|
|
امروز: پنجشنبه ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۶
کد خبر: ۲۲۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۳
با جاری شدن آب شیرین به سمت دریاچه ارومیه، رسوب‌گذاری‌های انجام شده در زیر دریاچه منحل شده و درنتیجه در برخی نقاط عمق دریاچه تا حد 20 سانتی‌متر افزایش می‌یابد که این موضوع ما را در راستای احیای دریاچه ارومیه امیدوار می‌کند.
دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی از افزایش چهارسانتی‌متری تراز آبی دریاچه ارومیه نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل خبر داد و گفت: طبق آماری که از وضعیت دریاچه ارومیه در12 تیرماه سال‌جاری دریافت شده است، شاهد افزایش چهار سانتی متری تراز دریاچه نسبت به سال گذشته هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تدبیر و امید؛«خلیل ساعی»با اشاره به آخرین وضعیت دریاچه ارومیه و با بیان این‌که تراز آبی دریاچه (در تاریخ 12 تیرماه سال‌جاری) برابر با 1270.71 بود، اظهار کرد: سال گذشته نیز تراز آبی دریاچه برابر با 1270.67 متر مکعب بود. حجم آبی دریاچه ارومیه نیز برابر با دو میلیارد مترمکعب است.

 وی با اشاره به افزایش چهار سانتی‌متری تراز آبی دریاچه، خاطرنشان کرد: این افزایش در حالی است که طی روزهای گذشته، هوای استان گرم بود و همانند سال‌گذشته میزان تبخیر ریادی را تجربه کردیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در رابطه با علت این افزایش نیز گفت: در این رابطه هم بارش‌ها و عملیات عمرانی انجام گرفته برای انتقال آب و همچنین همراهی کشاورزان منطقه نقش داشته است.

ساعی  در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که جای خوشحالی است که وضعیت اکنون دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته چهار سانتی‌متر افزایش دارد، افزود: بسیاری اعتقاد داشتند که به خاطر رسوب‌گذاری، عمق دریاچه ارومیه در حال کاهش است اما مطالعات عمق‌سنجی انجام گرفته نشان می دهد که دریاچه عمیق‌تر می‌شود.

 وی در این رابطه خاطرنشان کرد: با جاری شدن آب شیرین به سمت دریاچه ارومیه، رسوب‌گذاری‌های انجام شده در زیر دریاچه منحل شده و درنتیجه در برخی نقاط عمق دریاچه تا حد 20 سانتی‌متر افزایش می‌یابد که این موضوع ما را در راستای احیای دریاچه ارومیه امیدوار می‌کند.

 دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان‌شرقی در رابطه با انتقال آب به دریاچه ارومیه نیز گفت: این اقدام از داخل کشور انجام می‌شود و با انتقال آب از رود زاب کردستان، موضوع انتقال آب به دریاچه پیگیری می شود، در این راستا 37 کیلومتر طول مسیر باید حفاری شود که تاکنون بیش از 20 کیلومتر حفاری و لاینینیگ شده است، بقیه مسیر نیز توسط دستگاه‌های مخصوص حفاری می‌شود و طبق وعده‌ها تا پایان سال 98 آب رود زاب به دریاچه منتقل شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین