگی های صحت، دقت و روزآمدی است.

وی در پایان، ایجاد و توسعه سامانه های جدید و بهبود و بازنگری در سامانه های موجود در چارچوب راهبردهای فوق را همواره از وظایف حوزه فناوری بانک و شرکت های زیرمجموعه آن عنوان و از حضار دعوت کرد تا از نمایشگاه دستاوردهای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که به مناسبت هفته دولت برپا شده است بازدید نمایند.

گفتنی است در این مراسم، رییس کل بانک مرکزی از سامانه های مدیریت حسابهای دولتی، سامانه چکاوک و سامانه انتشار اوراق مشارکت الکترونیکی رونمایی کرد. سپس کارشناسان فناوری اطلاعات بانک مرکزی و شرکتهای تابعه؛ پورتال کاشف، سامانه ارزش افزوده مرکز شتاب، سامانه پرداخت الکترونیک سیار(سپاس) و سامانه استعلام بانکی را معرفی نمودند و از مزایا و ویژگیهای آن سخن راندند.

در بخش دیگری از این مراسم، سکه یادبود منقش به شعار «آرامش و امید» که به مناسبت استقرار دولت یازدهم ضرب شده است، رونمایی شد.

در این نمایشگاه همچنین از نسل جدید ایران چک 50 هزار تومانی منقش به تصویر بارگاه حضرت امام رضا(ع) و اسکناس جدید 20 هزار تومانی منقش به تصویر بادگیرهای ایرانی پرده برداری شد.
منبع: ایرنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین