|
|
امروز: سه‌شنبه ۰۶ آذر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۲
کد خبر: ۲۱۷۱۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
"هشتاد میلیون نفر ،یک ملت و یک ضربان قلب " این جمله شعار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه است .
 "هشتاد میلیون نفر ،یک ملت و یک  ضربان قلب " این جمله شعار تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی روسیه است .

شعاری که هم در قالب راهبرد و هم در شکل نماد و الگو ،نیازمند حمایت های مادی و معنوی  از تیم ملی در عرصه جام جهانی است و البته باید ها و الزاماتی را هم به همراه دارد .

بعد از رفتار تبعیض آمیز و غیر منطقی کره ای ها در المپیک زمستانی در  ماجرای ندادن گوشی های سامسونگ به تیم ملی ایران  که باعث ایجاد  موج مخالفت و به راه افتادن زمزمه ها و حتی کمپین هایی در تحریم کالاهای سامسونک شد ،این روزها و این بار شرکت چند ملیتی "نایک " با در پیش گرفتن رفتاری توهین آمیز و غیر منطقی اعلام کرده است  که کفش های نایک را که در اختیار تمام تیم های راه یافته به جام جهانی فوتبال  قرار داده است به ایران نمی دهد .

این رفتار شرم آور که آشکارا غرور ملی و هویت تیم ملی کشورمان را هدف قرار گرفته ؛فارغ از مسائل فنی و  مشکلاتی که  برای بازیکنان ملی پوش ایجاد می کند نشان می دهد که اصولا آمریکایی ها هیچ عرصه ای را برای دشمنی با ایران از دست نمی دهند و حتی عرصه های ورزشی را هم مانند میدان های جنگ تصور می کنند که در جنگ با گلوله و توپ و در ورزش با سلاح تحقیر و توهین به دشمنی های خود ادامه می دهند .

درست در اواسط سال۰ ۱۹۷ بود که چین و آمریکا در اوج اختلاف با استفاده از ظرفیت عرصه ورزش و اعزام تیم پینگ پنگ امریکا به پکن از اوج دشمنی خود کم کردند و گفتگو های خود برای صلح و همکاری را آغاز کردند.این مسئله به نوعی بیانگر نقش مهم ورزش در مناسبات جهانی و جایگاه آن  در سیاستگزاری های  بازیگران بین المللی برای کسب منافع حداکثری است .

در روزهای اخیر رفتار شرکت نایک هم در سطح منفی و خصمانه با ایران اتفاق افتاد که برخورد و پاسخ محکم به آن هم ضرورت و هم فوریت دارد .  شرکت چند ملیتی نایک که مدیریت آن در دستان آمریکا ست در کشور ما هم مانند سایر کشور ها نمایندگی هایی دارد  و محصولات این کارتل اقتصادی در بازار ورزش ایران به فروش می رسد و سهم قابل توجهی هم در اقتصاد ورزش به خود اختصاص داده است.با توجه به این امر علاوه بر مطالبه از مسئولین و نهاد های مسئول و نمایندگی های این شرکت در کشور که قطعا باید پاسخی در خور و قاطعانه به توهین به ملت ایران بدهند ،بهترین واکنش مدنی و اجتماعی جامعه تحریم کالاهای این شرکت است که تجربه آن را در قالب راه افتادن کمپین های مجازی در گذشته  شاهد بوده ایم و به نظر می رسد بخش زیادی از جمعیت جوان کشور که غرور ملی و حمیت ایرانی آن در این ماجرا مورد تعرض قرار گرفته است در تشکیل کمپین "نه به نایک " گوی سبقت از دیگران می رباید.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
اخبار روز
ببینید و بشنوید
آخرین عناوین