|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
کد خبر: ۲۱۸۵۹۳
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۸
اما از آنجایی که بیت کوین تکنولوژی تازه‌ای است که پا به اقتصاد جهان گذاشته و سرعت گسترش آن در کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است، تنها می‌توان گفت که این تکنولوژی دارای پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد و جامعه کشورها خواهد بود، عواقبی که در آینده بیشتر می‌توان درباره آن سخن گفت.
 امروزه فکر و ذهن بسیاری از شرکت‌ها بر روی تکنولوژی بلاک‌چین و مزایای آن می‌چرخد. تکنولوژی که تحقیقات کارشناسی حکایت از آن دارد که آینده گردشگری به آن گره خورده است.

بلاک‌چین در حال حاضر توسط برخی از شرکت‌ها در بازار مالی و دیگر بخش‌ها آزمایش شده و در حال حاضر در عملیات روزانه مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از آنجایی که بیت کوین تکنولوژی تازه‌ای است که پا به اقتصاد جهان گذاشته و سرعت گسترش آن در کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است، تنها می‌توان گفت که این تکنولوژی دارای پیامدهای قابل توجهی برای اقتصاد و جامعه کشورها خواهد بود، عواقبی که در آینده بیشتر می‌توان درباره آن سخن گفت.

بلاک‌چین چیست؟

بلاک‌چین را می‌توان یک حساب دیجیتال یا یک کتاب نقدی تصور کرد. وقتی معامله‌ای اتفاق می‌افتد، اطلاعات این معامله روی این سیستم ذخیره شده، میان همه اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شوند و با استفاده از رمزنگاری امکان حذف و دستکاری اطلاعات ثبت شده تقریبا غیرممکن می‌شود. این فناوری در حقیقت زنجیره‌ای از بلوک‌ها است. به طور کلی بلاک‌چین یک نوع سیستم ثبت اطلاعات و گزارش است و بیت کوین اولین کاربرد از این فناوری است که از بلاک‌چین برای ذخیره اطلاعات دارایی کاربران بهره برده است. در اصل اگر بلاک‌چین یک سیستم عامل باشد، بیت کوین نرم افزاری روی این سیستم عامل است. در هر بلاک هر اطلاعاتی می‌تواند ثبت شود؛ از جرم و جنایت‌های یک فرد تا نمایش اطلاعات حساب برای دارایی‌ها مانند بیت کوین. در بلاک‌چین، اطلاعات در بلاک‌ها قرار می‌گیرند و با هم به صورت زنجیره‌ای مرتبط می‌شوند. شبکه‌ بلاک‌چین در شرایطی از اجماع و وفاق به سر می‌برد؛‌ به این صورت که هر 10 دقیقه یک بار، به صورت خودکار، توسط خودش بررسی می‌شود. نوعی اکوسیستم خود حسابرسیِ ارزش دیجیتالی؛ شبکه‌ای که همه‌ تراکنش‌های ایجاد شده را در هر دوره‌ 10 دقیقه‌ای با یکدیگر تطبیق می‌دهد. به هر گروه از این تراکنش‌ها یک بلوک یا بلاک‌ می‌گویند. بنابراین این تکنولوژی جدید دو ویژگی مهم دارد. یکی شفافیت و دیگری فسادناپذیری است. در این تکنولوژی داده‌ها به صورت کلی در شبکه جاسازی می‌شوند؛ یعنی طبق تعریف، به صورت عمومی که این کار به شفافیت آن کمک می‌کند. تغییر هر واحد اطلاعات در زنجیره‌ بلوکی (بلاک‌چین) یعنی به کار بستن مقدار عظیمی از نیروی محاسباتی (رایانشی) برای برتری یافتن بر کل شبکه، این اتفاق به فسادناپذیری بلاک‌چین کمک می‌کند.

گام نخست سفرهای هوایی به سمت تکنولوژی بلاک‌چین

تاکنون پروژه‌های تحقق یافته و مدل‌های کسب و کاری که در صنعت گردشگری وجود دارد نشان می‌دهد که بلاک‌چین پتانسیل خوبی در صنعت گردشگری دارد. با این حال، این پروژه در آینده توسعه خواهد داشت. به طور مثال استارتاپ بلاک‌چین آمادئوس (Amadeus) اسپانیا در سال 2017 بیانیه‌ای منتشر کرده و چهار مورد احتمالی استفاده از بلاک‌چین در گردشگری را برشمرده که از جمله آن بهینه‌سازی برنامه‌های مشتری‌مداری، ردیابی بار در زمان واقعی، ساده‌سازی قرارداد در گردشگری و بهبود شناسایی هویت افراد در طول سفر است. یکی دیگر موارد استفاده بلاک‌چین در صنعت گردشگری، شبکه حمل و نقل هوایی زنجیره‌ای اتریش و هنگ کنگ است که در حال برنامه‌ریزی یک پلت فرم رزرو در بلاک‌چین برای بهینه‌سازی پروازهای خالی است. اول از همه، تمرکز بر روی پرواز‌های تجاری است و پس از آن به نظر می‌رسد روی خطوط هوایی بزرگ‏تر امتحان شود. کاهش پروازهای خالی نه تنها باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شود بلکه به کاهش آلودگی‌ هوا نیز کمک می‌کند. به نظر می‌رسد شبکه‌های اجتماعی از این ایده به خوبی استقبال کرده‌اند چرا که این شبکه حمل و نقل هوایی زنجیره‌ای با وجود عمر کمی که دارد در حال حاضر دارای بیش از 150 هزار فالوور در شبکه‌های اجتماعی است. در حال حاضر برخی از شرکت‌های هواپیمایی مانند شرکت هواپیمایی آلمانی «یورو وینگز» یا برخی شرکت‌های خاورمیانه علاقه‌مند به همکاری با این شبکه حمل و نقل زنجیره‌ای هستند. این شبکه حمل و نقل زنجیره‌ای می‌توانند با غول‌های مسافرتی رقابت کنند.

ورود بلاک‏چین به رزروهای گردشگری

ماجرای تکنولوژی بلاک‌چین و ورودش به صنعت گردشگری به همین جا ختم نمی‌شود. بسیاری از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های رزور و خرید بلیت و هتل به دنبال پیوستن و استفاده از مزایای این تکنولوژی هستند و در نظر دارند به عنوان یک شبکه بازاریابی فروش محصول و خدمات گردشگری عمل کنند. استارتاپ (Winding Tree) پس از یک مرحله آزمایشی با استفاده از تکنولوژی بلاک‏چین توانسته یک بازار غیر متمرکز ایجاد کند که در آن هتل‌ها، خطوط هوایی یا تورها به طور مستقیم با خود مشتری ملاقات می‌کنند. (Winding Tree) به عنوان یک پلت‌فرمی که نوآوری را در صنعت گردشگری ایجاد کرده به دنبال به حداکثر رساندن قدرت و سود است. این استارتاپ دقیقا در مقابل بازیکنان اصلی این حوزه مثل اپلیکیشن‌های رزور آنلاین و خدمات گردشگری قد علم کرده است. تاکنون بسیاری از شرکت‌های گردشگری به این پروژه پیوسته‌اند و شرکا امیدوارند بتوانند استقلال خود را از سیستم عامل‌های واسطه دریافت کنند و بتوانند پیشنهادات و خدمات خود را به طور مستقیم به مصرف کننده ارائه دهند. با این حال پیوستن به پروژه (Winding Tree) سوالات زیادی در ذهن فعالان گردشگری به وجود آورده است. مثلا اینکه چه اتفاقی می‌افتد زمانی که مجرمان به طور ناگهانی هتل‌های تقلبی را به بازار منتقل کنند؟ آیا شفافیت بلاک‌چین می‌تواند جلوی تخلفاتی که شرکت‌ها برای جذب مشتریان بیشتر دارند را بگیرد؟ آیا این تکنولوژی می‌تواند بر روی همه رزرو‌ها نظارت داشته باشد؟ با این حال به نظر می‌رسد برنامه‌های کاربردی بیشتری در زمینه گردشگری به سمت استفاده از تکنولوژی جدید یعنی بلاک‌چین در آینده حرکت‌خواهند کرد.
منبع: ابتکار
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین