یک فعال حقوق صنفی معلمان از تعریف عنوان شغلی «معلم آزاد» در مدارس مناطق دورافتاده بدون رعایت معیارهای حداقلی استخدام نیروی کار خبر داد.
«اسماعیل عبدی»، دبیر کل کانون صنفی معلمان گفت: براساس رویهای که از اواخر دولت گذشته در وزارت آموزش و پرورش متداول
شده است، در مدارس مناطق دور افتاده از افرادی برای تکمیل کادر
آموزشی استفاده میشود که بدون در نظر گرفتن حداقل معیارهای قانونی مربوط
به مزد و بیمه استخدام شدهاند.
وی در تشریح وضعیت این گروه
از آموزگاران گفت: این معلمان اعم از زن و مرد تحت عنوان معلم آزاد در
مدارس دور افتادهای که آموزش و پرورش برای تکمیل کادر آموزشی آنها با
مشکل کمبود نیرو مواجه است، بدون بیمه و در ازاء دریافت دستمزی به مراتب
کمتر از مزد مصوب شورای عالی کار مشغول به کار هستند.
وی با بیان اینکه
این معلمان بصورت غیر مستقیم به مدیران مدارس مناطق دور افتاده معرفی
میشوند، تصریح کرد: ظاهرا امید به شرکت در آزمون استخدامی احتمالی و قبولی
در مراحل بعدی آن تنها دلیلی است که باعث ادامه یافتن رابطه به اصطلاح
استخدامی این افراد با آموزش و پرورش شده است.
این فعال صنفی کارگران
فرهنگی در عین حال یادآور شد: ناتوانی آموزش و پرورش در تکمیل کادر آموزشی
مدارس مناطق دور افتاده از آنجا ناشی میشود که هم اکنون مجموعه آموزش و
پرورش حدود یک میلیون نیروی انسانی دارد اما از آنجا که این تعداد نیروی
انسانی هرگز بصورت مناسب میان مناطق توسعه یافته و دور افتاده توزیع
نشدهاند، اکنون نزدیک به ۵۰ هزار نفر از کادر آموزشی این وزارتخانه به عنوان نیروی مازاد مناطق توسعه یافته تلقی میشوند.
دبیر
کل کانون صنفی معلمان ایران افزود: به بیان سادهتر در سالیان گذشته افراد
زیادی تحت عنوان معلم حق التدریسی، پیمانی، نیمه رسمی و حتی رسمی جذب کارد
آموزشی وزارت آموزش و پرورش شدهاند اما سیاستهای استخدامی وزرای وقت
هرگز در جهت متمرکز کردن تراکم استخدامها در مدارس مناطق دور افتاده نبوده
است و در نتیجه مسئولان کنونی این وزارتخانه امروز نمیتوانند کادر آموزشی
مازاد خود را به راحتی راهی مدارس دور افتاده کنند.
عبدی بابیان اینکه
بدون شک در سنوات گذشته اجرای سیاستهای غیر اصولی جذب نیروی انسانی باعث
شده است بخش قابل توجهی از کادر آموزشی شاغل در وزارت آموزش و پروش را
افراد غیر متخصص تشکیل دهند، گفت: معلمان آزاد نیز مانند سایر نیروهای شاغل
در آموزش و پرورش هم دارای تحصیلات دانشگاهی هستند و هم به اندازه یک
نیروی موظفی تمام وقت تا هفتهای ۲۴ ساعت مشغول تدریس در مدارس هستند.
وی
افزود: صرف نظر از همه انتقادها، نیروهای شاغل در کادر آموزشی وزارت
آموزش و پروش از دولت توقع دارند که حقوق صنفی آنها را تمام و کمال رعایت
کند.
عبدی یادآور شد: با توجه به اهمیت ویژهای که مسئله آموزش و پرورش
در تربیت نسل فردا دارد، آثار منفی هرگونه ناکامی اعضای کادر آموزشی در
خوشبینانهترین حالت بصورت غیر مستقیم در آینده مشهود خواهد بود.