|
|
امروز: شنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۵
کد خبر: ۲۲۱۳۶۴
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۳
آريو برازنده، كارشناس خودرو: معلوم نيست تندباد نقدهايي كه بر پيكره صنعت خودرو ‏مي‌خورد, از كدام طرف برخاسته است. تندبادهايي كه گاه در ‏هم پيچيده و وهم آلود و گاه مغرضانه و بي‌باك و گاه هم از ‏عمق ندانستن. دشوار است كه بداني نقد از كدام سو برخاسته ‏و چه مقصدي را در نظر دارد. براي روشن شدن موضوع به يكي ‏از اخيرترين نقدهايي كه از سوي خاكساري كه فروتني را فرو ‏گذاشته مي‌پردازيم:‏
استاد دانشگاهي كه خود را كارشناس خودرو هم مي‌داند, ‏گهگاه چيزهايي مي‌گويد خورند رسانه‌هاي عمومي كه حتي ‏باورپذيري آن براي بسياري از مخاطبين عام هم دشوار است. ‏مثلاً يكبار گفته بود كه: «به طور كلي بايد اذعان كرد كه ‏توليد مشترك يا موظف كردن شركت خارجي براي توليد در ‏ايران همواره ناموفق بوده است‎.‎‏» چنين سخني آن هم از كسي ‏كه عنوان استادي دانشگاه دارد بسيار بعيد است. اصلاً به ‏باور بسياري از كارشناسان خودرو يكي از دلايل عقب‌ماندگي ‏صنعت خودروي ايران همين ايزوله بودن آن است. صنعت خودرو ‏در تمام دنيا نشان داده كه براي توسعه و رشد خود نياز به ‏مراودات بين‌المللي دارد كه در اين مراودات توليد مشترك ‏با يك شركت خارجي امري بسيار متداول است. يا در اظهار ‏نظري ديگر گفته آنچه خودروسازان ايران توليد مي‌كنند ‏‏«خودرو» نيست! ‏
واقعا اگر بخواهيم بدون هيچ‌گونه حب و بغضي و فقط عادلانه ‏قضاوت كنيم, بايد از اين استاد عزيز كه تمام قد به دو ‏شركت خودروسازي (سايپا و ايران خودرو) مي‌تازد و معتقد ‏است كه وجود همين دو شركت مشكل اصلي صنعت خودروي ايران ‏است؛ بپرسيم كه با فرض حذف و خروج اين دو شركت از صحنه ‏صنعت خودروي ايران, چه چيزي از اين صنعت باقي خواهد ‏‏‌ماند؟ ‏
آنچه كه مسلم است بازيگري در صنعت خودرو با ساير صنايع ‏كاملا متفاوت است. نمي‌توان به راحتي تمام كساني كه در اين ‏صنعت تلاش و كوشش مي‌كنند را با چوب «مديريت نادرست» راند, ‏تمام كساني كه از يرون به صنعت خودرو نگاه مي‌كنند بدون ‏اطلاع از محدويت‌هاي آن مي‌توانند آرايي را صادر كنند واقعاً ‏بايد به اين دوستان توانايي بيشتري در خود حس مي‌كنند ‏گفت: «گر تو بهتر مي‌زني بستان بزن» ‏


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین